تاریخ : 1396,شنبه 11 شهريور15:01
کد خبر : 54548 - سرویس خبری : گزارش و گفت و گو

گزارش میدانی فاش نیوز از یک اقدام بنیاد

واگذاری وظایف بنیاد به بخش خصوصی و مشکلات جامعه ایثارگری


واگذاری وظایف بنیاد به بخش خصوصی و مشکلات جامعه ایثارگری

نفس نفس زنان در حالیکه گرما کلافه اش کرده بود و دانه های عرق بر پیشانی اش نقش بسته بود ویلچر خود را به نزدیک پله های ورودی دفتر ارائه خدمات اینترنتی رساند تا معرفینامه ای برای بنیاد بگیرد ولی رویش نمی شد از کسی کمک بخواهد تا مدارکش را از او بگیرد و کارش را انجام دهد، چرا که به تازگی بنیاد مسئولیت خود را به صورت پولی به بخش خصوصی واگذار کرده بود.

فاش نیوز - نفس نفس زنان در حالی که گرما کلافه اش کرده بود و دانه های عرق بر پیشانی اش نقش بسته بود ویلچر خود را به نزدیک پله های ورودی دفتر ارائه خدمات اینترنتی رساند تا معرفینامه ای برای بنیاد بگیرد ولی رویش نمی شد از کسی کمک بخواهد تا مدارکش را از او بگیرد و کارش را انجام دهد، چرا که به تازگی بنیاد مسئولیت خود را به صورت پولی به بخش خصوصی واگذار کرده بود.

در یک روز گرم مرداد ماه برای تهیه گزارش از نحوه ارائه خدمات اینترنتی بنیاد شهید به خانواده بزرگ ایثارگران، به بنیاد شهید منطقه 4 در شرق تهران رهسپار شدیم. اگر چه در ابتدا با مخالفت یکی از مسئولان حراست بنیاد مواجه شدیم و نزدیک بود دوربین و وسایل ما را ضبط کنند اما خوشبختانه حضور غیره منتظره رئیس بنیاد منطقه در محل به داد ما رسید و غائله فیصله یافت.

 

ارائه خدمات در جهت تسهیل مراجعه ایثارگران

 حمید موذن زاده رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران منطقه 4 که در حال عزیمت به یک جلسه کاری در خارج از بنیاد بود با مشاهده اکیپ ما و توضیحات ارائه شده راضی شد که در مصاحبه کوتاهی به سوالات در مورد راه اندازی دفتر ارائه خدمات اینترنت که قبلا توسط بنیاد شهید صورت می گرفت پاسخ دهد.

موذن زاده گفت: جایی که برای این کار در مغازه اختصاص داده شده متاسفانه هنوز برای تردد جانبازان ویلچری مناسب سازی نشده است، چون تازه راه اندازی شده است و امکان روان سازی برای آن وجود ندارد.

پرسیدیم: اگر جانباز ویلچری مراجعه کند چگونه می تواند خدمات دریافت کند؟

گفت: مسئولان دفتر خدماتی، خودشان از پله ها پایین می آیند و پس از دریافت مدارک کار او را انجام می دهند.

توضییح داد که تقریبا یکی دو ماه است این کار شروع شده و به جهت اینکه خانواده های ایثارگران محبور نشوند به جاهای دورتر بروند چرا که برایشان سخت است و در بزرگراه ها احتمال خطرات جانی وجود دارد؛ ما تصمیم گرفتیم تا  این محل را به خاطر دسترسی آسان انتخاب و راه اندازی کنیم تا کارهای آنها انجام شود.

درباره اینکه چرا بنیاد این کار را کرده است گفت: در جهت تسهیل امور مراجعین است و گرنه ما مسئولیتی در قبال مسائل این چنینی در خارج از بنیاد نداریم، ولی از باب اینکه کمکی باشد و خانواده ها جای دوری نروند، این دفتر را ایجاد کردیم چرا که در این نزدیکی دستگاه کپی وجود ندارد. این موضوع از باب راحتی آنها است که کار خود را در کنار ساختمان بنیاد شهید و در پیاده رو انجام دهند.

موذن درباره هزینه خدمات هم توضضیح داد که هزینه های آن متعارف است،  قطعا نرخ خدمات مصوبه دارد ولی در جریان مصوبات آن نیستیم، چون کسی که آمده اجاره کرده یک فرد شخصی است و با توجه به تعرفه ها این جا را اجاره کرده است.

