تاریخ : 1396,دوشنبه 20 شهريور12:22
کد خبر : 55325 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

پشت پرده های نسل سوزی مسلمانان در میانمار


پشت پرده های نسل سوزی مسلمانان در میانمار

رحمان سلطانی

رحمان سلطانی -  سوالی که ذهن بسیاری از مردم دنیا را به خود مشغول داشته این است که چرا اینگونه یک اقلیت دینی در یک کشور عضو سازمان ملل متحد بصورت بی رحمانه قتل عام می شوند؟ مگر آنها چه گناهی کرده اند؟ چرا اقلیتی که قرنها بصورت مسالمت آمیز در کنار اکثریت بودایی زندگی کرده اند ،امروز آنقدر تحمل ناپذیر شده اند که هر روز تعداد زیادی از آنها زنده زنده سوزانده و یا آواره می شوند؟

جواب این سؤالات را باید در منابع و ذخایر عظیم نفت و گاز،همچنین موقعیت استراتژیک میانمار در منطقه شرق آسیا جستجو کرد. الف) منابع نفت و گاز میانمار (برمه) به دلیل برخورداری از منابع و ذخایر عظیم نفت و گاز، که بصورت بالقوه این کشور را صاحب ثروت هنگفت نموده ،چند سالی است که مورد توجه آمریکا و شریک استراتژیک وی رژیم صهیونیستی نموده است. نسل کشی در کشتار مسلمانان میانمار، بیش از هر موضوعی باید به نقش شورای آتلانتیک، طراح اصلی رویکرد گسترش ناتو به سمت شرق، اشاره داشت.

ب)موقعیت ژئوپلتیکی و استراتژیکی میانمار: میانمار در منطقه شرق آسیادارای موقعیت ممتاز استکه برای آمریکا و شورای آتلانتیک تبدیل به یک هدف راهبردی شده است. دسترسی سواحل میانمار به تنگه «مالاکا» که یکی از بزرگترین آبراه‌های جهان است و کوتاهترین راه بین خلیج فارس و چین می باشد،طمع آمریکا را برای تسلط بر این آبراه تحریک کرده است. این تنگه دو اقیانوس‌ هند و آرام را هم به هم متصل می‌کند و روزانه 10 میلیون بشکه از واردات نفت چین از این تنگه عبور می کند.

رقابت بین چین و آمریکا در میانمار: آمریکا برای تسلط بر آبراه فوق استراتژیک مالاکا،همچنین تصاحب چاه‌های نفت میانمار،تلاش می کند تا زمینه حضور مستقیم خود را در این کشور و کوتاه کردن دست چین فراهم نماید. مسلمانان میانمار روهینگیا مردمی مسلمان هستند که در ایالت راخین در غرب میانمار زندگی می‌کنند. سازمان ملل متحد و همچنین اغلب رسانه‌های بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری، مردم روهینگیا را جزو تحت ستم‌ترین اقلیت‌ها در جهان توصیف می‌کنند.

خشونت‌های قومی بوداییان علیه اقلیت مسلمان روهینگیا تاکنون هزاران کشته بر جای گذاشته و دهها هزار نفر خانه و کاشانه خود را از دست داده و آواره شده‌اند. اعطای جایزه صلح نوبل به یک ابر جنایتکار در انتخابات سال 2015٬ حزب «لیگ ملی برای دموکراسی» به رهبری آنگ سان سوچی اکثریت مطلق کرسی های پارلمان را به دست آورد. به دلیل محدودیت در قانون اساسی (به دلیل داشتن همسر و فرزندان دارای تابعیت بریتانیا) گرچه او نتوانست رئیس جمهور شود اما نقش بسیار مهمی را در دولت جدید میانمار بازی می کند.

«آنگ سان سوچی»٬ برنده صلح نوبل که ۱۵ سال در حصر خانگی بود و سالها با نظامیان که تا پنج سال پیش قدرت مطلق را داشتند جنگید٬ حالا در دولت جدید اداره چهار وزارتخانه «امور خارجه»، «نیرو»، «آموزش» و «دفتر ریاست جمهوری»٬ مهمترین مقام های کابینه را برعهده دارد. سوچی که مورد حمایت مستقیم آمریکا قرار دارد، ارتش و بوداییان افراطی را برای کشتار مسلمانان رهبری می کند. زمینه سازی برای حضور تروریسم افراطی اسلامی در میانمار: کشتار فجیع مسلمانان که با چراغ سبز آمریکا،اسراییل و ناتو انجام می شود،می تواند سبب تحریک احساسات مسلمانان جهان و ترغیب تروریسم افراطی وهابی برای مقابله به مثل و در نتیجه راه اندازی جنگ بودایی ـ اسلامی شده و زمینه مناسب را برای حضور مستقیم آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم در میانمار فراهم سازد. در واقع مسلمانان باید سوزانده و آواره شوند تا آمریکا بر منابع نفت و گاز و موقعیت استراتژیک میانمار مسلط شود.


کد خبرنگار : 17