تاریخ : 1396,پنجشنبه 09 شهريور15:32
کد خبر : 55006 - سرویس خبری : گزارش و گفت و گو

آیا ویلچری ها راحت سوار قطار می شوند؟! (2)


آیا ویلچری ها راحت سوار قطار می شوند؟! (2)

در بخش نخست این مطلب، به مشکلات افراد ویلچری در رابطه با حمل و نقل ریلی اشاره شد. در بخش دوم به ارائه و بررسی راه حل هایی برای حل این معضلات اشاره می شود

فاش نیوز- در بخش نخست این مطلب، به مشکلات افراد ویلچری در رابطه با حمل و نقل ریلی اشاره شد. در بخش دوم به ارائه و بررسی راه حل هایی برای حل این معضلات اشاره می شود که به نظر خوانندگان میرسد:


3-    ارائه راه حل

3-1-مشکلات موجود در کوپه:


    ورودی
عرض کم ورودی کوپه، مانع از عبور ویلچر درون کوپه می شود. عرض ورودی باید حداقل 80 سانتی متر باشد. راه حلی که برای رفع این مشکل وجود دارد، در طراحی داخلی کوپه اعمال خواهد شد.

فضای کوپه
فضای کوپه یک مکعب به اضلاع 2 متر است. با وجود صندلی ها در دو طرف کوپه، فضای کمی به اندازه ی 60 سانتی متر در دو متر در وسط کوپه باقی می ماند. این فضا برای یک فرد ویلچرسوار مناسب نیست.
همچنین بهتر است رنگ های به کار رفته در کوپه و جنس مواد استفاده شده در روکش صندلی¬ها، تغییر کند.

 

3-2- ایده ­یابی

اتود برای نوع تخت و یا صندلی

اتود 1

اتود 2

اتود 3

اتود 4

اتود 5

 

3-2-1- بررسی اتودها و انتخاب طرح برتر

 

جدول ارزشیابی

با کمک جدول ارزشیابی و امتیازدهی به هر کدام از اتودها طرح برتر را انتخاب می کنیم. در این جدول مواردی همچون ارگونومی، زیبایی، هزینه، راحتی استفاده مورد بررسی قرار می گیرد. در این جدول بیشترین امتیاز عدد 5 و کمترین امتیاز عدد صفر می باشد. 

جدول 6-1: ارزشیابی اتودها

 

ارگونومی

راحتی استفاده

زیبایی

هزینه

جمع امتیاز

اتود 1

3

5

1

5

14

اتود 2

2

2

2

4

10

اتود 3

4

2

4

3

13

اتود 4

4

3

5

2

14

اتود 5

5

5

3

5

18

 

 

با توجه به مجموع امتیازات، اتود 5 انتخاب و تکمیل خواهد شد.

 

3-3- طرح نهایی

تصویر 6-1: طرح قفسه بالای تخت

                                                                                                                      

               

تصویر 6-2: مجموعه ی تخت و قفسه

تصویر 6-3: طراحی درب کوپه با ابعاد متناسب

تصویر 6-4: مجموعه درب کوپه و تخت و قفسه

تصویر 6-5: مجموعه پنجره و تخت

تصویر 6-6: مجموعه تخت، درب و سقف

تصویر 6-7: نمایی از داخل کوپه

تصویر 6-8: تغییر حالت تخت به صورت نشسته

تصویر 6-9: نمای عرضی کوپه

تصویر 6-10: نمای درب کوپه

تصویر6-11: نحوه ی استفاده مرحله ی نخست

تصویر 6-12: نحوه ی استفاده مرحله ی دوم

تصویر 6-13: نحوه ی استفاده مرحله ی سوم

تصویر6-14: نحوه ی استفاده مرحله ی چهارم

3-4- نقشه های طرح

 

نقشه 6-1: تخت خواب صندلی شو معلولین

نقشه 6-2: مجموعه ی قفسه و میزغذا

نقشه 6-3: سطل زباله

نقشه 6-4: سقف کوپه

نقشه 6-5: درب های مناسب سازی شده

نقشه 6-6: دیواره ی پنجره ی کوپه

3-5- نقشه های انفجاری

 

نقشه 6-7: انفجاری تخت خواب معلولین

نقشه 6-8: انفجاری قفسه و میز غذا

3-6- متریال و ساخت

برای ساخت مجموعه ی این کوپه از 4 نوع پنل می­توان استفاده کرد. این چهار نوع پنل توسط شرکت HANKUK FIBER CO.(HFG) پیشنهاد شده است.

سقف کوپه

تخت کوپه

درب کوپه

دیواره ی کوپه


[1]. هاسپرزو اسکرتن 1379ص56

[2]. ونگ 1380 ص107

[3]. داندیس 1375 ص 48و156

[4]. ونگ 1380 ص 115