تاریخ : 1396,چهارشنبه 10 خرداد13:30
کد خبر : 53494 - سرویس خبری : مجلس شورای اسلامی

توقع ما از رئیس جمهور تحقق حداقل 25 درصد از وعده هاست!


توقع ما از رئیس جمهور تحقق حداقل 25 درصد از وعده هاست!

دغدغه ها و مطالبات ایثارگران به عنوان وارثان اصلی انقلاب با وجود گذشت نزدیک به چهار دهه هنوز جامع عمل نپوشیده است در این راستا در نخستین سالگرد فعالیت مجلس دهم با سید قاسم جاسمی نماینده ایثارگر مردم کرمانشاه و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ارتباط با مسائل ایثارگران به گفت و گو نشستیم.

فاش نیوز -  دغدغه ها و مطالبات ایثارگران به عنوان وارثان اصلی انقلاب با وجود گذشت نزدیک به چهار دهه هنوز جامع عمل نپوشیده است در این راستا در نخستین سالگرد فعالیت مجلس دهم با سید قاسم جاسمی نماینده ایثارگر مردم کرمانشاه و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ارتباط با مسائل ایثارگران به گفت و گو نشستیم.

 

فاش نیوز: به نظر شما جایگاه مجلس در شرایط کنونی کشور چگونه است؟

 - یکی از مباحثی که اکنون در سطح کشور وجود دارد بحث مشغله کاری و مشکلاتی است که خود دولت دارد و بنظر می رسد که گرفتاری و مشکلات دولتمردان بسیار زیاد شده است و این موضوع یکی از دلایل عدم توانایی دولت برای برطرف کردن مسائل و مشکلات در عرصه های مختلف و به خصوص ایثارگران است.

ما به عنوان نماینده ایثارگر مجلس شورای اسلامی هم قانونگذار و هم ناظر بر اجرای قانون هستیم، اما متاسفانه بسیاری از این کارهای قانونی و وظایف به خوبی انجام نمی شود. در حالی که در بند 11 ماده 24 قانون به شان و جایگاه مجلس اشاره شده که شان نمایندگان باید حفظ و نظاره گر خوبی در مسائل مختلف باشند. در حالی که ما می بینیم که الان بسیاری از قوانین انباشته شده است و دولت هم جوابگوی مسائل و مشکلات کنونی نیست.

ما از دولت در رابطه با موضوع ایثارگران واقعاً گله مندیم. ایثارگرانی که جوانی، دست، پا، اعضا و جوارح خود را از 5 تا 70 درصد در جبهه و جنگ از دست داده اند اما الان توجه آنچنانی به آن ها نمی شود. همچنین رزمندگانی که در دفاع مقدس جانفشانی کرده اند، حداقل به اندازه یک حانباز 5درصد هم مورد توجه قار نگرفته اند و برخی از آن ها نزدیک به 50 ماه در جبهه بوده؛ اما  از هیچگونه امتیازی برخوردار نیستند.

ما به عنوان نماینده ایثارگر در حال حاضر موضوع را دنبال می کنیم؛ اما از هیئت رئیسه گله مند هستیم که این موضوعات را در برنامه کاری خود قرار نمی دهد، اگر چه  بر اساس آنچه که قانون اساسی تصریح دارد سوال از رئیس جمهور و یا وزرا باید ظرف 10 روز از سوی هیئت رئیسه مجلس در صحن علنی مطرح شود. ولی ما می بینیم که در طول سال گذشته بسیاری از نامه ها و سوالات  نمایندگان از رئیس جمهور و وزیران دولت یازدهم  مسکوت مانده است.

فاش نیوز: چرا مصوبه های برنامه ششم توسعه در مورد ایثارگران تاکنون ابلاغ و اجرایی نشده است؟

- از نظر قانونی باید این مصوبه ها اجرایی شود اما ممکن است دولت به خاطر انتخابات شوراها و ریاست جمهوری وقت نکرده است اما از این به بعد باید برای اجرای آن ها اهتمام جدی از خود نشان دهد و ما هم از به عنوان نماینده مردم حتما تذکرات لازم را در صحن علنی مجلس خواهیم داد.

 

فاش نیوز: با توجه به گذشت یک سال از عمر مجلس دهم، عملکرد آن را چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظر من هم می شود نمره قابل قبولی به مجلس دهم داد و هم نمره ضعیفی. یکی از دلایلی که مجلس نمره قابل قبولی می گیرد این است که درگیر بررسی و تصویب برنامه ششم توسعه کشور و لایحه بودجه سال 96 بود. ولی از اینکه کاربردی و عملیاتی بخواهد یکسری کارها در سطح کشور انجام شود و مردم رضایت نسبی داشته باشند و بگویند نمایندگان مجلس این کار را کردند و دولت هم اجرا کرد، به نظر من مجلس نمره قابل قبولی در این زمینه ندارد.

 

فاش نیوز: چه انتظاری از رئیس جمهور در زمینه ایثارگران دارید؟

- رئیس جمهور جدید رئیس جمهور همه مردم است و مردم هم با رای دادن به آقای روحانی ایشان را به عنوان دوازدهمین رئیس جمهور انتخاب کردند. ما به عنوان نماینده مردم با حجم زیادی از مراجعات  روزانه مواجه هستیم و واقعیت این است که همه مشکلاتی نظیر اشتغال و... دارند و به نوعی گله مند هستند اما امیدوارند که آقای روحانی به وعده های خود برای ایجاد اشتغال و تولید عمل کند و رضایتمندی آحاد مختلف به خصوص نیروهای مسلح (چه شاغلین و چه بازنشستگان) و ایثارگران عزیز که سهم زیادی به گردن نظام جمهوری اسلامی دارند را بدست آورد. به عنوان سخن آخر، ما نمایندگان ایثارگر مجلس دهم توقع داریم که حداقل 25 درصد از برنامه های رئیس جمهور در سال جاری محقق شود.


کد خبرنگار : 18