تاریخ : 1396,دوشنبه 27 شهريور19:57
کد خبر : 55551 - سرویس خبری : مقاومت بین الملل

آخرین تحولات آشتی ملی فلسطین از زبان «اسامه حمدان»



فاش نیوز- «اسامه حمدان» مسئول روابط خارجی حماس تاکید کرد که این جنبش با ارائه طرحی، به تمامی مسائل آشتی ملی پاسخ های آشکاری ارائه داد و به صراحت مشخص خواهد شد که چه کسی مانع از تحقق آشتی ملی می شود.

اسامه حمدان در گفتگوی ویژه با مرکز اطلاع رسانی فلسطین تصریح کرد مراجع مصری تلاش های گسترده و جدی برای اجرای توافق آشتی امضا شده از سوی گروه های فلسطینی که طرف مقابل مدت ها آنرا معطل گذاشته است، انجام می دهند.

خبرگزاری فارس: آخرین تحولات آشتی ملی فلسطین از زبان «اسامه حمدان»

این مسئول جنبش حماس خاطر نشان کرد امروز محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین باید از اقدام حماس در انحلال کمیته اداری استقبال کند و «بدون شک، همکاری وی با این طرح منجر به تحقق منافع ملی عالی فلسطینیان و وحدت ملت فلسطین و پایان شکاف داخلی خواهد شد.»

بر اساس بیانیه حماس، طرح این جنبش شامل انحلال کمیته اداری در نوار غزه، دعوت از دولت رامی حمدالله نخست وزیر تشکیلات خودگردان برای حضور در این منطقه به منظور انجام فوری وظایف و مسئولیت های خود و موافقت با برگزاری انتخابات سراسری و نیز موافقت با درخواست مصر برای گفتگو با جنبش فتح درباره ساز و کار اجرای توافق قاهره امضا شده در سال 2011 و ضمایم آن است. این جنبش همچنین برای تشکیل دولت وحدت ملی از طریق گفتگوهای همه جانبه گروه های فلسطینی امضا کننده توافق قاهره اعلام آمادگی کرده است.

حمدان در ادامه این گفتگو خاطر نشان کرده است که « به نظر من، اگر عباس این تفاهمات را نادیده بگیرد و حاضر به ادامه مسیر آشتی ملی نباشد، او اولین و بزرگترین بازنده خواهد بود و شکی نیست که خسارت هایی هم به ملت فلسطین وارد خواهد شد» اما مصر و حماس و گروه های فلسطینی مختلف به همراه برخی اعضای جنبش فتح به منافع ملت فلسطین علاقه مند هستند.

وی افزود حماس و طرف های مذکور اجازه تداوم مانع تراشی بر سر راه آشتی ملی و ضرر رسیدن به منافع ملت فلسطین را نخواهند داد و این جنبش به خاطر کوتاهی دولت رامی حمد الله در عمل به مسئولیت ها و وظایف خود، کمیته اداری را تشکیل داده بود و همواره خواستار وجود دولتی  بودیم که در عمل به تمامی مسئولیت های خود در قبال نوار غزه عمل کند.

این رهبر حماس در بخش دیگری از گفتگوی خود با مرکز اطلاع رسانی فلسطین نسبت به اجرایی شدن آشتی ملی در راستای تلاش های مصر ابراز خرسندی کرد و افزود جنبش حماس آماده برگزاری دیدار با تمامی گروه های فلسطینی است که مقدمات آن به خوبی فراهم شده باشد و هدف مشخصی به نام تحقق آشتی ملی داشته باشد.

وی افزود جنبش حماس طی ساعت های گذشته هیچ دیدار دوجانبه ای با جنبش فتح انجام نداده است و «ما هیچ مانعی برای برگزاری دیدار نداریم، اما باید مقدمات این دیدار به خوبی فراهم شده باشد و ضمن جدیت طرف مقابل، هدف مشخصی برای آن تعریف شود که همان تحقق آشتی ملی است.»

پس از انحلال کمیته اداری چه اتفاقی خواهد ا فتاد؟

اسامه حمدان درباره انحلال کمیته اداری و نحوه اداره امور پس از تصمیم اخیر حماس تصریح کرد که این جنبش در راستای تلاش های مصر، اقدامات خود در مرحله بعد را تشریح کرده است و در صورتی که اهداف ما محقق نشود، این جنبش به همراه برادران مصری اقدامات متقابلی در غزه اتخاذ خواهد کرد.

وی افزود:« هدف از تشکیل و انحلال کمیته اداری تحقق منافع حماس نبود، بلکه ما به فکر تحقق منافع اساسی ملت فلسطین و حمایت از آن و نیز تضمین فعالیت بهینه و عملکرد درست نهادهای دولتی و عمل آنها به وظایف شان در قبال نوار غزه بودیم.»

این رهبر حماس خاطر نشان کرد که «به نظر من، ما وارد مرحله جدیدی از روابط با مصر می شویم که مرحله ای سازنده است و زمینه ساز شکل گیری روابط مثبت تر میان طرفین خواهد شد؛ چه محمود عباس با این تلاش ها همراهی بکند؛ چه نکند. ما تفاهماتی انجام داده ایم که در چارچوب این روابط محقق خواهند شد.»

