تاریخ : 1396,چهارشنبه 27 ارديبهشت18:29
کد خبر : 53249 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

رزمندگان در مصوبات اخیر مجلس(۲)


رزمندگان در مصوبات اخیر مجلس(۲)

سال‌ها سرگردانی رزمندگان در نبود دستگاهی به‌عنوان متولی رسیدگی به امور آنها نهایتا در برنامه ششم توسعه، به نتیجه رسید.

یوسف مجتهد

یوسف مجتهد -  برابر تبصره ۲الحاقی به ماده ۲۱قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در بند (ذ) ماده ۸۷قانون برنامه ششم توسعه، رزمندگان با حداقل ۶‌ماه سابقه حضور در جبهه، شاغل در دستگاه‌های مشمول ماده ۲قانون جامع و مؤسسات تابعه آنها و شرکت‌های عمومی و دولتی درصورت تنزل از پست سازمانی بالاتر، مشروط به عدم‌محکومیت آنها براساس آرای مراجع قضایی یا اداری به تنزل پست، از کلیه حقوق و مزایای همان پست سازمانی یا هم‌طراز شغل و پست قبلی برخوردار می‌شوند.

برابر بند(ر) ماده 87قانون برنامه ششم، رزمندگان با 6‌ماه سابقه جبهه که دارای مدرک کارشناسی باشند، مشمول بند(الف) ‌ماه 103قانون مدیریت خدمات کشوری بوده و می‌توانند تا 35 سال خدمت کنند.

براساس بند(ژ) ماده 87قانون برنامه ششم، مسئولیت رسیدگی و ارائه خدمات به رزمندگان 8سال دفاع‌مقدس با معرفی و تأیید واحد یا مرکز امور ایثارگران نیروهای مسلح با سازمان تأمین‌اجتماعی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران(ساتا) است.

سال‌ها سرگردانی رزمندگان در نبود دستگاهی به‌عنوان متولی رسیدگی به امور آنها نهایتا در برنامه ششم توسعه، به نتیجه رسید. اغلب قوانینی که در گذشته به تصویب می‌رسید به‌دلیل آنکه نهادی امور رزمندگان را پیکری نمی‌کرد، بدون رسیدن به مراحل اجرایی به بوته فراموشی سپرده می‌شد. اکنون سازمانی که در نیروهای مسلح دارای جایگاه و ‌شأن سازمانی است عهده‌دار امور رزمندگان از ابتدای سال 96شده است. امید است بهانه‌ای مانع اجرای این مصوبه قانونی نشود و ساتا هرچه سریع‌تر نسبت به پیش‌بینی سازوکارهای لازم برای رسیدگی به امور رزمندگان اقدام کند. برابر بندهای 2و 3ردیف(ب) ماده 88قانون برنامه ششم، دولت موظف است اعتبار لازم را به‌منظور تأمین حداقل معیشت رزمندگان با حداقل6 ماه حضور در جبهه و نیروهای مردمی جنگ‌های نامنظم و افراد تحت تکفل قانونی رزمندگان متوفی با حداقل 6‌ماه حضور در جبهه که فاقد شغل یا درآمد باشند پیش‌بینی و حداقل حقوق کارکنان دولت را به آنها جهت پرداخت در بودجه‌های سنواتی منظور کند.

تشخیص افراد تحت تکفل رزمندگان متوفی برعهده واحد ایثارگران نیروهای مسلح و پرداخت آن برعهده ساتاست. برابر بند ث ماده 88قانون برنامه ششم، دولت مکلف است طبق بودجه سنواتی به‌منظور حمایت و تجلیل از رشادت‌های رزمندگان 8سال دفاع‌مقدس که حداقل 6ماه سابقه حضور در جبهه دارند و همسر و فرزندان آنان تسهیلات رفاهی، معیشتی، بهداشتی، درمانی و فرهنگی به شرح زیر ارائه کند:

1- تأمین و پرداخت یا معافیت حداقل 30‌درصد هزینه شهریه تحصیلی در دانشگاه‌های آزاد اسلامی، دوره‌های شبانه دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه پیام‌نور و سایر دانشگاه‌های مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وفق بودجه سنواتی.

2- بهره‌مندی رایگان از خدمات مراکز فرهنگی عمومی و ناوگان حمل‌ونقل شهری. به‌همین منظور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری‌ها و کلیه دستگاه‌های متولی که خدمات فوق را ارائه می‌دهند باید تمهیدات لازم را به‌منظور بهره‌مندی رزمندگان و افراد تحت تکفل آنان فراهم کنند.

3- معافیت از پرداخت 30درصد هزینه از طریق هریک از شرکت‌های دولتی و خصوصی هواپیمایی، ریلی و دریایی در سفرهای داخلی و عتبات عالیات برای یک‌بار در سال.

4- شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و سازمان اوقاف و امور خیریه مکلفند به‌منطور ارج نهادن به رزمندگان با سابقه حضور 6ماه و بالاتر در جبهه با رعایت مفاد وقف‌نامه در امامزادگانی که دفن اموات در آنها مجاز است و آرامستان‌ها بدون اخذ هزینه اقدام کنند.

5- بهره‌مندی از انشعاب رایگان آب، فاضلاب، برق و گاز برای یک‌بار در یک واحد مسکونی.

از نکاتی که این مصوبه را در حوزه شمول آن با مشکل مواجه می‌کند این است که در این بند حدودی تعیین نشده است لذا رزمندگان با حداقل 6‌ماه سابقه جبهه و فرزندان و همسران آنان هرکدام به‌صورت جداگانه مشمول بهره‌مندی از تسهیلات این قانون خواهند بود.

مصوبات مجلس در ماه‌های اخیر در قانون برنامه ششم توسعه، قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور در حوزه ایثارگران با آشفتگی توأم بوده است و قطعا مجریان را در اجرای آن با مشکلات متعددی مواجه خواهد ساخت.


کد خبرنگار : 17