تاریخ : 1396,دوشنبه 13 شهريور16:16
کد خبر : 55209 - سرویس خبری : مقاومت بین الملل

شمارش معکوس زوال داعش



بعد ازموصل و تلعفرعراق، ‌اینک همه نگاه ها به 'دیرالزور'سوریه دوخته شده تا شاهد شمارش معکوس زوال و اتمام ثانیه شمار حیات داعش از اشغال این گروه تروریستی در این منطقه باشند.

آخرین خبرها حاکیست که ارتش سوریه دیرالزور را محاصره کرده و تا اقدام نهایی فاصله ای نمانده است.
بسیاری از کارشناسان می‌گویند داعش دیگر مثل گذشته رمق مقاومت ندارد و روزهای پایانی حیاتش را سپری می‌کند.
روزهایی را به یاد می‌آوریم که مسئولان عراقی می‌گفتند با حمایت مردم و نیروهای بسیج مردمی در کنار ارتش این کشور به حیات داعش در موصل پایان خواهند داد اما آمریکایی‌ها می‌گفتند داعش سال های سال خواهد بود.
درعمل این نیروهای مقاومت در کنار مردم بودند که نتیجه عملیات میدانی را تغییر دادند و طومار این گروه تروریستی را در موصل و بعد از آن در تلعفر عراق در هم کوبیدند و حال نوبت به دیگر نقاط رسیده است.
هماهنگی بین ارتش و نیروهای مقاومت در کنار نیروهای مردمی از یکسو و همگرایی و تلاش ایران، روسیه و سوریه برای مذاکره در نشست آستانه و دیگر رایزنی هایی که برای همکاری مخالفان انجام شد همگی دست به دست هم داد تا در ماههای اخیر حلقه محاصره بر داعش تنگ تر شود و حیات این گروه تروریستی رو به زوال بگذارد.
جنگ سوریه با حمایت برخی کشورهای منطقه و غرب از گروه های مسلح معارض و تروریستی در اسفند سال 1389 آغاز شد؛ جنگی که شکل گیری گروه های تروریستی جدید و افزایش عضو گیری را در سراسر جهان به همراه داشت.

**تاریخچه داعش
گروه تروریستی داعش به رهبری ابوبکر البغدادی از مجاهدین سلفی جدا شده از شبکهٔ القاعده در سال 2004 میلادی تأسیس و با دولت‌های عراق و سوریه وارد جنگ شد.
ریشهٔ داعش به جماعت توحید و جهاد می‌رسد که در سال 1999 میلادی به رهبری ابومصعب الزرقاوی تأسیس شد و در سال 2004 میلادی به شبکهٔ القاعده پیوست.
براساس گزارش ها گروه تروریستی داعش ابتدا در نزدیکی مرز عربستان سعودی، در صحرای استان الانبار عراق که مرز وسیعی با عربستان دارد، شکل گرفت.
بدلیل شرایط صحرایی و دور افتاده بودن استان الانبار از مرکز کشور عراق، این منطقه کم جمعیت، تقریبا خالی از سکنه و بدور از کنترل کامل نظامی است.
گروه داعش که مخفف 'دولت اسلامی شام و عراق' است و خودش و دیگر رسانه های غربی اصرار دارند داعش را با نام دولت اسلامی معرفی کنند، در حال حاضر فعالترین و تندروترین گروه‌ تکفیری در مناطق سوریه و عراق به شمار می‌رود.
این سازمان تروریستی با ترکیبی از نیروهای سلفی، وهابی و بعثی از حمایت آشکار و پنهان برخی از کشورها برخوردار است.
گروه تکفیری داعش، ابتدا با شعار حمایت از حقوق مردم اهل سنت سوریه، با دولت این کشور وارد جنگ شد اما به دلایل شکست های پیاپی از ارتش سوریه روز به روز در حال تضعیف شدن است.

**هدف از تأسیس گروه تروریستی داعش
گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام با نام اختصاری داعش یک گروه تروریستی مسلح با اندیشه و شیوه سلفی جهادی است و اعضای آن تشکیل خلافت اسلامی و اجرای شریعت در عراق و سوریه را هدف نهایی خود انتخاب کرده اند.
گروه داعش به رهبری ابوبکر البغدادی علیه دولت‌های عراق و سوریه و گروه‌های مخالف دولت سوریه وارد جنگ شده است.
این گروه پس از گذشت چند سال از تاسیس خود با پیشروی هایی بخش هایی از سوریه و عراق را به تصرف در آورده است.
مدت افزون بر6 سال از حضور گروهک‌ تروریستی تکفیری «داعش» در سوریه و عراق می‌گذرد، اما حجم تبلیغات مختلف رسانه‌ای از این گروهک به قدری زیاد و متنوع است که سئوال های جدی درباره حامیان این گروهک ایجاد می‌کند.

