تاریخ : 1396,جمعه 16 تير14:21
کد خبر : 54113 - سرویس خبری : سینما

مراقب "اکسیدان" ها باشیم که ریشه مان را نسوزاند!


مراقب

شهید گمنام- کسی نمی گوید که همه باید "چ" بسازند و طنز و خنده هم لازم هست ولی ما با دیدن این فیلم هم خندیدیم هم به حال خودمان گریه کردیم!

شهید گمنام

شهید گمنام- با دعوت یکی از دوستان، برای دیدن فیلم " اکسیدان : به عنوان یک فیلم طنز راهی سینما شدیم. پیش از رفتن، تیزر تبلیغاتی فیلم را دیدیم و با توجه به بازیکنان کار طنز مانند امیر جعفری و جواد عزتی و ... و با توجه به صحنه هایی که در تیزر بود، فیلم به نظر خیلی ضد فرهنگی نمی آمد... اما !

  حال ذهن و قلب توصیف نشدنی بود! پس از پایان فیلم! با فیلم اکسیدان تمام سینما در طول یک ساعت و نیم پر بود از صدای انفجار خنده های تماشاچیانی که اغلب هم جوان بودند و دختران و پسرانی دست در دست هم ... اما یک سوال اینجا وجود دارد که خنده به چه قیمتی ؟... آیا اگر جوانان که اهل فیلم و سینما رفتن هستند، بخواهند از یک فیلم طنز بهره بگیرند، باید چنین مفاهیمی به خوردشان داده شود؟... آیا فیلم سازان ما نمیتوانند با آفرینش طنز موقعیت و ... خنده را به لب های تماشاچی بیاورند؟!

... فیلم " اکسیدان" یکی از بی شرمانه ترین، پر بهره ترین از مفاهیم، کلمات و جملات زشت، قبیح و دور از فرهنگ و ادبی بود که در چندین سال اخیر مشاهده کردم!

  موضوع فیلم، داستان زندگی جوانی ست که نامزدش سودای خارج رفتن دارد و دست آخر بدون رسیدن به شب عروسی با پول های عروسی، به صورت قاچاقی از کشور خارج می شود و جوان تصمیم می گیرد که برای برگرداندن نامزدش به هر قیمتی از کشور خارج شود اما...

... متاسفانه در فیلم این واقعیت تلخ جامعه و کشور را نشان می دهد که فرد به راحتی و حتی با یک سیستم متعادل، نمیتواند از کشور خارج شود و مدارک و مرحله های بسیار سختی دارد که او را از خروج عادی ناامید می کند.

   جوان تصمیم می گیرد که از یک نفر که کاربلد این کار است کمک بگیرد و نکات و پیام های جالب فیلم از همین جا شروع می شود... راه های ساده تر خارج شدن از کشور... خارج شدن از دین اسلام! ... و پناهنده شدن به کشورهای دیگر!... اعلام همجنس باز بودن و مراجعه به سفارت های دیگر کشورها که ایشان را به رسمیت می شناسند و ....

   جای تاسف است که نویسنده این فیلم به سادگی و بدون هیچ ابایی از توجه به مسائل فرهنگی و عقیدتی کشور و مردم بدون شرم و حیا به این موضوع پرداخته، هرچند واقیعت باشد!...

  در تمام طول فیلم تا دلتان بخواهد می خندید اما اگر بی توجه و بصیرت باشید!... تا دلتان بخواهد الفاظی می شنوید که مخرب روح و ذهن است و شاید هم بتوانیم بگوییم جنبه انتقال بی فرهنگی ! را دارد !... تا دلتان بخواهد جملات و مفاهیمی را می شنوید که گفتن و شنیدنش به هیچ وجه مناسب نمایش در یک جمع عمومی نیست!

... در اینکه وضعیت فیلم های نمایش داده شده در سینماها خیلی سال است که اغلب اوقات با ناهنجاری های اخلاقی روبروست اما فیلم "اکسیدان" از این بابت همه چیز تمام است و از روابط و برخوردهای بی شرمانه مردان و زنان، حجاب ها و آرایش های ناجور بازیگرانی که در سینما به هیچ وجه شبیه تلویزیون گریم نمی شوند! ، استفاده و انتقال مفاهیم ضد دینی و اخلاقی، کلمات زشت و غیرعرف ، خنداندن با استفاده از به کاربری کلمات و جملاتی که تنها در روابط خاص معنا پیدا می کند و مهم تر از همه مسئله نشان دادن خروج از دین برای خروج از کشور و قبیح تر از آن، رو آوردن جوان به بازی کردن نقش زوج همجنس باز با فردی که قصد کمک به او دارد، پاره کردن پرده های شرم و حیا و شاید هم آموزشی غیر مستقیم و شاید هم عادی سازی چنین روابط پستی باشد.

