تاریخ : 1396,چهارشنبه 14 تير18:33
کد خبر : 54098 - سرویس خبری : مقاومت اسلامی

مراسم یادمان حاج احمد متوسلیان امروز برگزار می‌شود



خبرگزاری فارس: مراسم یادمان سردار حاج احمد متوسلیان برگزار می‌شود

مراسم یادمان سردار جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان، فرمانده لشگر ۲۷ محمد رسول الله(ص) در دوران دفاع مقدس امروز در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، پنجمین همایش بزرگ سلحشوران دفاع مقدس درقالب یادمان سردار حاج احمد متوسلیان برگزار می‌شود.

این مراسم امروز از ساعت 15:30 الی 19 با حضور سردار سرتیپ پاسدار حسین اسدالهی، سردار رستگار پناه و جمعی دیگر از دوستان و همرزمان حاج احمد در باغ موزه دفاع مقدس برگزار خواهد شد.

احمد متوسلیان یزدی در سال 1332 در خانواده‌ای مذهبی از اهل یزد در یکی از محلات جنوب شهر تهران به دنیا آمد. دوران تحصیل ابتدایی را در دبستان اسلامی مصطفوی به پایان رساند و ضمن تحصیل، به پدرش که در بازار به شغل شیرینی فروشی اشتغال داشت، کمک می‌کرد.

پس از پایان دوره ابتدایی، وارد هنرستان صنعتی شد و در سال1351 موفق به اخذ دیپلم گردید. سپس به خدمت سربازی اعزام شد و در شیراز دوره تخصصی تانک را گذراند و پس از آن، به سرپل ذهاب اعزام شد. در سال 1356 در رشته مهندسی الکترونیک دانشگاه علم و صنعت ایران پذیرفته شد.

در دوران انقلاب اسلامی

متوسلیان یزدی در دوران خدمت سربازی، فعالیت‌های مذهبی و سیاسی داشت و مخالفت خود را با رژیم پهلوی بیان می‌کرد. پس از پایان دوره سربازی، در یک شرکت تأسیساتی خصوصی استخدام شد و بعد از چند ماه، به خرم‌آباد منتقل گردید و فعالیت‌های سیاسی- تبلیغی خود ادامه داد.

در سال 1354 توسط اکیپی از کمیته مشترک ضد خرابکاری  ساواک  دستگیر و روانه زندان شد و پنج ماه در زندان فلک‌الافلاک خرم‌آباد در یک سلول انفرادی زندانی بود.

پس این که از زندان آزاد شد، در قیام‌های خونین قم و تبریز در سال 1356، نقش رابط و هماهنگ کننده تظاهرات را در محلات جنوبی تهران برعهده داشت.

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مسئولیت تشکیل کمیته انقلاب اسلامی محل خویش را عهده‌دار شد. پس از شکل گیری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این ارگان پیوست و به سازماندهی نیروها همت گماشت.

پس از شروع غائله کردستان در اسفند 57 داوطلبانه عازم بوکان شد و بخشی از نا آرامی‌‌های آنجا را سامان بخشید. پس از تثبیت مواضع نیروهای انقلاب در بوکان، به شهرهای  سقز و  بانه رفت. پس از آن به همراه گروهی از رزمندگان برای آزادسازی سنندج راهی این شهر شد.

در زمستان سال 1358 به او مأموریت داده شد تا جاده پاوه - کرمانشاه را که در تصرف گروهک ها بود، آزاد کند. بعد از این عملیات مسئولیت سپاه پاوه به او سپرده شد.

در اوایل خرداد 1359 موفق شد شهرستان مریوان را که در اشغال گروهک‌ها بود آزاد کند. از این روی مسئولیت سپاه مریوان بر عهده او گذاشته شد.در جنگ ایران و عراق در دیماه 1360 عملیات محمد رسول‌الله از دو محور مریوان و پاوه بر روی منطقه خرمال توسط وی و ابراهیم همت  رهبری شد که این عملیات سنگ بنای تأسیس تیپ 27 محمد رسول‌الله به شمار می‌رود. 

احمد در سال 1360 پس از بازگشت از مراسم حج، از طرف محسن رضایی (فرمانده کل سپاه) مأمور فرماندهی سپاه مریوان و پاوه و تیپ محمد رسول‌الله شد. او به همراه بروجردی راهی جبهه‌های جنوب شد.

در شب 10 اردیبهشت ماه سال 1361 عملیات الی بیت‌المقدس به فرماندهی احمد متوسلیان از منطقه دارخوین به سمت جاده اهواز–خرمشهر آغاز شد که موجب آزادسازی خرمشهر شد. در پی آزادسازی خرمشهر، او به همراه دیگر فرماندهان فتح خرمشهر نزد امام خمینی(ره) رفته و امام خمینی آنها را، به ویژه احمد را به گرمی مورد تفقد خاص قرار داد.

او در اواخر خرداد 1361 در مأموریتی به همراه هیأتی رسمی از مسئولین سیاسی-نظامی ایران راهی سوریه شد تا راه‌های مساعدت به مردم لبنان علیه حمله و اشغالگری صهیونیست‌ها را بررسی کند.

در 14 تیر 1361، اتومبیل سفارت که حامل مسئولین سیاسی-نظامی ایران بود در بیروت  توسط فالانژیست‌ها متوقف و به دست نیروهای رژیم صهیونیستی ربوده و گروگان گرفته شدند.

سمیر جعجع یکی از رهبران فالانژها پس از آزادی از زندان اعتراف کرد که گروگان‌های ایرانی به نیروهای وی تحویل داده شده و سپس توسط آنان کشته شده‌اند ولیکن مقامات کشورمان این ادعا را مشکوک می دانند.

تاکنون با وجود اظهار نظرهای مقامات، حزب‌الله و سایر گروههای لبنانی مبنی بر شهادت یا زنده بودن احمد متوسلیان و همراهان وی شامل  'سید محسن موسوی' (کاردار)، تقــی رستـــگار مقــدم' (کارمند) و 'کاظم اخوان'(خبرنگار و عکاس خبرگزاری ایرنا) هیچ اطلاعی از سرنوشت آنان در دست نیست.