وی افزود: کارها دارد به سرعت انجام می شود ولی به صورت مغازه شخصی در آمده است!

از رئیس بنیاد منطقه چهار خداحافظی می کنیم و به سوی دفتر تازه تاسیس می رویم تا از کم و کیف فعالیت آن مطلع شویم.

 

مراجعه روزانه 20 نفر از ایثارگران

مسئول ارائه خدمات اینترنتی به خبرنگار ما می گوید: شاید در روز حدود 20 نفر از مراجعین  در رابطه با کارهای بنیاد شهید به ما مراجعه می کنند و من و پدرم کارهای آنها را انجام می دهیم.

وی نیز در باره نحوه خدمات دهی به جانبازان ویلچری گفت: با توجه به اینکه برای ورود به دفتر باید از پله استفاده کرد و این کار برای جانبازان ویلچری و والدین شهدا سخت است خود ما در صورت مراجعه آنها از پله ها پایین رفته و پس از دریافت مدارک، کار آنها را انجام می دهیم. مثلا همین دیروز یک خانم محجبه برای احذ فرم ثبت نام به ما مراجعه کرد و علاوه بر راه انداختن کار او، موبایلش را با قیمت بسیار پایینی تعمیر کردیم!

غلامرضا شیرازی جانباز 70 درصد که نفس زنان با ویلچر خود به دفتر مراجعه کرده بود به خبرنگار فاش نیوز گفت: همین خدماتی که نمی دهند به جانبازان، من الان به بنیاد منطقه 4 برای گرفتن یک مچ بند برای خانمم که 35 سال است زحمت مرا می کشد و جابجایم می کند مراجعه کردم گفتند که نمی دهند. می گویند به خانواده هیچی تعلق نمی گیرد. فقط چانباز؛ در صورتی که من جانباز 70 درصد هستم و نسخه آن را که دکتر بنیاد نوشته همراه دارم ولی نمی دهند.

 

فاش نیوز - آیا با توجه به واگذاری برخی از خدمات بنیاد به دفتر اینترنتی مشکلاتی برای شما پیش نیامده است؟

نه هر وقت اینجا مراجعه می کنم آنها را صدا می کنم و می آیند و مدارک را تحویل می گیرند، البته تا الان کاری به آن صورت انجام نداده ام که بگویم راضی ام یا نه، بنیاد قبل از این گفته بود برای دریافت معرفینامه و یا... به این دفتر مراجعه کنم ولی تا الان مراجعه نکرده ام.

 

فاش نیوز - آیا مبلغی هم از شما دریافت شده است؟

- بله، به تناسب ارائه خدمات از 5 هزار تومان و بیشتر مبالغی دریافت شده استف بنظر من برای ارائه خدمات این مبلغ زیاد است اگر چه برای من جانباز 70 درصد این مبلغ چیزی نیست و بگیرند یا نگیرند تفاوتی نمی کند و اصل مطلب باید درست شود، اما موضوع مهم این است که قبلا این کارها را بنیاد انجام می داد.

به نظر من به جای این کارها باید وضعیت معیشتی جانبازان را رسیدگی کنند، به طور مثال الان من بسیچی هستم اما حقوق بسیجی مرا نمی دهند و بنیاد می گوید که باید بسیج بدهد و بسیج می گوید باید بنیاد آن را پرداخت کند و همین جوری ما را آلاخون بالا خون نگه داشتند.

الان من به طور مثال برای دندانپزشکی مراجعه کردم، بنیاد منطقه چهار مبلغ یک میلیون تومان دادند و چهارصد تومان هم سالانه پرداخت کردند در صورتی که یک میلیون و720 هزار تومان هزینه برداشته است و مجبورم مابقی را از جیبم پرداخت کنم و علاوه بر آن بابت یک میلیون تومان تا 5 سال هم خدمات دندانپزشکی ندارم و نباید دندان هایم خراب شود. این هم یکی از کارهای بنیاد است. حالا نمی دانم این کارها به نفع ما است یا نه؟ حال اگر فردای روزگار این دندان شکست تکلیف چیست؟ آن موقع من باید از جیبم بگذارم. اما متاسفانه بنیاد بعضی از کارها را در نظر نمی گیرد. اما بطور کلی از نظر درمان من راضی هستم، اگر چه مدیریت فعلی بنیاد کاری برای جانبازان نکرد و احترامی هم برای یچه ها قائل نشد.

