تاریخ : 1396,چهارشنبه 14 تير16:14
کد خبر : 54093 - سرویس خبری : فتوتییتر

با وجود همه فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی؛

یونسکو با صدور قطعنامه‌ای «اشغالی بودن قدس» را تأیید کرد



 فــوتــو تــیــتــر : یونسکو «اشغالی بودن قدس» را تأیید کرد

 فاش نیوز-  کمیته میراث «یونسکو» با صدور قطعنامه‌ای اعلام کرد قدس شهری اشغال شده است و رژیم صهیونیستی هیچ مالکیتی بر این شهر ندارد.

بر اساس گزارش شبکه «المیادین»، یونسکو هم‌چنین در قطعنامه مذکور ، حفاری‌های رژیم صهیونیستی در قدس را محکوم کرد.

قطعنامه مذکور در نشست یونسکو در شهر «کراکوف» لهستان تصویب شد و کشورهای آذربایجان، اندونزی، لبنان، تونس، قزاقستان، کویت، ترکیه، ویتنام، زیمبابوه و کوبا (10 کشور) به آن رأی  مثبت، کشورهای آنگولا، کرواسی، فنلاند، پرو، لهستان، پرتغال، کره و تانزانیا (8 کشور) به آن رأی ممتنع و کشورهای فیلیپین، جاماییکا و بورکینافاسو (3 کشور) به آن رأی منفی دادند.

«طلال ابوظریفه» عضو جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین در واکنش به صدور این قطعنامه اعلام کرد: این موضوع، یک پیروزی جدید برای ملت ما و تأکید بر حق فلسطینی‌ها در قدس و مسجدالاقصی، خط بطلان کشیدن بر تمام اکاذیب اسرائیلی و نیز یک ضربه جدید به دولت بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است. 

مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین مهم‌ترین بندهای قطعنامه مذکور را به شرح زیر اعلام کرد: 

1-هرگونه دخل و تصرف رژیم صهیونیستی در بخش قدیمی قدس و اطراف آن پس از اشغال این شهر در سال 1967 باطل و نامشروع است، از جمله «قانون اساس» که کنست رژیم صهیونیستی در سال 1980 به منظور یکپارچه سازی قدس به عنوان پایتخت خود تصویب کرده است.

2-حفاری های رژیم صهیونیستی زیر مسجدالاقصی مداخله آشکار در میراث و اماکن مقدس قدس است و باید هرچه سریع تر متوقف شود.

3-محکومیت شدید تعرض شهرک نشینان و نظامیان رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی به عتبار اینکه این مسجد تنها مکان عبادت فلسطینیان است و اداره آن بر عهده سازمان اوقاف اسلامی اردن است.

4-رژیم صهیونیستی باید زمینه عمران و بازسازی مسجد الاقصی از سوی دولت اردن را فراهم کند و در امور ساختمان باب الرحمه که بخشی جدایی ناپذیر از این مسجد است، دخالت نکند.

5- این رژیم باید اجازه ورود بدون قید و شرط کارشناسان اردنی برای محافظت از بخش قدیمی قدس و دیوارهای داخل و خارج آن و مرمت مسیر باب المغاربه را بدهد.

6-پروژه های شهرک سازی رژیم صهیونیستی در قدس از جمله پروژه های «بیت هلیبا و بیت اشتراوس» و یا ساخت پله های برقی و مترو و ... در اطراف دیوارهای قدس باید متوقف شود.

7-رژیم صهیونیستی باید آثاری را که به غارت برده بازگرداند و گزارش کاملی از ویرانی های به عمل آمده یا محو آثار و نشانه های بخش قدیمی قدس را در اختیار یونسکو قرار دهد.

8-محکومیت ممانعت رژیم صهیونیستی از ورود ناظران بین المللی به قدس و تعیین نماینده دائم یونسکو در شرق قدس به منظور تهیه گزارش های دوره ای پیرامون میراث شهر قدس و تجاوزات رژیم صهیونیستی در این زمینه.

9-دعوت از مدیر کل یونسکو و مرکز میراث جهانی برای تلاش جهت اجرای قطعنامه های یونسکو پیرامون قدس.

10-بخش قدیمی قدس و دیوارهای آن همچنان باید در لیست میراث جهانی در معرض خطر ( آنگونه که اردن در سال 1981 ثبت کرده است) قرار داشته باشد.


منبع : فارس