وی افزود:« در صورتی که محمود عباس مواضع مثبتی اتخاذ کند، فرصتی برای همگان در زمینه برقراری مجدد وحدت ملی ایجاد خواهد شد و در صورتی که چنین مواضعی اتخاذ نکند، ما اجازه وارد شدن هیچ گونه خسارتی به ملت فلسطین را نخواهیم داد.»

نشست های داخلی حماس

حمدان درباره سفر هیات حماس به قاهره به ریاست اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی این جنبش هم اظهار داشت که هدف اساسی از این سفر، پایان دادن به محاصره صهیونیستی 11 ساله علیه نوار غزه است که ساکنان غزه با پایداری و ایستادگی فراتر از سطح ایستادگی کشورها با آن مقابله کرده اند.

وی افزود: این پایداری ساکنان غزه ایجاب می کند که مقامات فلسطینی برای پایان دادن به محاصره تلاش کنند و ما امیدواریم که این دیدارها میان هیات حماس و مقامات مصری و نتایج آنها منجر به پایان محاصره غزه شود و سفر مذکور منجر به پیشبرد امور گردد.

مسئول روابط خارجی حماس درباره دیدارهای داخلی حماس در قاهره نیز اعلام کرد که این جنبش نشست هایی را با حضور رهبران خود و اعضای دفتر سیاسی در قاهره برگزار کرد و حضور تعدادی از رهبران این جنبش به ریاست اسماعیل هنیه در قاهره فرصتی تاریخی برای برگزاری دیدار و گفتگو درباره مسائل اساسی مورد اهتمام این جنبش ایجاد کرد.

وی افزود هدف اصلی سفر هیات حماس به مصر، دیدار با برادران مصری و بررسی مساله آشتی ملی در کنار مسائل دوجانبه حماس و مصر و روابط طرف های فلسطینی و مصری بود.

اسامه حمدان درباره پرونده 4 عضو بازداشت شده گردان های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس هم اظهار داشت که مصر وعده هایی برای تلاش جدی در کوتاه ترین زمان ممکن برای رفع ابهامات موجود در این زمینه و پایان دادن به آن داده است که در این سفر هم بر آنها تاکید کرد.

اما وی حاضر به اعلام نام فردی که قرار است سمت نایب رئیسی دفتر سیاسی حماس را بر عهده بگیرد، حرفی نزد و تاکید کرد که این مسائل از طریق ساز و کار و شرایط و مقتضیات خود تعیین می شود و زمانی که جنبش تصمیم به اعلام جزئیات آن شد، مراتب امر به اطلاع همگان خواهد رسید.

نظامیان اسیر صهیونیست

حمدان درباره پرونده مذاکرات مربوط به نظامیان اسیر جنبش حماس هم تاکید کرد که این جنبش پرونده مذکور را با مراجع مصری مورد بحث و گفتگو قرار داده است و حماس و قاهره یکی از طرفین این مبادله به شمار می روند.

وی در ادامه تصریح کرد که مساله اسرا تنها مربوط به حماس و مصر نیست، بلکه بیشتر به طرف صهیونیستی ارتباط دارد که همچنان در تصمیمات خود خیره سری می کند و در همین راستا، مسئول پرونده مذاکرات در رژیم صهیونیستی هم از سمت خود کناره گیری کرد.

این رهبر برجسته حماس همچنین اعلام کرد که حماس قبلا سابقه چنین مذاکراتی را داشته است و عملکرد آن در این زمینه مشخص است و کارآمدی و تاثیرگذاری خود را هم با وجود زمانبر بودن این مساله، نشان داده است. وی افزود:«قرارداد مبادله شالیت (یا همان مبادله وفاداری به آزادگان) پس از 5 سال به نتیجه رسید. ما نباید عجله کنیم، اما این به معنای تعلل در این زمینه نیست و رهبران حماس با جدیت این مساله را دنبال می کنند.»

وی افزود برخی افراد مسئول پیگیری این پرونده هستند و من امیدوارم که زمان کافی برای به نتیجه رسیدن این مساله اختصاص داده شود و به افرادی هم که مسئول پیگیری آن هستند، اعتماد شود تا در نهایت ملت ما و به ویژه اسرا و خانواده های آنها از نتیجه این مذاکرات خوشحال شوند.

مسئول مناسبات خارجی حماس تاکید کرد که «عملکرد دولت صهیونیستی و اعضای کابینه امنیتی این رژیم در پرونده نظامیان اسیر صهیونیست، باعث نارضایتی (صهیونیست ها) شده است و این رژمی در این زمینه تاخیر و تعلل می کند و ما باید وجود بحران در داخل دولت صهیونیستی را هم در نظر بگیریم.»

سفر خارجی هنیه

اسامه حمدان در آخرین بخش از گفتگوی خود اظهار داشت که احتمال می رود هیات حماس به ریاست اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی این جنبش در آینده سفرهایی به پایتخت های برخی کشورهای منطقه ای و بین المللی داشته باشد.وی افزود: «این کاملا طبیعی است که هیات حماس به ریاست هنیه به تهران ـ پایتخت جمهوری اسلامی ایران ـ سفر کند و هر زمان، فرصت انجام این سفر مهیا شود، آنرا اعلام خواهیم کرد و هیچ مانعی در این زمینه وجود ندارد.»

حمدان تاکید کرد که روابط حماس با کشورهای دیگر مبتنی بر عدم دخالت در امور داخلی آنها و خدمت به مساله فلسطین است و این روابط باید دوسویه باشد و نه یکطرفه.