تاریخ : 1396,سه شنبه 09 خرداد18:46
کد خبر : 53518 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

رزمندگان در مصوبات اخیر مجلس(۴)


رزمندگان در مصوبات اخیر مجلس(۴)

بند و ماده ۲۸ قانون برنامه پنجم توسعه بیان می‌دارد: درصورتی که دریافتی ایثارگران، مشمول صندوق تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی دیگری شود، بازنشستگی در هر صندوق به‌طور مستقل انجام می‌گیرد...

یوسف مجتهد

یوسف مجتهد - بند و ماده ۲۸ قانون برنامه پنجم توسعه بیان می‌دارد: درصورتی که دریافتی ایثارگران، مشمول صندوق تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی دیگری شود، بازنشستگی در هر صندوق به‌طور مستقل انجام می‌گیرد و با تحقق شرایط بازنشستگی ایثارگر در هر صندوق، از مستمری بازنشستگی آن صندوق بهره‌مند می‌شود.

با عنایت به عمومیت و اطلاق عبارت ایثارگر در این بند، همه رزمندگان مشمول این بند می‌شوند و برابر شرایط این بند با آنان رفتار خواهد شد.

در بند ح ماده 88 قانون برنامه ششم، بعد از ایثارگران، عبارت رزمندگان با حداقل 12ماه سابقه حضور در جبهه اضافه شده است. در این بند عبارت رزمندگان به‌صورت مستقل آورده شده، لکن محدود به رزمندگانی شده است که حداقل 12 ماه سابقه حضور در جبهه را داشته باشند. مصوبات متعدد و متنوع در یک موضوع که دایره شمول آن را توسعه یا محدود می‌کند از مشکلات دیگر قوانین مصوب ایثارگران است که مقنن بدون توجه به سوابق قبلی به تصویب می‌رساند و گروهی از ایثارگران را با مشکل مواجه می‌کند.

بند خ ماده 88 قانون برنامه ششم، رزمندگان با حداقل 12ماه سابقه حضور در جبهه را برای یک‌بار از پرداخت مابه‌التفاوت برای 15سال سنوات بیمه‌ای ناشی از تغییر صندوق بیمه و بازنشستگی معاف کرده است، این در حالی است که در ماده 45 قانون برنامه پنجم ایثارگران به‌طور مطلق از این معافیت بهره‌مند می‌شدند.

همان ایرادی که در بند ح وجود داشت عینا در این بند نیز تکرار شده و بخشی از رزمندگان از این تسهیلات محروم خواهند شد.
برابر بند د ماده88 متنی به عنوان بند 7به انتهای ماده45 قانون خدمت وظیفه عمومی ملحق می‌شود.

برابر این الحاقیه و درصورت اذن فرماندهی کل قوا، فرزندان رزمندگان به ازای هر‌ماه حضور رزمنده در جبهه، از یک‌ماه کسر خدمت برخوردار می‌شوند.

حکم این بند بر حکم تبصره 2ماده 33 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور حاکم است؛ به‌عبارتی معافیتی که برای فرزندان رزمندگان به ازای هر 12ماده سابقه حضور در جبهه درنظر گرفته شده بود، تا پایان برنامه ششم یا اصلاح آن توسط مجلس اجرایی نخواهد شد.

ماده 56 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران بیان می‌دارد: صددرصد حقوق و فوق‌العاده شغل و سایر فوق‌العاده‌ها اعم از مستمر و غیرمستمر شاهد، جانبازان و آزادگان از پرداخت مالیات معاف است.

برابر بند ذ ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه، رزمندگان با حداقل 12ماه حضور در جبهه به ماده56 محلق شدند. با این مصوبه از ابتدای سال96 تمامی رزمندگان باسابقه حداقل 12ماه حضور در جبهه از معافیت مالیات بر حقوق و دستمزد بهره‌مند می‌شوند.

برابر ماده37 قانون جامع خدمت‌رسانی به ایثارگران، کسورات بازنشستگی سهم اسراء، آزادگان و جانبازان شاغل و حالت اشتغال در دستگاه‌های موضوع ماده2 قانون جامع توسط دولت و دستگاه‌های اجرایی مربوط پرداخت می‌شود.

براساس بند ر ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه، رزمندگان با حداقل 24 ماه سابقه حضور در جبهه به ماده 37 قانون جامع ملحق و از ابتدای سال 96 مشمول معافیت از پرداخت کسورات بازنشستگی خواهند بود.

برابر بند الف ماده 89 قانون برنامه ششم توسعه، رزمندگان با حداقل 6 ماه سابقه حضور در جبهه که فاقد مسکن ملکی باشند و تاکنون مسکن، زمین یا تسهیلات مسکن دریافت نکرده باشند، از تسهیلات مسکن فقط یک‌بار با سود حداکثر 4درصد برخوردار می‌شوند. مابه‌التفاوت سود تا سقف نرخ مصوب شورای پول و اعتبار توسط دولت تأمین خواهد شد. تعیین اولویت و نحوه معرفی افراد واجد شرایط به موجب دستورالعمل ستاد کل نیروهای مسلح خواهد بود.

براساس بند ب ماده 89 که به ماده (3مکرر) قانون جامع الحاق می‌شود، ایثارگران که رزمندگان فوق نیز جزو آنان محسوب می‌شوند، از پرداخت هزینه‌های حق‌الثبت و حقوق دولتی مربوط به خرید و فروش، ترهین اسناد مالکیت تسهیلات وام خرید یا ساخت مسکن از 70درصد معافیت برخوردار می‌شوند.


کد خبرنگار : 17