این جانباز دوران دفاع مقدس که با حرارت و هیجان به سخنان خود ادامه می داد گفت: ما یک بار رفتیم در بنیاد تجمع کردیم که آقای شهیدی بیاید با ما صحبت کند و در جایی که همه جانبازان 70 درصد خاضر بودند به درد دل های ما زسیدگی کند ولی ایشان اصلا به اعتراض ما ترتیب اثر نداد، در صورتی که حتی ما از بچه ها خواهش کردیم که با رسانه ها صحبتی نداشته باشند.

ولی ایشان کم لطفی کردند و نیامدند و به بچه های جانباز بی احترامی شد که اگر موضوع در رسانه ها درج می شد واقعا برای بنیاد مایه آبروریزی بود چرا که این همه جانباز از طرف یک مسئول که متولی جانبازان است و باید به درد دلشان رسیدگی می کرد مورد بی احترامی واقع شده بودند. اما عکس العمل ایشان این بود که بگوید من کار دارم، مشهد بودم و کار داشتم و بگذارید یک روز دیگر و...

ما در همین بنیاد شهید مسئولانی داشتیم که یک جورهایی به ما احترام می گذاشتند که کار اصلی خود را عقب انداخته و به مشکلاتمان رسیدگی می کردند و ما واقعا در مقابل می ماندیم که چه بگوییم. برخی اینجوری احترام می گذارند در حالی که خارج از محدوه هستند ولی این ها که داخل محدوده هستند و باید به جانباز خدماتی بدهند، به ما اهمیت نمی دهند.

 

از اقدام بنیاد راضی نیستم

محمود جاوید فرزند شهید که برای دریافت معرفینامه به دفتر مراجعه کرده بود با اشاره به اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران قبلا همه خدمات اینترنتی را به صورت رایگان به مراجعین ارائه می کرد گفت: متاسفانه در حال حاضر برای اخذ معرفی نامه و امثال آن باید به این دفتر که در زیر ساختمان بنیاد شهید منطقه چهار قرار دارد مراجعه کنیم درصورتی که قبلا همه این کارها در خود بنیاد انجام می شد.

این عضو جامعه ایثارگری در پاسخ به این سوال که چرا بنیاد برخی از وظایف خود را به بخش خصوصی واگذار کرده است اظهار بی اطلاعی کرد و ابراز داشت: من از مسئولان بنیاد درخواست دارم که همانند سابق، خودشان کارهای مربوط به خانواده شهدا و جانبازان را انجام دهند.

فرزند شهید محمد جاوید که پدرش در سال 62 در منطقه بوکان به شهادت رسیده است خواستار رسیدگی هر چه بیشتر از سوی مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران به خانواده شهدا شد و افزود: متاسفانه در این گونه موارد سالمندان بیشتر اذیت می شوند و ما از این کار به هیچ وجه راضی نیستیم.

 

بنیاد باید خودش کارها را انجام دهد

خانم مسنی که خود را همسر شهید جانباز 70درصد معرفی می کرد به خبرنگار ما گفت: من برای تعویض کارت ملی و اخذ کارت بنیاد شهید مراجعه کردم و قبلا بنیاد خودش این کارها را انجام می داد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا بنیاد وظایف خود را به بخش خصوصی منتقل کرده است گفت: هزینه هایی که ما باید پرداخت کنیم مناسب نیست و باید بنیاد مجانی انجام دهد ولی چون کار خود را بدرستی انجام نمی دهند مجبوریم خودمان مراجعه کنیم.

این حانم مسن با یادآوری این موضوع که همسرش جانباز 70درصد به مدت 17 سال دارای مجروحیت بوده است اظهار داشت: همسر مرحوم من جانباز قطع نخاع بود و در سال 76 به شهادت رسید.

 

بنیاد وضعیت جانبازان را درک نمی کند

 جانباز دیگری که برای ارائه شماره شبا جهت ثبت نام سهام عدالت به دفتر مراجعه کرده بود افزود: من برای ثبت نام شماره شبای خود جهت سهام عدالت به این دفتر مراجعه کرده ام.

رضا رزاقی که جانباز ویلچری است اضافه کرد: با این وضعیتی که دفتر دارد و دارای پله های زیادی است، بنیاد از قبل باید بالابر یا مناسب سازی های لازم را برای مراجعین امثال من پیش بینی می کرد.

