تاریخ : 1396,سه شنبه 16 خرداد16:50
کد خبر : 53495 - سرویس خبری : اخبار

بنیاد شهید و بی توجهی به اخلاق فرهنگی - رسانه ای!


بنیاد شهید و بی توجهی به اخلاق فرهنگی - رسانه ای!

خوب است اولا مدیران ارشد فرهنگی بنیاد و بعد دوستان و همکاران ما در سایت اطلاع رسانی بنیادشهید و امور ایثارگران به حقوق دیگران احترام بگذارند

سیدعلی حسینی

حسینی- در حالی که قانون کپی رایت در بیشتر کشورها به عنوان یه اصل و قانون پذیرفته و بشدت به آن پایبند هستنددر کشور ما که همه قوانین و مقررات آن براساس آموزه های دینی و اخلاقی نمود پیدا کرده است، عدم توجه به اصل کپی رایت محصولاتِ به ویژه فرهنگی، هم می تواند نوعی بی اخلاقی تلقی گردد و هم صاحب اثر را بااین گونه «سرقت ها» دچار خسران مادی و معنوی نماید.

کپی رایت نوعی حفاظت قانونی از آثار است که می تواند علمی، ادبی و هنری باشد. این قانون شامل هر نوع عرضه ای از آثاری است که به صاحب اثر اجازه می دهد از حقوق مادی، معنوی، قانونی و انحصاری خود(به این معنی که فقط شامل صاحب اثر است و نه افرادی که به نحوی به اثر دسترسی دارند) بهره مند گردد که شامل عدم تکثیر و اقتباس از آن است.

این قانون حوزهٔ کارهای ادبی، سینمایی، تولید موسیقی، ضبط صدا، نقاشی، عکاسی و نرم‌افزار، نمایش‌های زنده، پخش برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی، و طراحی‌های صنعتی را شامل می‌شود.

اینکه عده ای بدون رنج و زحمتی، دسترنج دبگران را مورد استفاده قراردهند، نوعی هجمه به شخصیت حقیقی و حقوقی صاحب اثر می تواندباشد و براساس آن، مورد پیگرد قانونی!

در اینکه برخی از سایت ها، پایگاههای خبری و یا حتی خبرگزاری ها از عکس، گزارش، خبر یامطلب "فاش نیوز" برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بدون درج منبع آن، استفاده می کنند، شاید از منظر این پایگاه خبری که خود از مروجان فرهنگ غنیِ ایثار و شهادت است بلا اشکال باشد، ولی از سایت اطلاع رسانی سازمانِ عریض و طویلی مانند "بنیادشهید" که اولا" منتسب به سازمانی ارزشی و فرهنگی است و ثانیا"بودجه معینی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارد و  می بایست آن را مصروف این هدف متعالی سازد و بااعزام اکیپ رسانه ای خود به... به ایفای نقش و مسئولیت بپردازد، بدون ذکر منبع از مطالب و آثار دیگران استفاده می کند جای تعجب و گله است!

خوب است اولا مدیران ارشد فرهنگی بنیاد و بعد دوستان و همکاران ما در سایت اطلاع رسانی بنیادشهید و امور ایثارگران به حقوق دیگران احترام بگذارند و در صورت استفاده از مطالب دیگران، منبع آن را حتما" ذکر کنند و ان شا الله ندانسته! مرتکب این سرقت ادبی یا هنری، یا فرهنگی که دور از اخلاق است نشوند.


کد خبرنگار : 24