تاریخ : 1396,پنجشنبه 15 تير16:38
کد خبر : 54109 - سرویس خبری : مقاومت بین الملل

یونسکو: اسرائیل هیچ مالکیتی بر قدس ندارد


یونسکو: اسرائیل هیچ مالکیتی بر قدس ندارد

سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) با صدور قطعنامه‌ای جدید به اشغالی بودن قدس رأی داد و اعلام کرد رژیم صهیونیستی هیچ مالکیتی بر قدس ندارد.

فاش نیوز- سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) با صدور قطعنامه‌ای جدید به اشغالی بودن قدس رأی داد و اعلام کرد رژیم صهیونیستی هیچ مالکیتی بر قدس ندارد.

سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد سه شنبه‌شب با تصویب قطعنامه‌ای تاکید کرده رژیم صهیونیستی «هیچ‌گونه مالکیتی بر قدس ندارد». یونسکو همچنین در قطعنامه مذکور، «حفاری‌های رژیم صهیونیستی در قدس» را محکوم کرده است.

در همین رابطه، خبرگزاری‌ها به نقل از اسپوتنیک نوشته‌اند، طبق این قطعنامه که به تصویب کمیته میراث جهانی یونسکو رسیده است، قانون اسرائیل درباره واحد‌خواندن قدس و تحت حاکمیت اسرائیل دانستن این منطقه اشغالی، «هیچ» مشروعیتی ندارد.این قطعنامه سه‌شنبه شب و در نشست یونسکو در شهر «کراکوف» لهستان تصویب شد و کشورهای آذربایجان، اندونزی، لبنان، تونس، قزاقستان، کویت، ترکیه، ویتنام، زیمبابوه و کوبا به آن رأی مثبت، کشورهای آنگولا، کرواسی، فنلاند، پرو، لهستان، پرتغال، کره و‌تانزانیا به آن رأی ممتنع و کشورهای فیلیپین، جاماییکا و بورکینافاسو به آن رأی منفی دادند.

مهم‌ترین بندهای قطعنامه جدید یونسکو عبارتند از: هرگونه دخل و تصرف رژیم صهیونیستی در بخش قدیمی قدس و اطراف آن پس از اشغال این شهر در سال ۱۹۶۷ باطل و نامشروع است، حفاری‌های رژیم صهیونیستی زیر مسجدالاقصی مداخله آشکار در میراث و اماکن مقدس قدس است و باید هرچه سریع‌تر متوقف شود. مسجدالاقصی تنها مکان عبادت فلسطینیان است و تعرض شهرک نشینان و نظامیان رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی محکوم است. پروژه‌های شهرک سازی رژیم صهیونیستی در قدس باید متوقف شود. رژیم صهیونیستی باید آثاری را که به غارت برده بازگرداند و گزارش کاملی از ویرانی‌های به عمل آمده یا محو آثار و نشانه‌های بخش قدیمی قدس را در اختیار یونسکو قرار دهد.

اسرائیل درحالی ادعای مالکیت کامل بیت‌المقدس را مطرح می‌کند و این شهر را پایتخت «تفکیک‌ناپذیر» خود می‌داند که سازمان ملل متحد در قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت و مجمع عمومی، این ادعا را رد کرده و آن را به رسمیت نشناخته است. رژیم صهیونیستی با صرف هزینه‌های بسیار، تلاش می‌کند بیت‌المقدس و اطراف آن را که در جنگ 1967 به تصرف درآورده، به‌عنوان بخش لاینفک این رژیم به مناطقی یهودی‌نشین تبدیل نماید.

«طلال ابوظریفه» عضو جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین در واکنش به صدور این قطعنامه اعلام کرد: این موضوع، یک پیروزی جدید برای ملت فلسطین و خط بطلان کشیدن بر تمام اکاذیب اسرائیلی و نیز یک ضربه جدید به دولت بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است.

این در حالی است که نماینده رژیم صهیونیستی در جلسه یونسکو با عصبانیت موضع‌گیری کرد و این تصمیم را یک تصمیم سیاسی» ارزیابی کرد. وی از سه کشوری که به این تصمیم‌گیری رأی منفی داده بوند نیز تشکر کرد.