جانباز جنگ تحمیلی که زخم بستر نیز داشت و شمرده شمرده صحبت می کرد ادامه داد: مسئولان بنیاد باید برای حل مشکلات ما اساسی فکر کنند اما متاسفانه به فکر ما نیستند و تنها به راحتی خودشان فکر می کنند، در حالی که مسئولان بنیاد باید درک کنند که جانباز 70درصد، چه محدودیت و مشکلاتی دارد ولی گویا متوجه این کار نیستند.

این جانباز ویلچری که در زیر آفتاب عرق پیشانی اش را پاک می کرد ادامه داد: انتظار داریم که بنیاد به مسائل و مشکلات ما رسیدگی کند، اما متاسفانه در حال حاضر رسیدگی نمی شود.

رزاقی جانباز 70درصد دوران دفاع مقدس در حالی که سر خود را به نشانه تاسف تکان می داد به خبرنگار ما گفت: مسئولان بنیاد، چون مستقیما رویشان نمی شود از ما هزینه ها را بگیرند برای انجام کارها ما را به دفاتر بخش خصوصی حواله می کنند ولی خدایی به ما رسیدگی نمی شود و امثال من با این وضعیت چرا باید در سن پیری برای تامین معاش زندگی به سر کار بروم در حالیکه نباید اینگونه باشد. مسئولان بنیاد باید به افرادی مثل من  حقوق کافی بدهند تا بتوانم هزینه کمر شکن مخارج زندگی  را تامین کنم.

این جانباز در مورد نحوه مجروحیت خود گفت: در سال 59 در منطقه عملیاتی کردستان  برای پاکسازی مناطق مین گذاری عازم منطقه ای که کومله در آنجا مستقر بود شدیم که بر اثر برخورد با مین هر دو پای خود را از دست دادم.

 

کسی از بنیاد راضی نیست

رضا عقیلی جانباز 70درصد با بیان اینکه بنیاد هر چه از دستش در منطقه چهار بر می آید انجام می دهد، جانبدارانه ادامه داد: اما دست آنها بسته است و بخاطر کمبود بودجه و امثال آن نمی توانند خدمت رسانی کنند.

وی می گوید: من از لحاظ درمانی مشکل خاصی ندارم، اما به هر حال مشکلاتی وجود دارد، در مورد این کار(واگذاری وظایف بنیاد) خودشان قبلا کارها را انجام می دادند ولی الان برای نامه نگاری جانبازان اذیت می شوند.

جانباز ویلچری دفاع مقدس اضافه کرد: کسانی همانند من که در سن پیری قرار دارند حتی درصورت سالم بودن قادر به تردد بر روی پله های دفتر نیستند و مسئولان بنیاد اصولا" برای ورود و خروج به دفتر (در منطقه چهار) آن را مناسب سازی نکرده اند.

وی درحالیکه سر خود را به زیر انداخته بود، ادامه داد: والله به خدا من خودم خجالت می کشم به کسی بگویم این کار را برای من انجام دهید اما مجبورم، چرا که وجود پله ها مانع از تردد امثال من به دفتر می شود.

جانباز جنگ تحمیلی تاکید کرد: تازه این بخشی از ماجراست و امثال ما وقتی برای دریافت نامه یا اخذ معرفی نامه مراجعه می کنیم و برخی اوقات از جیب هزینه می کنیم، باید کلی بدویم تا آن را بتوانیم بعد از مدتی دریافت کنیم.

  وی در پاسخ به این سوال که میزان رضایت شما از خدمات بنیاد چگونه است گفت: والله هیچ کس از بنیاد راضی نیست! به طور مثال وقتی شما چیزی می خواهید و دکتر نسخه آن را تایید می کند، پاسخ بنیاد این است که طبق تعرفه باید انجام شود درحالیکه من هم زخم بستر دارم و وسایلی که می دهند مورد استفاده ام  نیست.

 او ادامه می دهد: متاسفانه با اینکه تاکنون رؤسای بنیاد جابجا شده اند، اما برای ما فرق چندانی نداشته است چرا که هر جابجایی به نفع آنهاست. در صورتی که در بنیاد بودند افرادی که وقتی به دفترشان مراجعه می کردی، ناراحت می شدند و می گفتند چرا با این وضعیت آمده اید، ما با یک تلفن در خدمت شما هستیم.

درحالی که مدیریت فعلی مرتبا ایراد می گیرند و افراد را می چرخانند، من پیرمرد را که برای معاینه چشم مراجعه کردم، در این گرمای تابستان هی چرخاندند. الان هم 35 سال است که روی این ویلچر هستم و با این زخم بستر و گرفتاری ها، مشکلات امثال من ادامه دارد.


کد خبرنگار : 20