تاریخ : 1396,سه شنبه 18 مهر15:42
کد خبر : 55985 - سرویس خبری : اخبار

آشنایی با 8 سال جنگ در 10 مرحله



کتاب «آشنایی با 8 سال دفاع مقدس» حاصل تلاش علی رحمتی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس است.

   هر چند که تجمیع وقایع و اتفاقات دوران دفاع مقدس در یک کتاب نشدنی و غیر ممکن است ولی تلاش این پژوهشگر برای آشنا کردن مخاطب اش با آن هشت سال پر ماجرا جای تقدیر دارد. رحمتی در هفت فصل به دوران دفاع مقدس پرداخته است.

   «آشنایی با هشت سال دفاع مقدس» با همکاری مرکز آموزش علمی کاربردی دادگستری استان زنجان به چاپ رسیده و در حقیقت یک کتاب درسی دانشجویی است. البته شیوۀ نگارش کاملاً عمومی بوده و قابلیت مطالعه برای همۀ اقشار جامعه در آن دیده می شود.

   نویسنده برای رسیدن به هدف خود در سه فصل نخست ابتدا وارد حوزۀ تعریف شده و سعی می کند با شرح مفاهیم جنگ، دفاع و جهاد به اهمیت آنها از نگاه شریعت اسلام بپردازد. وی در ادامه تاریخچۀ دفاع در ایران و جهان را بررسی و اندیشه های امام خمینی (ره) و امام خامنه ای را برای خواننده تشریح می کند. واکاوی مناقشات تاریخی بین ایران و عراق و علل و شیوۀ تجاوز بخش های بعدی این کتاب است.

   در فصل چهارم «آشنایی با 8 سال دفاع مقدس» با دسته بندی جالب و ده مرحله ای نویسنده همۀ جنگ مرور می شود. به نظر می رسد که رحمتی با تقسیم بندی دوران دفاع به این ده مرحله سعی کرده تا بصورت تیتروار همۀ موارد مهم آن روزگار را به خواننده معرفی کند. در این فصل شاهد هیچ توضیح و تفسیری نیستیم و فقط با عناوین موضوعات روبرو می شویم.

   شرح مختصر عملیات های مهم دفاع مقدس با دسته بندی عملیات های برون مرزی محتوای فصل پنجم کتاب مورد بحث است که مخاطب را با نبردهای مشهور و غیر مشهور اجرا شده در خاک عراق همراه می کند. دو فصل پایانی هم به قطعنامه و دستاوردهای دفاع مقدس اختصاص دارد. متناسب با موضوعات ارائه شده در بخش های مختلف کتاب تصاویر مرتبط نیز به متن اضافه شده که تا حدودی از یکنواختی بصری آن کاسته است.

   در کل با توجه به احاطه و تسلط نویسنده به مقوله های متعدد و متفاوت جنگ کتاب «آشنایی با 8 سال دفاع مقدس» توشۀ خوبی برای کسانی است که پا در مسیر آشنایی با دفاع مقدس گذاشته اند. هر چند که بسیاری از عناوین، سرفصل ها و تیترهای ارائه شده نیاز به پژوهش و تحقیق مجزا دارد لکن همین اطلاع از خود موضوع می تواند شروعی برای آشنایی های بیشتر و کاملتر باشد.

   کتاب 200 صفحه ای آشنایی با 8 سال دفاع مقدس در پاییز 95 به چاپ رسیده است.