تاریخ : 1396,چهارشنبه 27 ارديبهشت15:07
کد خبر : 53245 - سرویس خبری : سلامت

خدا چرا هندوانه را آفرید ؟!


خدا چرا هندوانه را آفرید ؟!

یکی از میوه هایی که در گرما خیلی می چسبد و در اغلب خانه ها پیدا می شود، هندوانه است. میوه ای با آب زیاد، ویتامین های فراوان و فیبر زیاد...

کارشناس علوم تغذیه

سعیده نام آور ( کارشناس علوم تغذیه و رژیم درمانی) - با ورود فصل گرم سال، یکی از میوه هایی که خیلی می چسبد و در اغلب خانه ها پیدا می شود، هندوانه است. میوه ای با آب زیاد، ویتامین های فراوان و فیبر زیاد که یکی از بهترین اثراتش در فصل گرم جلوگیری از بیماری یبوست است.

هندوانه قاچ شده خنک یا آب هندوانه خنک میتواند جلوی گرمازدگی افراد را که مجبور به تردد و فعالیت بیرون از منزل هستند بگیرد.

اطلاعات درباره هندوانه نشان می دهد که بیش از 90% این میوه را آب تشکیل داده است. همین موضوع یکی از خواص هندوانه را بارز و مشخص می کند.

 زادگاه اصلی هندوانه، هندوستان است به همین خاطر، وجه تسمیه ی آن (هندوانه) به معنای میوه هند معروف شده است. هندوانه در بیشتر مناطق دنیا کاشته می شود و در اغلب نواحی کشور ما به وفور در نژادهای مرغوب و متنوعی کشت و پرورش داده می شود.

هرچند برای خوردن هندوانه نیازی به تشویق نیست، اما بد نیست که خواص آن را بیشتر بدانیم.

- هندوانه حاوی رنگدانه قرمزی بنام لیکوپن است. یعنی رنگدانه قرمز که خاصیت آنتی اکسیدانی نیز دارد. این آنتی‌ اکسیدان‌ در بدن حرکت کرده و رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند. رادیکال‌های آزاد موادی در بدن هستند که می‌توانند کلسترول را اکسید کرده و باعث شود که به دیواره رگ‌‌های خونی چسبیده و موجب ضخیم‌تر شدن آن شود و این عمل می‌تواند منجر به سکته قلبی شود.

جالب است بدانید که رنگدانه لیکوپن که رنگ قرمز زیبایی را به هندوانه می‌دهد، به ویژه در جلوگیری از سرطان ها در مردان مانند خطر سرطان پروستات هم موثر می‌ باشد. رنگ قرمز هندوانه به دلیل داشتن پیش ساز ویتامین آ یعنی کاروتن نیز هست.

- هندوانه دارای میزان زیادی سدیم و پتاسیم نیز هست که ما معمولا " در هنگام عرق کردن آن را دفع می ‌کنیم. بنابراین یکی از فواید مصرف هندوانه بعد از ورزش یا بودن در هوای گرم که در آن بدن عرق کرده است، بازگشت الکترولیت ها به بدن است و همین موضوع حال عمومی فرد را بعد از گرما بهتر می کند. چراکه وقتی ما در عرق کردن، مواد معدنی را از دست می دهیم، فشار اسمزی بدن به هم می خورد. بنابراین با ورود آب و الکترولیت به بدن، یقینا" حال بهتری خواهیم داشت.

- خوردن هندوانه به رفع کم آبی در بدن هم بسیار کمک می کند. چراکه میزان آب زیادی را به بدن وارد می کند.

- هندوانه با داشتن انتی اکسیدان های فراوانی همچون ویتامین " آ "  و "ث" به جلوگیری از بیماری های قلبی و سرطان و حتی بیماری های تنفسی مثل آسم کمک می کند.

- هندوانه مثل هر گروه دیگری از میوه ها دارای چربی نیست اما دارای قند بوده و قند را به سرعت بالا می برد. بنابراین در افراد دیابتی باید با ملاحظه و دقت مصرف شود. یعنی زیاد مصرف نشود و درصورت خشک شدن دهان و افزایش سریع قندخون، باید حذف شود.