**خاطرات کلینتون درباره شکل گیری داعش
هیلاری کلینتون وزیرخارجه پیشین آمریکا در کتاب جدید خاطرات خود با عنوان 'گزینه‌های دشوار' تاکید کرد که قرار بود دولت اسلامی بر اساس توافق آمریکا و اخوان المسلمین در مصر تشکیل شود.
کلینتون نوشت: ما در جنگ عراق، سوریه و لیبی شرکت کردیم و همه چیز خوب بود اما به یکباره انقلاب سی ام ژوئن در مصر علیه دولت اخوان المسلمین روی داد و همه چیز در مدت 72 ساعت تغییر کرد.
ما با اخوان المسلمین در مصر توافق کرده بودیم دولت اسلامی در سینا تشکیل شود.
قرار بود بخشی از سینا به حماس و بخش دیگر آن به اسرائیل واگذار شود و حلایب و شلاتین به سودان ملحق شود و دولت مصر مرزهای با لیبی را در منطقه السلوم باز کند.
وی افزود: قرار بود ما در روز پنجم ماه ژوئیه سال 2013 در نشستی با دوستان اروپایی خود دولت اسلامی را به رسمیت بشناسیم.
کلینتون در ادامه می افزاید: به 112 کشور سفر کردم تا نقش آمریکا و توافق با بعضی از دوستان را درباره به رسمیت شناختن دولت اسلامی بلافاصله پس از تشکیل آن، توضیح دهم، اما به یکباره همه چیز در برابر چشمان ما تغییر کرد.
همچنین برخی گزارش ها حکایت از آن داشت که ابوبکر البغدادی سرکرده این گروه تروریستی ماهها زیر نظر رژیم صهیونیستی انواع آموزش ها را برای سرکردگی این گروه گذرانده است.

**جنایات داعش در سوریه
براساس آمار منتشره از سوی برخی منابع خبری افزون بر 320 هزار نفر از زمان آغاز جنگ سوریه تاکنون کشته شده اند.
این منابع کشته شدن 321 هزار و 358 نفر را از زمان آغاز جنگ سوریه در مارس 2011 (اسفند 89) تا اواخر سال گذشته ثبت و اعلام کرده اند.
این آمار از افزایش 9هزار نفری کشته شدگان از ماه دسامبر (آذر/ دی) تا پایان اسفند سال 1395حکایت دارد.

**بحران سوریه در حال خاموش شدن
سوریه از 6 سال پیش تاکنون به یکی از بحران های اصلی خاورمیانه تبدیل شده است که با بررسی های این چند سال شواهد و قراین نشان می دهد که این روند رو به آرامش رفته و این نا آرامی ها به روزهای پایانی خود نزدیک شده است.
کارشناسان معتقدند که احتمالا در سال 2017، جنگ داخلی در کشور سوریه تمام شود و مردم به آرامش برسند.

**سیاست آمریکا تقویت جریان های تروریستی
سیاست آمریکا در منطقه از دیرباز، سیاست تقویت جریان‌های تروریستی و قومی و ایجاد فاصله بین اقوام و ادیان مختلف بوده است.
سیاستی که آمریکا در قبال بحران عراق اتخاذ کرده، عملا ایجاد فاصله بین طوایف و اقوام مختلف در این کشور بوده و در سوریه نیز از فرصت بحران ایجاد شده بهره مند شده و بر تقویت گروههای تروریستی به ویژه داعش پرداخته است.
سیاست براندازی حاکمیت سوریه همچنان در دستور کار دولت فعلی آمریکا نیز قرار دارد.
ایالات متحده آمریکا هم اینک به دنبال کسب وقت است و در شرایط فعلی زمان را مناسب برای تغییر حاکمیت در کشور سوریه نمی‌بیند.
ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در شرایط فعلی، رویکرد تاکتیکی خود را تغییر داده و تحت شعار ضرورت مبارزه با داعش و تروریسم، دستورالعمل دولت جدید خود را تدوین می‌کند.
با توجه به پایان زمان استفاده و تاریخ مصرف گروه تروریستی داعش از سوی آمریکا، سیاست این کشور به سمت استفاده از این گروه تروریستی در کارکرد جدید است و احتمالا نمونه‌های دیگر را در استفاده از داعش در آینده شاهد خواهیم بود.

