تاریخ : 1396,سه شنبه 28 شهريور15:30
کد خبر : 55522 - سرویس خبری : اخبار

برنامه های "هفته دفاع مقدس اعلام شد



رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس در نشست با اصحاب رسانه به اعلام برنامه‌های سی و هفتمین سالگرد آغاز دفاع مقدس پرداخت و با اشاره به تقارن هفته دفاع مقدس با دهه اول محرم بر لزوم تبیین فرهنگ عاشورایی رزمندگان در مناسبت‌های این هفته تاکید کرد.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس در نشست با اصحاب رسانه به اعلام برنامه‌های سی و هفتمین سالگرد آغاز دفاع مقدس پرداخت و با اشاره به تقارن هفته دفاع مقدس با دهه اول محرم بر لزوم تبیین فرهنگ عاشورایی رزمندگان در مناسبت‌های این هفته تاکید کرد.
 
سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس در نشستی خبری که در آستانه این هفته برگزار شد، اظهار داشت: امسال هفته دفاع مقدس با دهه اول محرم تقارن دارد؛ لذا باید تلاش کنیم تا معارف دفاع مقدس را که الهام گرفته از فرهنگ عاشوراست به خوبی برای مردم و به خصوص نسل جوان تبیین کنیم.
 
تشریح برنامه‌های هفته دفاع مقدس/ لزوم تبیین فرهنگ عاشورایی رزمندگان/ خاطره‌گویی فرماندهان و پیشکسوتان در دانشگاه‌ها و هیات‌ها
 
 
تشریح ویژه برنامه‌های هفته‌ دفاع مقدس در سراسر کشور
 
وی در تشریح برنامه‌های هفته دفاع مقدس سال جاری، گفت: برنامه‌های ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس به طور رسمی از سی و یکم شهریور آغاز خواهد شد و تا هفتم مهر ماه ادامه خواهد داشت. البته پیش برنامه‌ای در روز پنج‌شنبه 30 شهریور با عنوان «نکوداشت پیشکسوتان جهاد و مقاومت» در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار می‌شود.
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه 1500 برنامه اصلی در سراسر کشور برگزار خواهد شد، به اعلام عناوین هر یک از روزهای هفته دفاع مقدس پرداخت و تصریح کرد: روز جمعه 31 شهریور «معنویت، اقتدار نیروهای مسلح، وحدت ملی و سلامت»، شنبه 1 مهر «علم و فناوری، جوانان و سربازان»، یکشنبه 2 مهر «ولایتمداری، همبستگی ملی و دفاع همه‌جانبه»، دوشنبه 3 مهر «اقتصاد مقاومتی، خودباوری و پشتیبانی مردمی و اصناف»، سه‌شنبه 4 مهر «بصیرت‌افزایی، دشمن شناسی، بیداری اسلامی و استکبارستیزی»، چهارشنبه 5 مهر «رزمندگان، پیشکسوتان و زنان اسوه‌های صبر و مقاومت»، پنج‌شنبه 6 مهر «شهیدان، جانبازان، آزادگان و ایثارگران» و جمعه 7 مهر «فرماندهان، عزتمداران و حماسه‌آفرینان» نامگذاری شده است.
 
وی ادامه داد: در روز جمعه 31 شهریور رژه نیروهای مسلح که نمایشی از اقتدار ملت ایران است به طور ویژه در تهران و بندرعباس و در دیگر شهرهای کشور اجرا می‌شود. همچنین در این روز دسته‌های عزاداری از سوی نیروهای مسلح و مردم در نمازهای جمعه شرکت می‌کنند. در روز شنبه یکم مهر همزمان با بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز علمی، زنگ مقاومت در مدارس نواخته می‌شود. همچنین در این روز ضمن برگزاری آیین پاسداشت سربازان و گرامیداشت جوانان عرصه تولید و علم و فناوری، از جدیدترین دستاوردهای صنایع دفاعی و نظامی کشور رونمایی خواهد شد.
 
رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس عنوان کرد: در روز یکشنبه دوم مهر، نقش ولایت و رهبری در حفظ کیان اسلامی در دوران دفاع مقدس تبیین خواهد شد. همچنین طی مراسم‌هایی که در این روز برگزار می‌شود به اهمیت پدافند غیر عامل در مقابله با ترفندهای دشمن با توجه به وحدت، همدلی و همبستگی ملی و تشریح تاثیر حضور روحانیت در جبهه و همراهی با رزمندگان در خطوط مقدم پرداخته خواهد شد.
 
وی در ادامه یکی از بارزترین جلوه‌های اقتصاد مقاومتی را اقتصاد در دفاع مقدس دانست و به تشریح برنامه‌های روز سوم مهر پرداخت و گفت: در روز دوشنبه با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی و پیگیری‌های دولت محترم، توجه به نقش اقتصاد مقاومتی و خودباوری در تولید با نگاه به مدیریت جهادی و انقلابی و بررسی تاثیر پشتیبانی مردمی و اصناف در کم‌اثر نمودن تحریم‌ها و تهدیدات دشمن در دوران دفاع مقدس در برنامه‌ها صورت خواهد گرفت.
 
تشریح برنامه‌های هفته دفاع مقدس/ لزوم تبیین فرهنگ عاشورایی رزمندگان/ خاطره‌گویی فرماندهان و پیشکسوتان در دانشگاه‌ها و هیات‌ها
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس عنوان کرد: در روز سه‌شنبه 4 مهر به تبیین نقش وحدت ملی، ادیان و مذاهب، بصیرت، دشمن شناسی و استکبارستیزی خواهیم پرداخت؛ چرا که ما معتقدیم همه اقشار، اقوام، مذاهب و ادیان با سلایق مختلف در دفاع مقدس نقش داشتند و پیروز اصلی این نبرد مردم ایران بودند. همچنین در برنامه‌های این روز نگاهی به نهضت‌های مقاومت و پایداری و بیداری اسلامی در مقابله با نفوذ دشمن و مبارزه با استکبار خواهیم داشت که این نهضت‌ها الهام گرفته از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هستند.
 
سردار کارگر در خصوص برنامه‌های روز چهارشنبه 5 مهر بیان داشت: تبیین عملیات ثامن الائمه و بزرگداشت شکست حصر آبادان، تجلیل از رزمندگان، جهادگران و پیشکسوتان دفاع مقدس، بررسی اهمیت نقش خانواده‌ها در حفظ ارزش‌های اسلامی، صیانت از آرمان‌های انقلاب و پیروزی رزمندگان دفاع مقدس و همچنین تکریم زنان اسوه صبر و مقاومت سرفصل‌های مهم برنامه‌های این روز هستند.
 
رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس گفت: در روز پنج‌شنبه 6 مهر آیین غبارروبی، عطرافشانی و گلباران 19 هزار گلزار شهدا برگزار خواهد شد و از ایثارگران، جانبازان و آزادگان دوران دفاع مقدس و مدافع حرم طی مراسم‌هایی تجلیل به عمل خواهد آمد. دیدار با خانواده‌های معظم شهدا نیز از دیگر برنامه‌های این روز است.
 
وی با بیان اینکه روز هفتم مهرماه به عنوان «روز بزرگداشت فرماندهان دفاع مقدس» در تقویم مشخص شده است، خاطرنشان کرد: در آخرین روز از هفته دفاع مقدس یاد و خاطره شهیدان فلاحی، فکوری، نامجوی، کلاهدوز و جهان‌آرا و دیگر فرماندهان شهید گرامی داشته خواهد شد. همچنین در این روز به مانند هفته گذشته‌اش، دسته‌‌های سینه‌زنی نیروهای مسلح در نمازهای جمعه سراسر کشور حضور پیدا می‌کنند. 
 
سردار کارگر خاطرنشان کرد: برنامه‌هایی که در تهران برگزار می‌شود با مسئولیت ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس به ریاست، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است و در استان‌ها نیز مسئولیت بر عهده استانداران است. همچنین وزرا در این رابطه ماموریت یافته‌اند که همکاری‌های لازم جهت هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن مراسم‌ها داشته باشند.
 
