تاریخ : 1396,چهارشنبه 22 شهريور18:45
کد خبر : 55363 - سرویس خبری : اخبار

ناامید از ستاد کل نیروهای مسلح


ناامید از ستاد کل نیروهای مسلح

چنانچه مخالفت های ستاد کل با اجرایی سازی موضوع کسر خدمت و معافیت فرزندان ایثارگر حتمی بشود باید اذعان نمود که خانواده بزرگ ایثارگران از مجلس شورای اسلامی به علت عدم توانایی در جاری ساختن مصوبات خود مایوس خواهد شد

رزمنده- همانطور که مستحضرید برنامه ششم توسعه در سال گذشته به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است. یکی از نمایندگان مجلس (آقای جمالی عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس) پنج ماه پس از تصویب قانون مذکور اعلام کرد که طی مراحل کارشناسی برای اجرای قانون کسر خدمت سربازی فرزندان ایثارگر روال معمول در ستاد کل است. بنابراین مشخص شد که مشکل عدم اجرا در ستاد کل نیروهای مسلح است.

طبق ماده ۷۸ قانون برنامه ششم توسعه، درصورت اذن فرماندهی کل قوا:
- فرزندان رزمندگان با سابقه حضور در جبهه به ازای هرماه حضور یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه
- فرزندان آزادگان به ازای هرماه اسارت یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه
- فرزندان جانبازان به ازای هردرصد جانبازی یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه

تبصره- بهره‌مندی فرزندان جانبازان بر اساس درصد جانبازی صادره از کمیسیون عالی پزشکی نیروهای مسلح یا بنیاد اقدام می‌گردد و در خصوص آموزش خدمت نظام وظیفه براساس مقررات ستاد کل نیروهای مسلح عمل می‌گردد.

   حکم بند (د) ماده (٨٨) قانون برنامه ششم بر حکم تبصره (٢) ماده (٣٣) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، حاکم است.
  در اخباری که طی یک ماهه گذشته در رسانه های اینترنتی و برخی سایت های خبری و مطبوعاتی منتشر شده اند حکایت از نوعی مقاومت از ناحیه ستاد کل نیروهای مسلح در اجرایی سازی این مصوبه قانونی دارد. حتی اخباری ناشی از حذف این مصوبه قانونی از سوی ستاد کل نیروهای مسلح به گوش رسید.

  اگرچه واضح و مبرهن است که موضوع اعزام به سربازی یک موضوع عادی نیست ولی اکنون دوره صلح است و برخی معافیت ها و کسر خدمت ها در برخی مواقع بی اشکال و حتی دارای منافعی می باشد. ولی به نظر می رسد آن ستاد کل در برخورد با این مقوله (اجرایی سازی مصوبه کسر و معافیت خدمت ایثارگران) سر نامهربانی دارد.

 به هر حال براساس گفته یکی از نمایندگان (حجت الاسلام حسن نوروزی رئیس فراکسیون ایثارگران) مقاومت ستاد کل در دیدار اعضای کمیسیون با امیر حاتمی وزیر جدید دفاع مطرح گردیده است و ظاهرا این دیدار افاقه نداشته است. دیدار رییس مجلس و رییس ستاد کل نیروهای مسلح نیز انجام شده و خبر خاصی نداریم.

به هر حال درباره عدم حل و فصل موضوع کسر خدمت و معافیت فرزندان ایثارگران چند سوال را به ذهن می رساند که امیدوارم دوستان محترم در ان ستاد جوابی قانع کننده عنایت کنند:

1. چرا در زمان تصویب قانون مذکور کارشناسان ستاد کل نیروهای مسلح در جلسات منعقده در مجلس مخالفتی و یا ایرادات و اصلاحات احتمالی را مطرح نکرده اند؟
2.  چرا علیرغم ارسال نامه سردار باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به مجلس شورای اسلامی، و برپایی نشست کارشناسان آن ستاد و نمایندگان همچنان مواضع آن ستاد درباره موضوع معافیت و کسر خدمت فرزندان ایثارگران غیر منعطف و کارشکنانه است؟

3. نقلی از سردار کمالی آورده شده که در حال حاضر افراد مشمول این مصوبه (معافیت و کسر خدمت فرزندان ایثارگران)  5 میلیون نفر است که به نظر می رسد اعلام این آمار نوعی مبالغه می باشد. براساس آمار رسمی و اعلامی ؛ تعداد رزمندگان در دوره هشت ساله جنگ ایران و عراق اعم از نیروهای بسیج – ارتش و سپاه بالغ بر 2 میلیون نفر بوده است. چنانچه 300 هزار نفر از این رزمندگان فاقد فرزند ذکور بوده و یا اصلا" فرزند نداشته باشند و یا فرزند مشمول سربازی نداشته باشند، قاعدتا یک میلیون و 700 هزار نفر در این محاسبه جمعیتی قرار می گیرند. با در نظر گرفتن متولدین 72 به بعد بازهم شمار دیگری از این لیست خارج می شوند پس در بازه زمانی پنج ساله آینده؛ روند مشمولین این مصوبه روبه کاهش بوده و آثار احتمالی منفی بر جمعیت مشمولان سربازی به صفر خواهد رسید.

4.  اگر چنانچه مخالفت های ستاد کل با اجرایی سازی موضوع کسر خدمت و معافیت فرزندان ایثارگر حتمی بشود باید اذعان نمود که خانواده بزرگ ایثارگران از مجلس شورای اسلامی به علت عدم توانایی در جاری ساختن مصوبات خود (که رنگ و بوی اعطای حق به ذیحقان دارد) مایوس خواهد شد و درخصوص ستاد کل اذهان مردم از رافت و عطوفت خردمندانه در مواجهه با این موضوع (کسر خدمت و معافیت فرزندان ایثارگران) ناامید خواهند شد.
 
با آرزوی موفقیت
رزمنده دوران جنگ ایران و عراق


کد خبرنگار : 20