تاریخ : 1396,دوشنبه 20 شهريور20:16
کد خبر : 55360 - سرویس خبری : مقاومت بین الملل

تلاش عاجزانه آمریکا در دیرالزور/ واشنگتن نمی‌خواهد دیرالزور کامل به آغوش سوریه بازگردد



به گزارش فاش نیوز، استان و شهر دیرالزور در شرق سوریه قرار گرفته و دروازه ورودی به غرب عراق محسوب می‌شود. اکثر مناطق استان به جز بخش‌های کوچکی از شهر دیرالزور در همان اوایل بحران سوریه به کنترل گروه‌های تروریستی درآمد. در طول پنج سال گذشته تلاش گروه‌های تروریستی ( ابتدا جبهه النصره و بعدا داعش) برای تسلط کامل بر شهر با مقاومت سرسختانه نیروهای دولتی محاصره شده در این شهر، به در بسته خورد.

اگر گروه‌های تروریستی موفق می‌شدند تمامی شهر را به کنترل خود در آورند بال شرقی سوریه کاملا سقوط می‌کرد و بازگشت نیروهای دولتی به این مناطق تقریبا غیرممکن می‌شد.

سقوط شرق سوریه بیش از همه رؤیای بود که آمریکا در سر داشت. آمریکایی‌ها برای رسیدن به این رؤیای خود از هر کوششی دریغ نکردند و در مقاطعی به عنوان نیروهای هوایی داعش عمل کردند تا آخرین مناطق تحت کنترل دولت دیرالزور سقوط کنند. در همین راستا جنگنده‌های آمریکایی حداقل دوبار مواضع دفاعی ارتش سوریه را در دیرالزور هدف قرار دادند و متعاقب این حملات شبه نظامیان داعش به مواضع ارتش هجوم بردند.  هر چند با مقاومت سرسخت مدافعان شهر بویژه حزب الله لبنان این حملات نتایجی برای داعش و آمریکا درپی نداشت. واشنگتن بلافاصله پس از این حملات مدعی شد که قصد زدن داعش را داشتند و اشتباهی مواضع ارتش سوریه را هدف قرار دادند.  

بر اساس گزارش رسانه‌های سوری حزب الله در حدود یک سال قبل تیمی از نیروهای ویژه خود را از طریق هلی برن در مناطق تحت محاصره مستقر کرده بود. استقرار این نیروها درست زمانی بود که حزب الله نقش محوری را در عملیات آزادسازی شهر حلب به عهده داشت و همچنین داعش حملات خود را به دیرالزور به صورت قابل توجهی تشدید کرده بود.  

اما هیچ کس بویژه در محور مقاومت ادعای آمریکایی‌ها را _ مبنی بر اینکه عمدا مواضع ارتش سوریه را هدف قرار نداده‌اند_ باور نکرد چرا که به خوبی نیت و اهداف آمریکا مشخص شده بود. آمریکایی‌ها قصد داشتند با تسلط بر مناطق شرقی سوریه شکافی بزرگ در مرزهای غربی عراق ایجاد کنند تا بدین طریق مانع از اتصال زمینی محور مقاومت در یک جغرافیای گسترده شوند که از شرق ایران شروع می‌شود و در غرب سوریه و سواحل جنوبی مدیترانه پایان می‌یابد.

ناظران معتقدند هدف اصلی آمریکا از جلوگیری از اتصال زمینی محور مقاومت تامین امنیت رژیم صهیونیستی است بویژه اینکه سید حسن نصرالله در یکی از سخنرانی‌های اخیر خود هشدار داد در جنگ آتی با صهیونیست‌ها هزاران رزمنده از کشورهای مختلف به حزب الله ملحق خواهند شد.

حالا با رسیدن نیروهای مقاومت به دیرالزور و پایان محاصره مناطق تحت کنترل دولتی نه‌تنها روزهای سخت این شهر تمام شده بلکه اهداف و برنامه های آمریکا دچار شکست سنگینی شده است. باوجود این واشنگتن هنوز از رؤیاهای خود دست برنداشته و همچنان تلاش دارد تا سهمی در دیرالزور داشته باشد.

اوایل هفته و درست چند روز پس از شکست محاصره دیرالزور، گروه‌های مسلح تحت حمایت آمریکا که ترکیبی از کردها و عرب‌ها هستند اعلام کردند عملیات خود را برای پیشروی به سمت دیرالزور آغاز کرده‌اند. آمریکا در واقع از چند ماه گذشته تلاش داشت گروه‌های تحت حمایت خود را به سمت دیرالزور اعزام کند؛ اما به دلیل چالش قومیتی که بین عرب‌ها و کردها وجود دارد و همچنین اولویت عملیات رقه باعث می‌شد تا واشنگتن نیروهای زمینی مؤثری برای اعزام به سمت دیرالزور نداشته باشد. اما حالا برای اینکه دیرالزور به صورت کامل به تسلط دولت سوریه در نیاید تصیمم گرفته‌اند تا به سمت این شهر نیرو اعزام کنند.

باوجود این ناظران معتقدند نیروهای تحت آمریکا از آمادگی لازم برخودار نیستند و از سوی دیگر برتری نیروهای مقاومت و عزم آنها برای اتصال مرزهای عراق و سوریه باعث شده تا ناظران احتمال موفقیت آمریکا برای رسیدن به اهداف خود در شرق سوریه را بعید بدانند.