وی در ادامه به برنامه‌های عمومی که در این هفته در سراسر کشور برگزار می‌شود نیز اشاره کرد و گفت: برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی (بیش از 400 نمایشگاه)، برگزاری یادواره‌های شهدا، رونمایی از کتاب‌های دفاع مقدسی (183 عنوان)، برپایی شب‌های شعر و خاطره، پیاده‌روی خانوادگی، دیدار با خانواده‌های معظم شهدا، برگزاری همایش نقش زنان در دفاع مقدس، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی با موضوع دفاع مقدس، نکوداشت شهدای مدافع حرم، برگزاری مسابقات ورزشی و فرهنگی، سخنرانی و خاطره‌گویی فرماندهان در مدارس، دانشگاه‌ها و مساجد، پخش ویژه‌برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و بازدید رایگان از موزه‌های دفاع مقدس از جمله این برنامه‌ها هستند.
 
رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس در ادامه شعار «من انقلابی‌ام» را شعار سال جاری در تمامی مناسبت‌های دفاع مقدسی از جمله هفته دفاع مقدس و راهیان نور اعلام کرد.
 
تشریح برنامه‌های هفته دفاع مقدس/ لزوم تبیین فرهنگ عاشورایی رزمندگان/ خاطره‌گویی فرماندهان و پیشکسوتان در دانشگاه‌ها و هیات‌ها
 
برنامه‌های سازمان‌ها و نهادها در هفته دفاع مقدس
 
سردار کارگر در بخش دیگر این نشست خبری به تشریح برنامه‌های سازمان‌ها و نهادها پرداخت و گفت: معاونت صدای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برنامه‌هایی را در قالب‌های کلامی پیامی، کلامی روایی، مسابقه، کلاس آوایی، میزگرد، کارشناسی، مصاحبه و نمایش به تعداد 586 برنامه در 12 هزار و 800 دقیقه از 13 شبکه پخش خواهد کرد. معاونت سیما نیز در قالب‌های ترکیبی، گزارشی، نمایشی، کلیپ، انیمیشن، مستند، سینمایی، سریال، مسابقه، مستند روایی و گرافیک، تعداد 290 برنامه در 11 هزار و 289 دقیقه از 7 شبکه به روی آنتن می‌برد.
 
وی ادامه داد: سازمان بسیج مستضعفین در 31 استان کشور به بازنمایی و نمایش عملیات‌های دوران دفاع مقدس می‌پردازد. بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در «طرح سپاس» به تجلیل از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران خواهد پرداخت. شهرداری تهران نیز از طریق فرهنگسراهای خود به اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری می‌پردازد.
 
رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس با اشاره به برگزاری برنامه‌های هفته دفاع مقدس در 31 استان کشور اظهار داشت: برگزاری همایش پیشکسوتان دفاع مقدس، خاطره‌گویی رزمندگان در مساجد و اماکن عمومی، برپایی جشنواره‌های فرهنگی و ورزشی و رونمایی از چندین عنوان کتاب از جمله این برنامه‌ها هستند.
 
سردار کارگر تجلیل از جهادگران توسط وزارت جهاد کشاورزی، بزرگداشت شهدای ورزشکار توسط وزارت ورزش و جوانان، تجلیل از خانواده‌های معزز شهدا و ایثارگران در وزارت‌خانه‌ها، اجرای طرح دوستی دانش‌آموزان با شهدا و برگزاری یادواره‌های شهدا در مدارسی که مزین به نام شهدا هستند توسط وزارت آموزش و پرورش، برگزاری نمایشگاه‌ها با محوریت دفاع مقدس در سفارت‌خانه‌های خارج از کشور توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، قصه گویی از زندگی قهرمانان دفاع مقدس و برگزاری کارگاه‌های هنری و ادبی در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برگزاری نمایشگاه «یاد یاران» به همت وزارت‌ امور خارجه و ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی به همت سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس را از دیگر برنامه‌های سازمان‌ها در هفته دفاع مقدس برشمرد. 
 
 
خاطره‌گویی فرماندهان دفاع مقدس در دانشگاه‌ها
 
سردار کارگر در بخش دیگری از این نشست خبری با تاکید بر لزوم بیان خاطرات و حماسه‌های دفاع مقدس، گفت: برای حضور پیشکسوتان و فرماندهان دوران دفاع مقدس در نمازهای جمعه، مدارس و دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم به عمل آمده است. همچنین برای حضور فرماندهان و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی هماهنگی‌های لازم انجام گرفته است.
 
