تاریخ : 1396,دوشنبه 06 شهريور18:30
کد خبر : 54918 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

پاسخ مجتهد به اظهارات رئیس مرکز تشکل های بنیاد

در حد صلاحیتتان اظهار نظر کنید!


در حد صلاحیتتان اظهار نظر کنید!

معاون شورای عالی تشکل های ایثارگری در پاسخ به اظهارات رئیس مرکز تشکل های بنیاد شهید و امور ایثارگران و غیر قانونی خواندن این شورا از سوی مسئولان بنیاد، با هشدار به آنان، توصیه کرد در حیطه وظایف و صلاحیتشان اظهار نظر کنند.

فاش نیوز - معاون شورای عالی تشکل های ایثارگری در پاسخ به اظهارات رئیس مرکز تشکل های بنیاد شهید و امور ایثارگران و غیر قانونی خواندن این شورا از سوی مسئولان بنیاد، با هشدار به آنان، توصیه کرد در حیطه وظایف و صلاحیتشان اظهار نظر کنند.

یوسف مجتهد معاون حقوقی شورای عالی تشکل های ایثارگری در پاسخ به مصاحبه رئیس مرکز تشکل های بنیاد؛ برابر ماده ۳۵ آیین نامه تشکل‏ های مردم نهاد دستگاه‌های‏ اجرایی موظفند به ‏منظور تحقق اهداف این آیین نامه و کمک به توسعه مشارکت ‏تشکل‏ ها در امور اجتماعی، نسبت به شناسایی و واگذاری تصدی‌ها و فعالیت‏ های اجتماعی قابل واگذاری دستگاه متبوع به تشکل‏ ها مطابق قوانین و مقررات مربوط اقدام کنند. لذا بنیاد هم به عنوان یک دستگاه اجرایی فقط در چارچوب این آیین نامه می تواند رفتار کند و فراتر از آن به هر اقدامی دست بزند خلاف قانون و مقررات است.

علاوه بر آن برابر ماده یک این آیین نامه و تبصره آن، تشکل یک نهاد مدنی غیردولتی است که به منظور فعالیت در راستای توسعه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایجاد شده یا می شود. و منظور از غیردولتی برابر تبصره ذیل آن، عدم وابستگی به دولت و نهادهای حاکمیتی، عدم دخالت دولت و نهادهای حاکمیتی در تاسیس، اداره و استمرار و همچنین عدم فعالیت مقامات و مسئولان و کارکنان دولتی و نهادهای حاکمیتی با استفاده از جایگاه حقوقی خود، به عنوان موسس یا عضو است.

اگر بخواهیم برای مرکز تشکل های بنیاد با تسامح و تساهل یک جایگاه زورکی هم ایجاد کنیم که نگوییم اقدام غیر قانونی می کند،‌ شانی به جز کمک به توسعه مشارکت ‏تشکل‏ ها در امور اجتماعی، شناسایی و واگذاری تصدی‌ها و فعالیت ‏های اجتماعی قابل واگذاری دستگاه متبوع به تشکل‏ ها برابر آنچه بیان شد، ندارد؛ آنهم با مجوز مقامات مافوق. حال چگونه است که این مرکز به دنبال دخالت در امور تشکل ها و مدیریت بر آنها برای اهداف خاص است.

رئیس مرکز تشکل ها گفته است: سه تشکل انجمن جانبازان نخاعی، راست قامتان جانباز و جانبازان بصیر، هر سه جزو تشکل های ایثارگری و از دوستان خیلی خوب ما هستند و ما از نظرات و انتقادات این عزیزان استقبال می کنیم، چرا که درب اطاق بنده و حتی آقای شهیدی به روی این عزیزان باز است و هیچ تفاوتی با سایر تشکل ها ندارند. باید گفت:‌ اساسا" شأن این تشکل ها تماس با شما نیست که درب اتاق شما برای آنان باز باشد و اگر مقرر باشد تماسی داشته باشند با روسا و مدیران بنیاد است نه با شما. مطلب مهم دیگر این است که رئیس مرکز تشکل ها هیچ صلاحیتی برای اینکه اعلام کند شورا غیر قانونی است ندارد.

چه کسی این صلاحیت را به ایشان داده که گستاخی به خرج می دهد و لقمه بزرگتر از دهان خود بر می دارد. برابر مقررات مرجع این کار مشخص است و تازه این مرجع هم نمی تواند یک طرفه به قاضی برود و باید ادله خود را ارسال و پاسخ تشکل ها را بشنود و با حضور آنان به موضوع رسیدگی کند. مضافا" در صورت تخلف این مرجع، مراجع قضایی به شکایت تشکل ها رسیدگی خواهند کرد. رئیس این مرکز گفته است: اگر مجوز قانونی دارند، حداقل به بنده که مسوول این تشکل ها هستم ارائه دهند! شما با کدام مجوز خود را مسئول تشکل ها می دانید؟ چه کسی این جایگاه و اختیار را به شما داده است؟ به عنوان یک فرد شاغل در بنیاد که از دولت حقوق می گیرید چرا در امر تشکل ها دخالت می کنید و خود را مسئول آنان می دانید؟ا

اگر حداقل مطالعه در حوزه قوانین و مقررات مرتبط را داشتید خود را مسئول تشکل ها نمی دانستید و این چنین به ورطه تخلف از قانون نمی افتادید. شاید دچار خود شیفتگی شده اید که خود را اینقدر بزرگ دیده اید! اما نکته قابل تأمل تبصره ۲ماده ۲ آیین نامه تشکل های مردم نهاد است که بیان می دارد شبکه موضوع ماده (۴) یعنی تشکل هایی که موضوع فعالیت آنها مشترک است درصورت وجود شرایط‏ زیر می‏ توانند تقاضای تشکیل شبکه در سطوح‏ ملی ‏یا استانی کنند:

الف- حداقل پنج تشکل باشند. ب- حداقل دو سال از تاریخ ثبت آنها گذشته باشد. پ- به وظیفه مندرج در ماده (۳۱) عمل کرده باشند. با داشتن سایر شرایط، از حکم لزوم تأسیس تشکل توسط جمعی از اشخاص‏ حقیقی و از حکم لزوم دریافت پروانه فعالیت و ثبت تشکل مستثنی هستند. حال روی سخن با مرکز تشکل های غیر قانونی بنیاد است که اگر قرار باشد این مرکز به حیات خود ادامه دهد فقط و باید در چارچوب این آیین نامه،‌ وظیفه حمایتی خود از تشکل ها را ادامه داده و بدون آنکه قصد دخالت و مدیریت بر آنها را داشته باشد از حدود تعیین شده تخطی نکند که برای این مرکز زیانبار خواهد بود.


کد خبرنگار : 17