تاریخ : 1396,سه شنبه 10 مرداد17:34
کد خبر : 54562 - سرویس خبری : سلامت

خواص زردآلوی لپ گلی تابستان!


خواص زردآلوی لپ گلی تابستان!

بعضی میوه و یا اسامی با توجه به رنگشان نامگذاری شده اند. زردآلو، میوه دوست داشتنی فصل تابستان هم از این میوه هاست که به خاطر رنگ زرد و گاها" لپ گلی زیبایش به زردآلو معروف است.

کارشناس علوم تغذیه

سعیده نام آور ( کارشناس تغذیه و رژیم درمانی)- بعضی میوه و یا اسامی با توجه به رنگشان نامگذاری شده اند. زردآلو، میوه دوست داشتنی فصل تابستان هم از این میوه هاست که به خاطر رنگ زرد و گاها" لپ گلی زیبایش به زردآلو معروف است.

 هر کدام از میوه ها دارای مواد مغذی شامل قندها، ویتامین ها، فیبر و ... هستند. زردآلو نیز منبع این مواد مغذی مفید و لازم می باشد و دارای خواص و فواید زیادی ست که نگاهی به آنها می اندازیم.

 .........................................................

- اولین نکته ای که در مورد زردآلو به ذهن می رسد، این است که هر میوه ای که دارای رنگ زرد و قرمز باشد، دارای پیش ساز کاروتن و لیکوپن است.

کاروتن ایجاد کننده رنگ زرد و نارنجی و پیش ساز ویتامین " آ " ست و لیکوپن نیز ماده رنگی ای ست که رنگ قرمز را ایجاد می کند و یک ضد سرطان خیلی قوی ست.

- جالب است که هر دوی این مواد، آنتی اکسیدان های قوی ای هستند که نه تنها جلوی سرطان را می گیرند بلکه جلوی ایجاد بیماری های قلبی و تشدید آنها را نیز میتوانند بگیرند.

-  زردآلو دارای فیبر بسیاری ست و جزء میوه های ملین می باشد. در افراد دچار یبوست توصیه می شود. وقتی بدون آب و به شکل برگه می شود که ملین تر هم هست.

-  زردآلو یک منبع قندی خوب است که هر 4 تای آن دارای 15 گرم قند معادل یک واحد نان و برنج است. افراد دچار دیابت در خوردن آن باید ملاحظه داشته باشند.

-  زردآلو هم جزء میوه هایی ست که اتفاقا" از منابع غنی پتاسیم نیز محسوب می شود. بنابراین از این بابت در کاهش بیماری های قلبی و باز شدن عروق، موثر است.

- ویتامین آ ی زردآلو در بهبود بینایی مثل دیگر منابع ویتامین " آ " موثر است و حتی در بهبود  بیماری آب مروارید چشم.

- زردآلو غیر از پتاسیم دیگر مواد معدنی مانند فسفر و سدیم را هم دارد که بسیار برای بدن مفید هستند.

- زردآلو با داشتن مقدار کمی آهن  البته ویتامین های "ب"، به خون سازی نیز میتواند کمک کند. در افراد کم خون هم توصیه می شود.

- زردآلو با فیبر ها و البته مواد انتی اکسیدانش باعث کاهش چربی خون نیز می گردد.

- زردآلو حتی هسته اش هم قابل خوردن است و دارای خواصی ست.

- به دلیل داشتن رنگدانه، در بیماری های کبدی مصرف آن چندان توصیه نمی شود.

- ویتامین های "ب" داخل زردآلو به بهبود کارهای عصبی ، بهبود روحی، رفع خستگی و رفع کم خوابی نیز کمک می کند.

- مصرف مغز هسته زردآلو به‌عنوان داروی سینه‌درد، سرماخوردگی و نیز برای تقویت عمومی بدن و همچنین افزایش  نیروی جنسی توصیه می‌شود. روغن این هسته برای نرم کردن پوست هم استفاده می شود.

- طبع زردآلو، سرد و تر است. شاید برای همین است که در ابتدای صبح عموما توصیه نمی شود. باعث دل درد و سردی و اسهال می گردد.

- زردآلو به علت داشتن مقداری اسید سالسیلیک، برای درد مفاصل و رماتیسم مفید است.

 - با زردآلو میتوان ترشی، برگه، کمپوت، مارمالاد، کیک و مربا نیز تهیه کرد و به اشکال مختلفی آن را مصرف کرد.


کد خبرنگار : 20