تاریخ : 1396,یکشنبه 01 مرداد13:46
کد خبر : 54289 - سرویس خبری : مجلس شورای اسلامی

پرسش و پاسخ فاش نیوز با رئیس فراکسیون ایثارگران

بیشتر رزمندگان بخوانند


بیشتر رزمندگان بخوانند

رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی از تعلق گرفتن یک ماه کسر خدمت به فرزندان رزمندگان، آزادگان و جانبازان به ازای هر ماه حضور در جبهه خبرداد.

فاش نیوز -  رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی از تعلق گرفتن یک ماه کسر خدمت به فرزندان رزمندگان، آزادگان و جانبازان به ازای هر ماه حضور در جبهه خبرداد.

حجت الاسلام حسن نوروزی رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در گفت و گوی اختصاصی با فاش نیوز با بیان اینکه همه رزمندگان به نسبت حضور درجبهه باید از مزایا و حمایت های قانون بهره مند شوند گفت: به فرزندان رزمندگان، آزادگان و جانبازان با سابقه حضور در جبهه به ازای هر ماه حضور یک ماه کسر خدمت تعلق خواهد گرفت.

وی همچنین از دعوت مسئولان ستاد کل به مجلس درهفته جاری برای رایزنی در مورد معافبت فرزندان ایثارگران خبر داد.

در اینجا متن کامل این پرسش و پاسخ از نظرتان می گذرد:

 

فاش نیوز: آیا رزمندگان با سابقه بالا درجبهه می توانند برای فرزندان خود کسر خدمت یا معافیت تقاضا کنند؟

- اصولا آنچه که ما در خصوص ایثارگران در برنامه ششم توسعه کشور آورده ایم این است که به تعداد ماه هایی که رزمنده در جبهه بوده، فرزندانش می توانند استفاده کنند چه فرزند اول باشد و چه فرزند دوم.

 

فاش نیوز: این مصوبه کی اجرایی می شود؟

- ما مکاتبه کردیم و باید اجرایی شود، در این رابطه قرار بود ستاد کل را دعوت کنیم حالا یا امروز یا فردا دعوت می کنیم و با آنها صحبت بکنیم، بنیاد شهید هم باید تلاش کند.

 

فاش نیوز: چرا رزمنده ها از نوع و میزان درصد تعیین شده در کمیسیون پزشکی بنیاد ابراز نارضایتی می کنند، مقصر کیست، بنیاد یا رزمندگان؟

- این سووال که چرا تمام رزمنده ها از نوع و میزان درصد کمیسیون پزشکی بنیاد ابراز نارضایتی می کنند و مقصر کیست، بنیاد یا رزمنده باید بگویم بنظر می رسد که بنیاد گاهی قبول دارد که مثلا یک شخص این درصد را دارد، ولی در مقابل یک حالت اداری به خود گرفته و می گوید مثلا من به این سه میلیون نفری که تحت پوشش دارم برسم بهتراست تا اینکه به چهار میلیون نفر رسیدگی کنم که نتوانم.

اعتقاد من بر این است که بنیاد باید یک فکر اساسی بکند  و در واقع درصد ها را بدرستی تبین و حساب کند و عدالت حاکم بشود، عدالت یعنی اینکه همه نسبت به حضورشان در جبهه بهره ببرند.

بنابر این من فکر می کنم که سوء برداشت بنیاد است که مثلا معتقد است که آن کسی که از قدیم دیگه جانباز حساب شده و غیره به همان خوب باید برسد و تعداد جدید را به این دلیل که بودجه اش را ندارد، رسیدگی نکند، یک مقداری بنیاد باید از ان حالت اداری اش بیرون بیاید و جنبه رزمندگی و ایثارگری اش را تقویت کند.

 

فاش نیوز: آیا به نظر شما می توان تمام رزمندگان را محکوم به کم توقعی کرد، اشکال به چه فرد یا دستگاهی وارد است؟

- نه. کسی که رزمنده بوده و یا جانباز و شیمیایی شده و الان در منزل افتاده است، باید مورد رسیدگی و توجه بنیاد باشد؛ بحر حال ما برای رزمندگان معسر، جانبازان، آزادگان و خانواده های شهدا بودجه تعیین کرده ایم و بنیاد باید به درستی آن بودجه را تخصیص دهد، منتهی نه اینکه به بعضی ها دو یا سه برابر بدهیم و به بعضی ها هیچی ندهیم.