وی ادامه داد: ترویج فرهنگ دفاع مقدس باید از دبستان و حتی پیش دبستانی آغاز شود؛ چرا که آموزه‌های والای دفاع مقدس قابلیت انتقال به کودکان و نوجوانان را دارد و آنان نیز در این سن این مفاهیم ارزشی را به خوبی می‌آموزند.
 
رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال هفته دفاع مقدس با دهه اول محرم تقارن پیدا کرده است، فضاسازی محیطی شهرها به گونه‌ای خواهد بود که حال و هوای دفاع مقدسی و عاشورایی داشته باشد. همچنین در برنامه‌های این هفته به دنبال ترویج سبک زندگی شهدا در جامعه هستیم و شهید حججی که نمونه بارز یک زندگی اسلامی و ایرانی است، پاسخی به صحبت‌های برخی‌هاست که می‌گویند سبک زندگی شهدا مربوط به نسل گذشته است.
 
سردار کارگر با اشاره به اینکه برخی از برنامه‌های هفته دفاع مقدس مربوط به تجلیل از سربازان نیروهای مسلح است، گفت: سربازان نقش موثری در دفاع مقدس داشتند و از این قشر نیروهای مسلح در دفاع مقدس و تا به امروز جمع بسیاری به شهادت رسیده‌اند. سربازان سرمایه‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران هستند که باید از آنان تجلیل و قدردانی شود. به همت ستاد کل نیروهای مسلح، قرارگاهی با عنوان «مهارت آموزی سربازان» تشکیل شده که در افزایش کارآیی و اشتغال آنان در آینده موثر خواهد بود.
 
تشریح برنامه‌های هفته دفاع مقدس/ لزوم تبیین فرهنگ عاشورایی رزمندگان/ خاطره‌گویی فرماندهان و پیشکسوتان در دانشگاه‌ها و هیات‌ها
 
10 مرکز فرهنگی دفاع مقدس در دهه فجر افتتاح می‌شود/ روایت حماسه‌های دفاع مقدس در هیات‌ها
 
وی همچنین در خصوص مراکز فرهنگی دفاع مقدس اظهار داشت: 10 مرکز فرهنگی در دهه فجر امسال به طور همزمان افتتاح خواهد شد.
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این نشست به موضوع ادبیات دفاع مقدس نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به کار خوبی که طی سه سال گذشته در این حوزه انجام گرفته و هر استان سالانه 30 عنوان کتاب دفاع مقدسی چاپ کرده است؛ حدود 2 هزار عنوان کتاب طی سه سال به چاپ رسیده است. برگزاری جلسات نقد و بررسی در ارتقای کیفیت این کتاب‌ها موثر خواهند بود.
 
سردار کارگر گفت: در هفته دفاع مقدس 500 راوی با حضور در هیات‌های مذهبی به روایت‌ حماسه‌های عاشورایی رزمندگان دوران دفاع مقدس می‌پردازند. سخنرانان و مداحان نیز به بیان ارتباط حماسه‌های دفاع مقدس و عاشورا خواهند پرداخت.
 
وی در خصوص برگزاری یادواره‌های شهدای مدافع حرم در هفته دفاع مقدس، گفت: این یادواره‌ها در طول سال و به طور ویژه در هفته دفاع مقدس در تمامی استان‌ها برگزار و یاد و خاطره شهدای مدافع حرم گرامی داشته می‌شود.
 

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در خصوص ترویج و نشر فرهنگ دفاع مقدس در بُعد بین المللی نیز اظهار داشت: برخی برنامه‌ها در هفته دفاع مقدس توسط سفارتخانه‌ها و وزارت امور خارجه برگزار می‌شود که بدان اشاره شد، اما به طور کلی در حوزه بین الملل به خصوص در بحث ترجمه آثار دفاع مقدسی عقب ماندگی‌هایی داریم که باید در این زمینه تلاش وافری شود، البته برخی از کتاب‌های ترجمه شده به نمایشگاه‌های بین المللی از جمله نمایشگاه فرانکفورت ارسال شده‌اند.

 

منبع: دفاع پرس