تاریخ : 1396,سه شنبه 31 مرداد13:15
کد خبر : 54723 - سرویس خبری : گزارش و گفت و گو

تشکل همسران جانبازان«کوثر»

الگویی برای فعالیت های «آتش به اختیار»


الگویی برای فعالیت های «آتش به اختیار»

اجتماع آن ها به صورت خودجوش شکل گرفته است. هدفشان ارتباط با همسران جانبازان تمام اقشار جامعه ایثارگری در زمینه عقیدتی، فرهنگی، اجتماعی و ارتقاء سطح روحی آن ها است. کار بین اعضای این تشکل تقسیم شده و هر کدام در حیطه خاصی فعالیت می کنند...

جعفری

فاش نیوز -  در سال 88 تشکلی آغاز به فعالیت کرد که بانیان آن واژه "ایثار" را برای چندمین بار سرلوحه کار خود قرار دادند. آن ها نام تشکل خود را  "تشکل همسران جانبازان (کوثر)" نامگذاری کردند.

در یکی از روزهای گرم تابستان توفیقی حاصل شد تا این عزیزان را از نزدیک زیارت کنیم و شاهد تلاش ارزنده و بی شائبه آنان باشیم. فضای جلسه به نحوی بود که در برابر عظمت وجود آنها خود را ناچیز حس کردیم. اجتماع آن ها به صورت خودجوش شکل گرفته است. هدفشان ارتباط با همسران جانبازان تمام اقشار جامعه ایثارگری در زمینه عقیدتی، فرهنگی، اجتماعی و ارتقاء سطح روحی آن ها است. کار بین اعضای این تشکل تقسیم شده و هر کدام در حیطه خاصی فعالیت می کنند. در فرصت کوتاه با تنی چند از آنان گفت و گویی انجام دادیم که توجه شما را به آن جلب می کنیم.

بانو فاطمه خلیلی (همسر سردار جانباز حاج علی فضلی) سرپرستی گروه را به عهده دارد در خصوص ماهیت تشکل گروه همسران جانبازان گفت: ما تعدادی از همسران جانبازان هستیم که به صورت خودجوش این گروه را پی ریزی کردیم. از بدو تشکیل دوازده نفر بودیم و الان هم به همین تعداد در حال خدمت هستیم اما در این سال ها همسرانی از جانبازان در کنار ما مشغول به فعالیت شدند ولی بنا به شرایط زندگیشان چند جا به جایی داشتیم.

وی هدف از تشکیل این گروه را توجه به شرایط و روحیات همسران جانبازان دانست و گفت: همسر یک جانباز وقتی پا به سن میانسالی می گذارد، دچار مشکلات زیادی می شود. ما دور هم جمع شدیم تا در حد توان با اجرای برنامه های فرهنگی و تفریحی با رخوت و کسالت روحی و جسمی همسران جانبازان مبارزه کنیم. عده ای از همسران معزز از وجود این تشکل مطلع شدند و به ما پیوستند. اما هنوز بخش بزرگی از عزیزان از وجود تشکل مطلع نیستند.

همسر سردار فضلی در خصوص میزان تاثیرگذاری این برنامه ها بر روی جامعه هدف توضیح داد: با کدهایی که خود همسران معزز جانباز به ما داده اند و با استقبالی که آن ها از برنامه های ما دارند، به حمدالله نشانه های موفقیت و تاثیرگذاری را دریافت کرده ایم. ابتدا حیطه فعالیت ما در محدوده تهران بود اما بعضاً مواردی خاص پیش آمد که برای عزیزانمان در شهرستان ها هم اقداماتی انجام دادیم. البته تصمیم داریم با ارتباطی که با همسران جانبازان در شهرهای دیگر برقرار می کنیم، حیطه فعالیت هایمان را به استان های دیگر گسترش دهیم.

 

بانو زهره عزتی (همسر جانباز نخاعی حسین اسرافیلی) که معاون و جانشین تشکل است نیز در خصوص پیشنهاد دهنده شکل گیری این تشکل بیان کرد: ما هر سال در ایام ماه مبارک رمضان، یک سفره افطاری پهن می کردیم و خانواده معزز جانبازان تشریف می آوردند. در این مراسم همسران جانبازان برای ساعتی در کنار هم بودیم. این مراسم افطاری برای مدتی متوقف شد. عده ای از عزیزان از من علت را می پرسیدند و یکی از پیگیرترین آن ها مرحومه خانم صفا بود. ایشان ضمن اینکه می خواست سفره افطاری دوباره دایر شود، پیشنهاد تشکیل یک محفل و تشکلی با جمع همسران جانبازان را داد تا بیشتر با هم باشیم و از مشکلات هم باخبر گردیم. لذا این عاملی شد که با خواهران و همسران جانبازان شاکری، طاهریان، صادقیان و سایرین تماس گرفتیم و یک جلسه گذاشتیم. بعد خواهران دیگر از جمله همسر سردار فضلی، خانم کاوه، خانم مقدسیان، خانم مداح، خانم کهتری، خانم غفوری، خانم فتوت و خانم سرلک هم به جمع ما پیوستند. قبلاً همسر جانباز نخاعی، شهید علی شکراللهی هم عضو این گروه بودند. در حال حاضر دوازده نفر هستیم.