یک مقدار باید مطالعه و کار شود، بحث عدالت خیلی سخت است و این جوری نیست که ما یک کاری را روی کاغذ بیاوریم و در یک کار اداری بخواهیم حل کنیم.

 

فاش نیوز: چرا درصد نهادهای اعزامی رزمندگان اعم از سپاه و ارتش همیشه با درصد تعیین شده بنیاد شهید متفاوت است؟

- دلیلش این است که بنیاد یک کار اداری انجام می دهد و وزارتخانه ای عمل می کند اما سپاه و ارتش چون خودشان نیرو را اعزام کرده اند می شناسند و دلشان می سوزد.

بنظر می رسد که حالا اگر بنیاد می خواهد موضوع را کنترل کند اشکالی ندارد ولی باید به نظریه های سپاه و ارتش احترام بگذارد و یک مقداری موضوع را پالایش و سیاست ها را تعدیل کند.

مثلا اگر می بیند شخصی سرهنگ است و از ماده 38 هم می گیرد و یکی هم رزمنده یا سرباز و یا بسیجی بوده که حالا دارد از گرسنگی می میرد و ماده 38 را هم نمی گیرد، باید کاری کند که در واقع به آن مستضعف  و فقبر برسد، یک کسی می بینید استاد دانشگاه است و به عنوان عضوعلمی از فلان ماده استفاده می کند اما یک کسی که در کیوسکی نشسته و با چند سر عائله 700 یا 900 تومان حقوق می گیرد، در این مورد باید یک قدری با فکر، دقت و عدالت عمل کند.

 

فاش نیوز: چرا بنیاد عوارض و جراحت هایی که ارتش و سپاه برای رزمندگان تائید می کنند درست نمی داند، قصد بنیاد چیست؟

عرض کردم، بنیاد شهید یک حالت اداری و فنی به آن می دهد و بنظر می رسد یک مقداری ارتش و سپاه و مراکز اعزام کننده در این زمینه به بنیاد نزدیک تر شوند و طرفین رعایت همدیگر را بکنند، یک مقداری نسبت به کل کار به همدیگر نزدیک و به تعادل برسند.

 

فاش نیوز: پیگیری اجرای قانون رزمندگان زیر 25درصد به کجا رسید؟

- آن را داریم سربازی می کنیم که فرزندانشان بتوانند از 5 درصدشان استفاده کنند.

بحث رزمندگان اعصاب و روان در برنامه ششم هم تمام شده است و موضوع آن را ما به اقای شهیدی گفتیم و ایشان هم گفتند معاونت ها تشکیل جلسه بدهند، ما هم منتظریم.

از طرفی من نامه ای به دکتر لاریجانی نوشتم که ایشان به وزارتخانه هایی مانند آموزش و پرورش، آموزش عالی، تعاون و... که  هر کدام نسبت به ایثارگران وظیفه ای دارند و قانون مقرر کرده تن به قانون بدهند و به مصوبات عمل کنند.

 

فاش نیوز: علت عدم اجرای سریع وام ازدواج خانواده ایثارگران در سال جاری چیست؟

- من معتقدم که یک مقداری باید آقای شهیدی لطف واین مسئله را از طریق بانک دی و یا بانک های دیگر پیگیری کنند.

آنچه که ما در برنامه ششم توسعه کشور در سال گذشته تصویب کردیم عبارت از 50 هزار تسهیلات بوده است.

در این زمینه بنیاد شهید واقعا باید به میدان بیاید و بانک ها را دعوت و با آنها صحبت کند و اگر بانک ها زیر بار نمی روند به مجلس شورای اسلامی بگویند تا ما با آنها صحبت کنیم.

اما به طور مثال از من به عنوان رئیس فراکسیون ایثارگران بنیاد شهید هیچوقت چیزی نخواسته که کاری را انجام بدهم، و وقتی که ما نامه می نویسیم و می گوییم باید این جوری بشود  همیشه آنها می گویند داریم فکر و بررسی می کنیم.

من احساسم این است که بنیاد باید یک مقداری چست و چالاک برخورد کند و برود به سمت دفاع از رزمندگان و کار بکند و هر کجا که با مشکل برخورد کند به ما مراجعه کند .

در این یک سال و نیمی که من رئیس فراکسیون ایثارگران هستم هیچ وقت بنیاد از ما چیزی نخواسته است که بگوید این کار انجام نمی شود و شما به کمک کنید.


کد خبرنگار : 18