تاریخ : 1396,شنبه 31 تير15:15
کد خبر : 54269 - سرویس خبری : گزارش و گفت و گو

یوسف مجتهد در نشست خبری شورایعالی انجمن های ایثارگران:

همه اقشار ایثارگران از مدیریت فعلی بنیاد ناراضی اند


همه اقشار ایثارگران از مدیریت فعلی بنیاد ناراضی اند

دومین نشست خبری شورایعالی انجمن های ایثارگران پیرامون مشکلات مدیریتی بنیاد، پیگیری مطالبات ایثارگران و ویژگی های مدیر و مدیران مطلوب برای این نهاد، با حضور اصحاب رسانه برگزارشد.

صنوبر محمدی

فاش نیوز - دومین نشست خبری شورایعالی انجمن های ایثارگران پیرامون مشکلات مدیریتی بنیاد، پیگیری مطالبات ایثارگران و ویژگی های مدیر و مدیران مطلوب برای این نهاد، با حضور اصحاب رسانه برگزارشد.

به گزارش خبرنگار فاش نیوز، این نشست که در غیاب «حسین اسرافیلی» رییس شورا(سفر به عتباتِ عالیات) برگزار شد، یوسف مجتهد معاون حقوقی شورای عالی انجمن های ایثارگران، امیرعقیقی رییس هییت مدیره انجمن جانبازان بصیر و سخنگوی شورا، حسن ابوطالبی عضو انجمن دفاع از قربانیان تروریسم و دیگر اعضای این انجمن عصرِ روزیکشنبه، نقطه نظرات شورا در موارد مختلف مربوط به جامعه هدف و نتایج پیگیری ها را بیان کردند.

"امیرعقیقی" سخنگوی شورای عالی انجمن‌های ایثارگران درابتدا  ضمن خیرمقدم به خبرنگاران فعال در عرصه فرهنگ ایثار و شهادت گفت: هدف این شورا مقابله با مسوولین نیست بلکه این شورا با شناختی که نسبت به جامعه ایثارگری دارد، درتلاش است کمک حال مسوولین و بنیادشهید و امور ایثارگران باشد.

وی ضرورت این نشست را تغییراتی دانست که در آینده نزدیک در بدنه بنیاد شهید رخ خواهد داد.

سخنگوی شورای عالی انجمن های ایثارگران همچنین متذکر شد: ایثارگران خواهان مدیریتی در بنیاد شهید هستند که با توجه به حجم عظیم این سازمان،که چهاربرابر وزارتخانه های دیگر ظرفیت می طلبد و به لحاظ جایگاه ایثارگران بسیارحساس است، لذا اعتقاد ما بر این است که اگر کم کاری و یا سوءمدیریت باعث لطمه ای به روحیات خانواده  بزرگ ایثارگران شود صدمات آن در درازمدت جبران ناپذیر خواهد بود.

عقیقی رسیدگی به امور ایثارگران را در جهت تامین امنیت کشور اساسی دانست و متذکر شد: اگر امروز به جامعه ایثارگری ما بی اعتنایی صورت بگیرد خدای نکرده فردا اگر تعرضی بر نظام ما شود کمتر کسی خود را موظف به دفاع  می داند که البته امیدواریم شخص رییس جمهور در این خصوص از نظرات جامعه ایثارگری استفاده نماید.

رییس هییت مدیره انجمن جانبازان بصیردر خاتمه یادآورشد: باید کسی به عنوان ریاست بنیاد شهید انتخاب شود که بتواند درنشست های هیئت وزیران توانایی بیان مشکلات بزرگ ایثارگران را داشته باشد.

در ادامه این نشست خبری، "یوسف مجتهد"، معاون حقوقی شورای عالی انجمن های ایثارگران نیز دو هدف را برای تشکیل این شورا بیان داشت و گفت: یکی از این اهداف،  وحدت تشکل های متفرقه ایثارگری و ایجاد یک جامعه قوی ایثارگری است و دوم، وزن تشکل ها را در پیگیری امور در مجموعه قوای سه گانه  بالا برده و همطراز نماید.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: بیش از یک سالی که از عمر شورای عالی انجمن های ایثارگران می گذرد هدف این شورا  این بود که تعامل سازنده با نهادهای مرتبط نظیر بنیادشهید، نیروهای مسلح و مجلس شورای اسلامی و کمیسیون های مرتبط، دولت و مجموعه های مرتبط  داشته باشد. البته بسیاری از کسانی که با واقعیت های جامعه ایثارگری آشنایی داشتند مساعدت های خوبی  هم داشته اند والبته گله هایی هم در این خصوص داریم که این تعامل نتوانسته آنچنان که توقع می رفت مطالبات جامعه ایثارگری را برآورده نماید.

 

 

معاونت حقوقی شورای عالی ایثارگران افزود: با توجه به دوره دوم دولت آقای روحانی که در حال تشکیل است، شورا تصمیم گرفت شاخصه های کلی ریاست بنیادشهید را به ریاست جمهور ارسال نماید و از ایشان درخواست نماید تا این شاخصه ها را برای تعیین ریاست بنیاد درنظر داشته باشد که امیدواریم با توجه به این شاخصه ها، ضعف های مدیریتی گذشته برطرف گردد.

وی خاطرنشان ساخت: مشکلات جامعه ایثارگری با توجه به انتصابات دو دوره گذشته بیشتراز گذشته بوده است و با توجه به همین رویکرد، تصمیم بر این گرفته شد که برخی شاخص های عمومی خدمت ریاست جمهوری منعکس شود.