معاون و جانشین تشکل، همچنین در خصوص برگزاری مراسمات گفت: در ایام محرم و ماه رمضان مراسماتی برگزار می کنیم. اردوهای تفریحی و زیارتی برای اعضای گروه داریم. خدا را شکر همسران از برنامه ها احساس رضایت دارند و ما خوشحالیم که در حال رسیدن به آن هدف مورد نظر تشکل هستیم. نقطه قوت تشکل این است که اجتماع ما از جانبازان 5 درصد تا 70 درصد و بالاتر تشکیل شده است. همه عزیزان با هر درصدی که بودند، وارد گروه شدند. هیچ محدودیتی برای همسران نداشتیم و الان حدود صد و اندی همسر جانباز اعصاب و روان، نخاعی، قطع عضو و بصیر گروه ما را تشکیل داده اند و این در حالی است که تشکل کارش را در عین گمنامی و بدون هیچ تبلیغ آغاز کرد.

بانو مریم اصلان بیگ (همسر سردار کوثری) در تشکل همسران جانبازان، قسمت مالی را مدیریت می کند. وی در خصوص اهمیت وجود تشکل می گوید: وجود تشکل بازخورد خوبی بین همسران جانبازان داشته است. در دیدارها و برخوردهایی که با این عزیزان داریم، خودشان این مطلب را برای ما بیان می کنند زیرا گروه همسران مکانی برای آشنا شدن با دیگر همسران جانبازان است و از وضعیت همسرانی که در شرایط سخت تری قرار دارند، مطلع می شوند؛ برای هم سنگ صبور هستند.

وی در ادامه صحبت هایش یک خاطره از دوران دفاع مقدس و حضورش در منطقه اندیمشک بیان کرد.

همسر سردار کوثری گفت: ما با تعدادی از همسران رزمندگان در خانه های بیمارستان شهید کلانتری اندیمشک اسکان داشتیم. همه ما بچه دار بودیم و من سر پسر دومم باردار بودم. صبح یکی از روزهای آذرماه بود که هواپیماهای عراقی منطقه را به شدت بمباران کرد. ما از خانه های خود خارج شدیم و در کنار دیوارها پناه گرفتیم. هواپیما آنقدر ارتفاعش پایین بود که با کالیبر به طرف ما شلیک می کرد. افراد داخل جنگنده دیده می شدند. پسر بزرگم چهارساله بود. دستش را گرفته بودم که مبادا به وسط محوطه برود اما در یک لحظه دستش از دست من رها شد و هراسان به طرف محوطه دوید. صدای شلیک گلوله به طرف بچه ام بلند شد و تیر به فاصله پای پسرم در خاک فرو رفت. هواپیما وقتی دید که نمی تواند تک تک افراد را شهید کند، اوج گرفت و بعد بمب های خود را بر سر ساختمان ها ریخت. رزمنده های حاضر در منطقه فریاد زدند: بخوابید روی زمین و چادرهای خود را بر سرتان بکشید. من به پهلو در کنار پسرم روی زمین خوابیدم و چادر را بر روی سرمان کشیدم. برادرانی که شاهد ما بودند باز فریاد می زدند: کاملا" روی زمین به رو دراز بکشید ولی من تا پایان بمباران در همان وضعیت خوابیده بودم. بعد از دقایقی سخت، هواپیما از بالای سر ما رفت اما در فاصله زیادی شاهد سقوط آن هواپیما بودیم و حتی وقتی خلبان با چتر فرود آمد، او را می دیدیم.

بانو نسرین مقدسیان (خواهر شهید و همسر جانباز طالب جمالی) عضو دیگر این تشکل در خصوص فعالیتشان بیان کرد: من عضو کوچکی از این تشکل هستم که هشت سال پیش با چند نفر از همسران جانبازان تصمیم گرفتیم برای تقویت روحیه خودمان به صورت خودجوش فعالیت های تفریحی و فرهنگی داشته باشیم. از آن جایی که کار برای رضای خدا بود، توفیق آن را پیدا کردیم که مورد تایید خانواده ها باشیم.

این گفت و گو را با بیان این نکته مهم به انتها می رسانیم که خانم "مهری یزدانی" همسر جانباز مجتبی شاکری که یکی از اعضای گروه «همسران جانبازان کوثر» است، اخیراً در دومین دوره همایش "جایزه جهانی گوهرشاد" که با حضور 300 میهمان خارجی و 600 میهمان داخلی در آستان قدس رضوی برگزار شد، به همراه هفت بانوی برجسته دیگر مورد تجلیل قرار گرفت.  البته این بانو راضی به توضیح دادن در این باره نشد و با تواضعی شهدایی گفت: "از نظر من همه همسران جانبازان نمونه، اسوه و قابل تقدیر هستند."


کد خبرنگار : 23