تاریخ : 1396,شنبه 24 تير14:04
کد خبر : 54217 - سرویس خبری : اخبار

نکاتی قابل تامل در سخنان "شهیدیِ محلاتی"


نکاتی قابل تامل در سخنان

مهمترین نکته سخنان شهیدی اجرای احکام برنامه ششم درباره ایثارگران است که در صورت عملیاتی شدن، بخشی از مشکلات آنان رفع می شود.

یوسف مجتهد

یوسف مجتهد - 1- مهمترین نکته سخنان آقای شهیدی اجرای احکام برنامه ششم درباره ایثارگران است که در صورت عملیاتی شدن، بخشی از مشکلات آنان رفع می شود.

لکن این بیان اجمالی و عدم ورود به جزییات و موضوع تامین منابع آن با توجه به اینکه بودجه مصوب بنیاد در سال 96 فقط می تواند فعالیتهای جاری و عادی که تاکنون بوده را عملیاتی کند و حتی توان اجرایی شدن کامل قوانین گذشته را ندارد جای تامل دارد. امید است این وعده آقای شهیدی محقق شود.

2- ایشان اعلام کرده اند اصلاحات جدید قانون جامع در حال انجام است.

اگر آنچه که در حال انجام است همان اصلاحیه ای است که بدون اطلاع جامعه ایثارگری و تشکلها و حتی بدور از نظرات تخصصی معاونتهای بنیاد تهیه و به دولت ارسال شده،‌ باید آن را نوعی خیانت به جامعه ایثارگری دانست. تشکلهای ایثارگری اصلاحات مورد نظر خود را به ایشان، دولت و مجلس ارسال کرده اند و آن اصلاحات با حضور نماینده ستاد کل نیروهای مسلح و معاونتهای تخصصی و اصلی بنیاد تهیه شد. اگر غیر از آن باشد و مجددا"‌اقداماتی در خفا صورت گیرد به هیچ وجه مقبول جامعه ایثارگری نخواهد بود.

3- موضوع دیگر در سخنان ایشان تدوین آیین نامه های اجرایی قانون جامع است.

باید پرسید قریب به پنج سال از تصویب قانون جامع می گذرد و بیشترین زمان این قانون در دوره مدیریت شما بوده است. آیا این زمان برای تهیه آیین نامه ها کافی نبوده است؟ شاید اکنون که دوره چهارساله دوم دولت آقای روحانی در حال شروع است،‌ مجددا" این بحث شروع شده تا پوششی برای کوتاهی ها و قصور بنیاد و دولت در تهیه آیین نامه های اجرایی قانون جامع باشد.

4- در حالیکه رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در اردیبهشت سال 93 در جمع مدیران بنیاد شهید گیلان از حذف اعطای نشان ایثار و شجاعت به برخی خانواده‌های ایثارگران خبر داد و گفت: "این دستور رئیس جمهور در راستای برداشتن تبعیض بین خانواده‌های شهدا و ایثارگران صورت گرفته است". اما امروز سخن از اعطای نشان ملی ایثار توسط ایشان است.

اگر این نشانها تبعیض آمیز بوده و با دستور رئیس جمهور به زعم ایشان حذف شده، بحث اعطای مجدد آن در آستانه معرفی کابینه جدید دولت چه توجیهی دارد؟

امید است این سخنان وعده های سر خرمن نباشد که فقط فرصت خدمت را از ایشان بگیرد و ایثارگران را در عالم برزخِ مسئولین نگه دارد.

 

**  کارشناس حقوقی ایثارگران


کد خبرنگار : 17