وی سپس با اشاره به بحث درمان که یکی از ابعاد مشکلات جامعه ایثارگری است متذکر شد: در همین مدت کوتاه، بر اثر سهل انگاری، بسیاری از دوستانمان در جامعه ایثارگری به خیل شهدا پیوسته اند، چرا که مسائل درمان آنان با سرعتِ مورد انتظار، پیگیری نشده است. درمان در دوران دفاع مقدس شاید بتوان گفت، سریعتر از این دوره در حال انجام بود و ما هرچه از آن دوره دورتر می شویم بحث درمان سخت تر و پیچیده تر انجام می گیرد و دربسیاری از مسایل هم شاهد چنین گرفتاری هایی در حوره مدیریتی بنیاد بوده ایم.

مجتهد با برشمردن برخی ویژگی های مهمی که رئیس و مدیر بنیاد شهید باید داشته باشد عنوان کرد: اعتقاد به فرهنگ ایثار و شهادت، وجاهت و خوش نامی در بین ایثارگران و در جامعه، مدیر و مدبربودن، جوان بودن نسبت به مدیریت کلان کشور و با سابقه مدیریتی، حتی الامکان جزو جامعه ایثارگر بودن و داشتن برنامه جامع، توانمندی در ایجاد ارتباط با نهادها و قوای سه گانه، ارتباط قوی با نیروهای مسلح، مجلس شورای اسلامی و ارتباط با تشکل ها و جامعه ایثارگری را لازمه ریاست دستگاه بنیاد شهید دانست و متذکرشد: متاسفانه اگر کسی توانایی این ارتباط را نداشته باشد، امور ایثارگران در مجموعه های مختلف مغفول باقی می ماند.

 

 

وی در همین رابطه توضیح داد: متاسفانه ما در دو سه دوره گذشته، درگیر مدیرانی بودیم که بدون برنامه وارد بنیاد شده بودند که متاسفانه گاها با گذشت دو سال هنوز بنیاد و جامعه ایثارگری را نشناختند ولطمات زیادی را بر این قشر وارد ساختند.

این کارشناس حقوقی در امور ایثارگران، در خصوص عملکرد ضعیف بنیاد در حوزه کارشناسی نیز خاطرنشان ساخت:  متاسفانه معاونت حقوقی و امورمجلس بنیاد شهید در بحث حقوقی در این 15سال در تعامل با دولت و همینطور با مجلس، بسیار ضعیف و ناتوان عمل کرده به طوری که حتی از ارایه یک طرح مناسب هم عاجز بوده، که این امر نشان دهنده نیاز به تحول اساسی در حوزه کارشناسی و تخصصی بنیاد است.

مجتهد اضافه کرد: ما می‌گوییم فردی منصوب شود که توانمندی بهره گیری از تمام امکانات و مزیت های این نهاد را داشته باشد. اگر اینطور نباشد هر مدیری که بیاید نتیجه فعالیت‌هایش همانند مدیران دو دوره قبل پشیمانی است! ما به رئیس جمهور نیز اعلام کردیم که غالب تشکل‌های ایثارگری از وضعیت فعلی بنیاد شهید گله دارند. به همین دلیل تشکل‌های مختلف ایثارگران دور هم جمع شده‌اند تا مشکلاتی را که هر کدام از‌ آنها دراین فضا لمس کردند همزمان با هم، در غالب"شورای عالی انجمن‌های ایثارگران" پیگیر شوند. مطالبات دوستان در شورا در چهارچوب قوانین است و خارج از مصوبه مجلس و هیئت وزیران نیست. با توجه به شبهه‌هایی که ممکن است در خصوص مسائل مختلف به فعالیت‌های شورا وارد شود و اعتراضی که در خصوص مسائل مطرح شده در زمینه انتخاب رئیس بنیاد وجود دارد، هر کدام از مجموعه ها، اگر اعتراضی به این مباحث داشتند حاضریم در جمع رسانه ها مناظره کنیم و مطالب را بیان کنیم.

معاونت حقوقی شورای عالی انجمن های ایثارگران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره پیشنهاد شورا برای تصدی بنیاد شهید چه کسی می تواند باشد پاسخ داد: بصورت مصداقی هنوز ورود پیدا نکرده‌ایم. فعلا شاخص‌ها را در قالب نامه‌ای به رئیس جمهور داده‌ایم که چنانچه کمیته‌هایی که وظیفه انتخاب رئیس بنیاد را دارند تشکیل شود و از ما دعوت کنند، حضورا مسئله را پیگیری کرده و مصادیق مورد نظر خود را معرفی خواهیم کرد، ولی تاکنون قصد اعلام شخصی برای این تصدی را نداشتیم.

وی در پایان این نشست با اشاره به بحث تجمع عظیم جانبازان در 14اسفندماه95 و پیگیری مطالبات مطرح شده در آن نجمع از سوی جانبازان و ایثارگران نیز گفت: پس از آن تجمع، ما مورد مواخذه و پرسش بسیاری از تشکل های ایثارگر قرار گرفتیم که خروجی این تجمع چه بود؟ درجلساتی که ما با آقایانِ کمیسیون مجلس و مسوولین دیگر داشتیم صراحتا عنوان کردیم از این تاریخ (14اسفند95) به بعد درمقابل کوتاهی ها، طبق قانون مجازات اسلامی، طرح شکایت خواهیم کرد و به پیگیری صرفِ اداری اکتفا نخواهیم کرد و اگر واقعا حس کنیم که به خواسته های خود در چارچوب قانون نخواهیم رسید، بحث شکایت و تجمع همانند گذشته پیگیری خواهد شد.

گزارش از صنوبرمحمدی


کد خبرنگار : 17