تاریخ : 1396,پنجشنبه 04 خرداد12:47
کد خبر : 53412 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

رزمندگان در مصوبات اخیر مجلس(۳)


رزمندگان در مصوبات اخیر مجلس(۳)

در ادامه ردیف ث ماده ۸۸ قانون برنامه ششم که ۵ مورد آن عنوان شد، به بند۶ آن اشاره می‌کنیم:

یوسف مجتهد

یوسف مجتهد - در ادامه ردیف ث ماده ۸۸ قانون برنامه ششم که ۵ مورد آن عنوان شد، به بند۶ آن اشاره می‌کنیم:

در بند 6 ردیف ث رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در دفاع‌مقدس از یک مقطع تحصیلی بالاتر مطابق قوانین مربوطه در حقوق و مزایای اجتماعی برخوردار می‌شوند. با این مصوبه از ابتدای سال96رزمندگان همچون جانبازان و آزادگان در احکام حقوقی خود می‌توانند از مزایای یک مقطع تحصیلی استفاده کنند. علاوه بر آن در کلیه حقوق اجتماعی تعریف شده در قوانین همانند انتخابات که نیاز به مدرک تحصیلی در مقطع خاصی است، یک مقطع تحصیلی بالاتر برای رزمندگان اعمال خواهد شد.

ماده31 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران به تسهیلات تشویقی کارفرمایان کارگاه‌ها اشاره دارد و امتیازاتی برای آنان پیش‌بینی شده تا نسبت به جذب ایثارگران اقدام کنند. بند الف این ماده، حق بیمه سهم کارفرما را برای گروهی از ایثارگران به میزان صددرصد به‌مدت 5سال معاف کرده است؛ برابر بند ج ماده88، قانون برنامه ششم رزمندگان و فرزندان رزمندگان با حداقل 6‌ ماه سابقه حضور در جبهه به بند الف ماده31 ملحق شده‌اند و از این امتیاز از ابتدای سال 96 بهره‌مند می‌شوند.

بند چ ماده88 قانون برنامه ششم به‌عنوان ماده59 مکرر به قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران ملحق شده است.
این ماده، قوه قضاییه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی، مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضاییه را مکلف کرده است 30درصد از سهمیه صدور دفاتر خدمات قضایی و الکترونیک، سردفتری، صدور پروانه وکالت و مجوز کارشناسان رسمی دادگستری را به ایثارگران مذکور در ماده واگذار کند. رزمندگان با داشتن حداقل 6ماه حضور در جبهه و فرزندان رزمندگان دارای حداقل 12 ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه بدون رعایت شرط سنی درصورت واجد شرایط‌بودن از این سهمیه برخوردار می‌شوند.

از نکات قابل تأمل و مبهم در انتهای بند چ ماده 88 عبارت زیر است:
حکم بند چ ماده88 بر مواد 13، 52 و 59 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در طول اجرای قانون برنامه، حاکم است.

حکم بند چ ماده88 در قانون برنامه ششم توسعه،ناظر بر سهمیه 30درصدی در خدماتی است که توسط قوه قضاییه در قالب مجوزهای قانونی اعطا می‌شود لکن ماده 13 قانون جامع بر تأمین صددرصد هزینه‌های بهداشتی، درمانی

به‌صورت بیمه سلامت، همگانی، مکمل و خاص و ماده52قانون جامع به بیمه درمانی فرزندان ذکور شهدا پس از فراغت از تحصیل تا زمان اشتغال حداکثر به‌مدت 3سال توسط بنیاد و ماده59قانون بر سهمیه‌هایی که در بند چ ذکر شده با حوزه شمول کمتر اشاره دارد. این نوع قانون‌نویسی ابهامات را در اجرای قوانین برای مجریان بیش از گذشته می‌کند.

حاکمیت بند چ بر مواد 13و 52 معنا ندارد و موضوعاتی مغایر با بند چ هستند و اعمال این حاکمیت بسیار مبهم است. علاوه بر آن مجلس می‌توانست بند چ را جایگزین ماده59قانون جامع کند و نیازی به آن نبود که این بند را به‌عنوان ماده 59 مکرر ذکر و آن را حاکم بر این ماده کند.


قوانین و مقررات ایثارگران به‌دلیل تعارضات و ابهامات فراوان همواره با چالش اجرایی‌شدن این قوانین مواجه بوده است و تصویب چنین عبارات مبهمی در قوانین علاوه بر آنکه به ایثارگران کمکی نمی‌کند آنان را در دستگاه‌های اجرایی برای پیگیری مطالبات قانونی خود سرگردان می‌کند.
همواره تأکید بر این است که قوانین باید شفاف و به‌دور از ابهام باشد تا ذی‌نفعان بتوانند با آرامش پیگیر حقوق خود باشند و راه توجیه و گریز مجریان نیز بسته شود.


کد خبرنگار : 17