تاریخ : 1396,چهارشنبه 17 خرداد18:00
کد خبر : 53571 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

رزمندگان در مصوبات اخیر مجلس(۵)


رزمندگان در مصوبات اخیر مجلس(۵)

برابر بند(الف) ماده۹۰ قانون برنامه ششم توسعه، پنج درصد سهمیه اختصاصی برای بخشی از ایثارگران و فرزندان آنان به ماده۷۰ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و ماده۴۷ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت۲ الحاق شد.

یوسف مجتهد

یوسف مجتهد - برابر بند(الف) ماده۹۰ قانون برنامه ششم توسعه، پنج درصد سهمیه اختصاصی برای بخشی از ایثارگران و فرزندان آنان به ماده۷۰ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و ماده۴۷ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت۲ الحاق شد.

همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل 6ماه حضور داوطلبانه در جبهه مشمول این سهمیه می‌شوند. با این اصلاحیه مجموع سهمیه ایثارگران در آزمون دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به 30درصد افزایش می‌یابد.

برابر تبصره ذیل بند(الف) چنانچه سهمیه 25درصد ایثارگران مشمول ماده70 قانون جامع و اصلاحات بعدی آن تکمیل نشود، همسران و فرزندان رزمندگان می‌توانند از مانده ظرفیت مازاد بر 5درصد سهمیه اختصاصی استفاده کنند.

براساس بند(پ) ماده 90قانون برنامه ششم توسعه، رزندگان با 6ماه سابقه حضور در جبهه که دارای مدرک علمی دکتری مورد تایید وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و شرایط مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی را داشته باشند، حسب مورد از طریق استخدام یا موافقت با انتقال از دیگر دستگاه‌ها یا تبدیل وضعیت کارکنان غیر هیأت علمی با دارا بودن شرایط علمی لازم، مشمول سهمیه 20درصد جذب اعضای هیات علمی می‌شوند.

این قبیل افراد از ابتدا به صورت عضو هیات علمی رسمی قطعی با احتساب سوابق آموزشی، پژوهشی و اجرایی مرتبط و تاثیر آن در پایه و مرتبه علمی استخدام می‌شوند. احکام و امتیازات فوق شامل اعضای هیات علمی فعلی نیز می‌شود. بازنشستگی این افراد با 35سال خدمت و حداقل 65سال سن خواهد بود و در صورت تمایل می‌توانند پس از اتمام 30سال خدمت یا حداکثر 60سال سن بازنشسته شوند.

از نکات مهم در مصوبه قانون برنامه ششم برای بهره‌مندی از امتیازات درنظر گرفته‌شده این است که، مشمولین این قانون نباید دارای محکومیت موثر کیفری در جرائم امنیتی موضوع فصل اول کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی مصوب 75/3/2 باشند. برابر ماده33 قانون احکام دائمی قوانین برنامه‌های توسعه کشور، تبصره2 صدر بند3 ماده45 قانون وظیفه عمومی اصلاح و 30ماه سابقه حضور در جبهه برای معافیت فرزندان رزمندگان، به 12ماه سابقه حضور در جبهه کاهش یافته است. این مصوبه در صورت تایید فرماندهی کل قوا اجرایی خواهد شد. با اجرایی‌شدن این مصوبه، به ازای هر 12ماه سابقه جبهه، یکی از فرزندان رزمندگان از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می‌شود.

براساس بند ب تبصره11 قانون بودجه سال96 کشور، به دولت اجازه داده شده است نسبت به دریافت جریمه مدت‌زمان غیبت مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیش از 8سال غیبت دارند، اقدام و آنان را از خدمت معاف کند.

در ردیف5 این بند آمده است: فرزندان ایثارگران مشمول ماده45 قانون خدمت وظیفه عمومی علاوه بر امتیاز مذکور در این ماده، مشروط به عدم غیبت آنها و نیز انجام خدمت وظیفه عمومی پدر آنان با هر مقطع تحصیلی، مشمول ردیف اول جدول با اعمال 50درصد تخفیف می‌شوند.

نظر به اینکه رزمندگان با 30ماه سابقه حضور در جبهه مشمول ماده 45قانون خدمت وظیفه عمومی می‌باشند با دارابودن شرایط زیر از این مصوبه قانونی برخوردار می‌شوند:
1- معافیت فرزندان آنان به ازای هر 30ماه خدمت مانع از بهره‌مندی سایر فرزندان از این مصوبه نمی‌باشد.
2- محدودیت در تعداد فرزندان برای بهره‌مندی از این مصوبه وجود ندارد.
3- فرزندان برای برخورداری از این تسهیلات قانونی نباید غیبت داشته باشند.
4- رزمنده باید خدمت وظیفه عمومی را انجام داده باشد.
5- فرزندان با هر مقطع تحصیلی مشمول ردیف اول جدول خواهند بود.
6- میزان پرداخت مبلغ ردیف اول جدول یکصد میلیون ریال معادل ده میلیون تومان می‌باشد.
7- با تعیین 50درصد تخفیف ردیف اول جدول، به ازای هر فرزند مبلغ 50میلیون ریال معادل 5میلیون تومان پرداخت می‌شود.

با عنایت به اینکه قوانینی که در این 5شماره به تشریح آن پرداخته‌ایم باید از ابتدای سال96 اجرایی شود، لکن همچنان مقدمات لازم برای اجرای آن توسط نهادهای ذی‌ربط پیش‌بینی نشده است و نمایندگان مجلس به‌دفعات تذکرات لازم را برای اجرایی شدن این قوانین به مسئولان داده‌اند. شایسته است مسئولان اجرایی پاسخگوی این تاخیر در اجرای قوانین حمایت از ایثارگران باشند و تمهیدات لازم را برای تسریع در اجرای آن پیش‌بینی کنند.


کد خبرنگار : 17