تاریخ : 1396,سه شنبه 14 شهريور13:21
کد خبر : 55228 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

بررسی قوانین بازنشستگی ایثارگران (۷)


بررسی قوانین بازنشستگی ایثارگران (۷)

در مطلب قبلی به ۵ نکته از موارد مربوط به نحوه بازنشستگی ایثارگران مشمول قانون حالت اشتغال که از ماده۴۰ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران استنباط می‌شود، اشاره کردیم.

یوسف مجتهد

یوسف مجتهد - در مطلب قبلی به ۵ نکته از موارد مربوط به نحوه بازنشستگی ایثارگران مشمول قانون حالت اشتغال که از ماده۴۰ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران استنباط می‌شود، اشاره کردیم.

 در ادامه به نکات دیگری اشاره می‌کنیم:
چ- از نکات مهمی که در تبصره2 ماده40 کمتر مورد توجه قرارگرفته و به هیچ‌وجه اجرا نشده است، موضوع نحوه پرداخت حقوق وظیفه غیرمستخدمین دولت است.
هرچند در تبصره ماده38 قانون جامع آمده است: حقوق وظیفه جانبازان غیرحالت اشتغال مشمول قوانین نیروهای مسلح براساس مقررات مربوط در نیروهای مسلح محاسبه و توسط نیروی مربوط پرداخت می‌گردد، لکن در تبصره2 ماده40 قانون جامع پرداخت حقوق وظیفه شهدا، جانبازان و آزادگان غیرمستخدم دولت برعهده بنیاد گذاشته شده است.
اقدامی که تاکنون بنیاد حتی به‌دنبال پیش‌بینی مقدمات آن نبوده است.

ح- در تبصره3 ماده40 به امتیازاتی که مشمولین قانون حالت اشتغال به‌هنگام بازنشستگی از آن برخوردار می‌شوند، اشاره دارد. برابر این تبصره به‌هنگام نیل به بازنشستگی مشمولین قانون حالت اشتغال در کلیه امتیازات منظورشده برای شاغلان همطراز مانند پاداش پایان خدمت و غیره بهره‌مند می‌شوند. دستگاه مجری حکم مکلف به‌ تامین و پرداخت این امتیازات است.
در حال حاضر قریب به اتفاق جانبازان و آزادگانی که حقوق حالت اشتغال خود را از بنیاد دریافت می‌کنند، 30سال سنوات خود را تکمیل و از مرز بازنشستگی عبور کرده‌اند.
حسب قانون آنچه به ‌این گروه به هنگام بازنشستگی تعلق می‌گیرد، به‌ازای هرسال سابقه، یک ماه پاداش برمبنای آخرین حقوق و مزایای دریافتی آنان و بازخرید مرخصی‌های ذخیره‌شده استحقاقی آنان است.
برخی از جانبازان و آزادگان بیش از 7سال از زمان بازنشستگی آنان گذشته ولی تاکنون هیچ اقدامی نسبت به محاسبه پاداش پایان خدمت و مطالبات مرخصی‌های ذخیره شده آنان انجام نگرفته است. باتوجه به اینکه رئیس بنیاد شهید در مراسم تجلیل از تلاشگران نمونه بنیاد در هفته گذشته وعده پرداخت معوقات ایثارگران را اعلام و فقط به باقی‌ماندن معوقات سال 95 ایثارگران اشاره کرد، آیا از میزان مطالبات معوق پاداش پایان خدمت و بازخرید مرخصی‌های جانبازان و آزادگان اطلاع دارد؟ و آیا این مطالبات را جزء وعده‌های پرداختی خود در سال‌جاری می‌داند؟ بعید است که حتی محاسبات ابتدایی این مطالبات انجام شده باشد.

خ- برابر ماده 54 قانون جامع، کارکنان شهید، جانباز و آزاده ازکارافتاده کلی همانند سایر کارکنان شاغل دستگاه‌ها، از کلیه تسهیلات اجتماعی، رفاهی، آموزشی و خدمات قابل ارائه به کارکنان دستگاه‌ها، نظیر دفترچه اتکا علاوه بر تسهیلات بنیاد برخوردار خواهند شد.
به قوانین و مصوبات مجلس استناد کنیم آنچه از این مصوبات استنباط می‌شود این است که وضعیت مشمولین قانون حالت اشتغال اعم از مشمولین حالت اشتغال نیروهای مسلح، دستگاه‌های اجرایی بنیاد شهید و امور ایثارگران از بهترین وضعیت معیشتی، رفاهی و دریافتی نسبت به سایر کارکنان همطراز خود است، در حالی که چنین نیست و متاسفانه برخلاف قانون، شرایط نامطلوبی دارند و متولیان امر آگاهانه و ناآگاهانه حقوق آنان را تضییع می‌کنند. کسانی که مستقیما عهده‌دار وظایف این قشر هستند با آگاهی کامل از تخلفاتی که درباره آنان انجام می‌دهند به بهانه عدم تامین منابع مالی اقدامی برای آنان نمی‌کنند در حالی‌که تلاشی هم برای تامین منابع مالی این مصوبات قانونی از خود نشان نمی‌دهند. سایر مشمولین اعم از نمایندگان مجلس و دستگاه‌های نظارتی به‌دلیل عدم تسلط بر جزئیات قانونی و غفلت از وظایف نظارتی خود در این تضییع حقوق شریکند.

د- برابر ماده 55 قانون جامع‌ اگر جانبازان و آزادگان مشمول قانون حالت اشتغال قبل از رسیدن به سن بازنشستگی و تکمیل سنوات خدمتی فوت کنند، عائله تحت‌تکفل آنان همچنان از حقوق و مزایای حالت اشتغال تا سن بازنشستگی برخوردار خواهند بود و دستگاه‌های اجرایی و بنیاد شهید نمی‌توانند تغییری خلاف قانون در ارائه تسهیلات و امتیازات عائله‌ تحت تکفل جانبازان و آزادگان متوفای حالت اشتغال به‌وجود آورند.