... که اگر نویسنده این فیلم حتی بخواهد ادعا کند که تنها قصد داشته مشکلات جوانان را در این مسیر نشان دهد، نمیتواند این را انکار کند که به هزاران جوان و نوجوانی که در سینماها هر روز درحال دیدن این فیلم هستند، راهکار یاد داده است.

   خنداندن مخاطب به قیمت بازی کردن با حرمت ها، شریعت ها، اخلاقیات، فرهنگ و ... آیا کار بزرگی ست؟ آیا در زمانه ای که با کارهای قوی تهاجم فرهنگی، دشمنان به شدت در حال منحرف کردن جوانان و مردم و بردن مردم از دین و شریعت موروثی و دین کامل اسلام به سمت دین مسیحیت هستند، انتخاب چنین موضوعی و آشنا کردن مخاطب با چنین جریانی، چه عوارضی میتواند داشته باشد؟ آیا میتوان خیلی خوش بینانه ادعا کرد که هیچ قصدی جز خنداندن در میان نبوده؟! که این هم از نشانه های بی فکری و بی بصیرتی متولیان تهیه چنین محتوایی می باشد!

  انگار قانون شده که در تلویزیون به دلیل سختگیری های بیشتر بازیگران به گونه ای ظاهر می شوند و در سینما انگار که از یک قفس کنترلی رها شده باشند، در هر رفتار و ظاهری دیده شوند! لخت بودن و در حمام  و جکوزی و سونا بودن جلوی چشمان مخاطب های زن و مرد و خانواده در کنار هم که نوعی بی حیایی ست که در فیلم های سینما عادی شده! ... اینکه بازیگر دختر و پسر به فاصله یک وجب صورت به صورت هم بنشینند و دل و قلوه بدهند که الی ماشاء الله می بینیم!...سگ و زندگی کردنش با افراد در یک جامعه مسلمان که نشانه کلاس داشتن است! ... بازی کردن نقش کسی که همجنس باز است که دسته گل جدیدی ست که وزارت فرهنگ و ارشاد با نظارت واقعا فوق العاده اش!!! به آب داده است!

... در طول فیلم به نوجوانانی نگاه می کردیم که با سن 13- 14 سال در ردیف جلویی مان نشسته بودند و از دیدن خیلی از تصاویر و مفاهیم میخکوب می شدند و خیلی جاها هم به مذاق حال و هوای نوجوانی شان خوش می آمد و قهقهه می زدند!

 سوالی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم این است که شما دارید با جوانان و سرمایه های مملکت تان چه می کنید؟ این است خدمت؟ اینگونه کار کردن خدمت نیست، خیانت است!...این وزارت بی فرهنگی بدون ارشاد به دور از اسلام، چگونه چنین فیلمی را تایید می کند؟... چرا در یک فیلمی مانند اکسیدان، نوجوان و جوان باید هرچه بلد نبوده و نشنیده از بدی ها و وقاحت ها و بی دینی ها و بی اخلاقی ها را بیاموزد؟... پس متولیان امر کجا هستند وقتی که با این دست فیلم ها، فرهنگ بی اخلاقی و بی دینی ذره ذره در وجود سرمایه های این کشور نفوذ می کند؟... بعد شما از چنین جوانانی انتظار چه کارها و آینده ای دارید؟... اختراع؟ اکتشاف ؟ علامه یا فیلسوف شدن؟...

  روی سخن با نویسنده چنین فیلم هایی و وزارت فرهنگ و ارشاد است. اگر نمیتوانید بر فرهنگ کشور نظارت داشته باشید، لطفا پست را تحویل کسی بدهید که کمی دلش برای فرهنگ و دین این مردم بسوزد چرا که شما مسئول تک تک فکرهای منحرف شده و آلوده شده جوانانی هستید که آموزش های دیده در سینما ها را می آیند و در جامعه پیاده می کنند!!!

   آنهایی هم که فیلم هایی مانند ماجرای نیمروز، چ، ویلایی ها و فیلم های ارزشی را می سازند و فرهنگ ایثار و شهادت و اسلامی را به مردم منتقل می کنند، فیلم می سازند و برخی دیگر هم ...!!! ... کسی نمی گوید که همه باید "چ" بسازند و طنز و خنده هم لازم هست ولی ما با این فیلم هم خندیدیم هم به حال خودمان گریه کردیم!

 هدف شما حفظ فرهنگ اسلام، ایثار و شهادت و ... ست؟ یا رواج فرهنگ غربی و جنسی و حیوانی و تنزل درجه فکری و فرهنگی مردم ؟!... فیلم ویلایی ها در یک چشم به هم زدن از روی پرده ها پایین می آید و در چند سینمای محدود نمایش داده می شود اما چنین فیلمی در تمامی ساعات و سینماها اکران می شود!.... اگر دلسوزید و اسلام شناس، فیلم ها را درست بسازید و تایید کنید، اگرنه که صدای ادعای مسلمانی و عملکردتان، گوش فلک را کر نکند!


کد خبرنگار : 20