- هندوانه از نظر طب سنتی سرد و تر است. گرما را برطرف می کند و بهترین میوه تابستان است

-  هندوانه مدر است و به پائین آوردن فشار خون کمک می کند. همچنین به دلیل داشتن اب زیاد و پتاسیم این عمل را انجام میدهد.

- هندوانه معده را تقویت می کند. پوست سفید داخل هندوانه برای زخم گلو و دهان بسیار موثر است.مغز تخمه هندوانه هم کرم های معده و روده را از بین می برد

- هندوانه به دلیل داشتن آب فراوان به دفع سنگ کلیه نیز کمک می کند. همچنین در طب سنتی این خاصیت از قسمت های سفید هندوانه بیان شده است.

- هندوانه به دلیل داشتن ویتامین های ب از نوع 1 و 2 و 3 ، می تواند بهبود اشتها  و تقویت اعصاب نیز موثر باشد.

-  هندوانه ضد استفراغ و تهوع نیز هست. مخصوصاً برای افرادی که در تابستان دچار گرمازدگی می شوند، نوشیدن آب هندوانه با کمی گلاب می تواند مفید باشد.

- هنداونه به خاطر داشتن ویتامینC و ویتامینA و بتا- کاروتن و  لیکوپین ، صدماتی را که در اثر استرس، استعمال دخانیات، سموم محیطی و داروها وارد می شود کاهش می دهد. علاوه بر این ابتلاء به خیلی از امراض دنیای متمدن مثل سفت و سخت شدن دیواره سرخرگ، سرطان (خصوصا سرطان پروستات) و امراض دوران پیری مثل آلزایمر و پارکینسون را کاهش می دهد. علت این امراض رادیکالهای آزاد هستند. ویتامین های هندوانه خطر حمله آنها را به بدن تضعیف می کنند.

 دانشمندان دانشگاه بوستون کشف کردند که لیکوپن موجود در هندوانه، پوست را در مقابل اشعه ماوراء بنفش حفظ می کند.

- برای افرادی که یبوست دارند، خوردن آب هندوانه به این ترتیب  و آب ولرم بلافاصله بعد از آب هندوانه در حالت ناشتا بسیار مفید است چون درمان یبوست با مصرف فیبر ومایعات با هم، امکان پذیر است که هر دو در هندوانه موجود است.

-  خوردن هندوانه به دلیل داشتن طبع سرد برای افراد با طبع سرد به میزان زیاد توصیه نمی شود. و به دلیل بردن بدن به حالت کرختی در افراد با طبع سرد، به کاهش نیروی جنسی هم کمک می کند.

- هندوانه صفرابر است و از ایجاد رسوبات صفراوی در کیسه صفرا و بیماری‌های کبدی جلوگیری می‌کند و می‌تواند به تعدیل چربی خون کمک کند.

- افراد دچار اضافه وزن، زیاد هندوانه نخورند چون وزنشان بیشتر خواهد شد!

- منیزیم و ویتامین B موجود در هندوانه در تسکین و آرامش اعصاب بسیار مفید بوده و به رفع کم‌خوابی کمک شایانی می‌کند.

وقتی گرمای تابستان ما را به تشنگی می‌‌اندازد، خوردن هندوانه یک راه بسیار سالم و مطمئن برای جایگزین شدن نوشابه‌های انرژی‌ زاست. ازآنجا که مقدار آب زیادی دارد، آب موردنیاز بدن ما را تامین می‌کند و هیچ چیز در یک روز گرم تابستانی بهتر از خوردن یک تکه هندوانه دلچسب و آب‌دار نیست!

امید است جانبازان گرامی که از بیماری ها و عوارضی مانند سنگ کلیه، بیماری هاقلبی و ... رنج می برند، با انتخاب این میوه سلامتی خود را بیشتر به دست بیاورند.


کد خبرنگار : 20