**شکست های پی در پی گروه تروریستی داعش
سفیر سابق ایران در سوریه گفت: با توجه به ضربه های هولناکی که تروریست های داعش در نبردهای اخیر در موصل، تلعفر در خاک عراق و نیز شکستی که در نبرد های اخیر در منطقه قلمون و راس بعلبک در سوریه و لبنان متحمل شدند بنظر می رسد که جبهه دیر الزور با مقاومت جدی از سوی نیروهای داعشی مواجه نباشد.
محمد رئوف شیبانی اظهار داشت که در ماههای اخیر اسطوره استقرار و تثبیت حاکمیت داعش در نتیجه نبرد جدی جبهه مقاومت و هم پیمانان آن با عناصر تروریستی داعش در جبهه های مختلف، با چالش جدی مواجه شده و هر روز حیات داعش روندی نزولی به خود گرفته است.

**شکست بعد از داعش در منطقه چالش پیش روی
عضو شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: خطری که در حال حاضر ثبات و امنیت منطقه خاورمیانه و جهان را مورد تهدید قرار داده مرحله بعد از شکست داعش در عراق و سوریه است.
شیبانی بیان کرد: عناصر به جای مانده از گروه تروریستی داعش باید دید چه سرنوشتی را خواهند داشت و در کجا مستقر می شوند.
وی ادامه داد: بسیاری از تحلیلگران و سیاستمداران غربی و منطقه ای با این موضوع درگیر هستند تا بتوانند به این نتیجه برسند.
سفیر سابق ایران در سوریه گفت که بنظر می رسد حل این مشکل که یک معضل جهانی است و منافع بسیاری از بازیگران را به خود مشغول کرده، از طریق نشست های مشترک منطقه ای و بین المللی قابل بررسی باشد.

**سرعت بخشیدن روند گفت وگوها بعد از موفقیت های سوریه
شیبانی اظهار کرد: پیروزی های اخیر در سوریه بدون تردید روند گفت و گوها را سرعت خواهد داد و راه دستیابی به حل سیاسی را برای مذاکره کنندگان در آستانه و ژنو هموارتر خواهد کرد.
وی تصریح کرد: در اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان سعودی نیز مشاهده می شود که از معارضه مورد حمایت خود خواسته است که در رویکرد خود در قبال تحولات سوریه تجدید نظر کنند و نگاه به واقعیت ها بیشتر شود.
وی ادامه داد: براساس تحولات میدانی که اخیرا در سوریه به دست آمده انتظار می رود که در نشست آینده آستانه نیز شاهد پیشرفت در روند مذاکرات بین اطراف مذاکره کننده باشیم.

**نتیجه گیری
اختلاف دیدگاه بین جریان‌های مختلف و گروه‌های متعدد تروریستی اعم از سیاسی و نظامی در خاورمیانه هم اینک وجود دارد که این امر حصول وحدت نظر و وحدت رویه را بین معارضه بسیار دشوار می‌کند.
این اختلافات در بین تروریست ها نشان می دهد که فروپاشی داعش در حال نزدیک شدن است.
بخشی از معارضان در جنگ با کشور سوریه خواستار آتش‌بس شدند، بخشی از گروههای مسلح نیز زیر بار آتش‌بس نمی‌روند و همچنان که شاهدیم هنوز هم انفجارات و عملیات‌های تروریستی متعدد در گوشه و کنار خاک سوریه وجود دارد.
مهمترین عامل حفظ و دوام کشور سوریه در این چند سال استمرار حاکمیت و مقابله و مبارزه با جریان‌های مسلح است.
همچنین از طرف دیگر گروههای مسلح خواستار ساقط کردن حکومت و تغییر حاکمیت فعلی در سوریه و به دست گرفتن تمامی منافع در این کشور هستند که در این چند سال نتوانستند به اهدافشان برسند و این امر سبب شده تا روز به روز از توان نظامی و اقتصادی گروههای تروریستی کاهش پیدا کند.
همچنین تعیین حاکمیت، تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات در کشور سوریه باعث شده تا گروههای تروریستی به ویژه داعش روز به روز روند نزولی به خود گرفته و از محبوبیت و ادعاهای دروغین آن در منطقه کاهش پیدا کند.
برای دولت سوریه در شرایط فعلی اولویت مبارزه با تروریسم است، در حالی‌که گروه های تروریستی از جمله داعش به دست‌ آوردن حاکمیت و حکومت در سوریه را اولویت خود قرار داده اند.
گزارشگر:حسینعلی راشکی


منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی