تاریخ : 1396,یکشنبه 07 آبان13:43
کد خبر : 56236 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

مصلحت‌اندیشی بنیاد و جوابیه زیر میزی به سخنان وزیر بهداشت


مصلحت‌اندیشی بنیاد و جوابیه زیر میزی به سخنان وزیر بهداشت

حفظ و تقویت توان علمی ایثارگران و تسهیل ورود آنان به دانشگاهها در راستای فرامین رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه و مقام معظم رهبری مدظله‌العالی بوده و شما مجاز به موضع گیری علیه آن در تریبون عمومی نبوده‌اید

رضا محبی -  چهارشنبه گذشته حجة‌الاسلام‌ والمسلمین کاویانی معاون محترم فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران مهمان انجمن جانبازان نخاعی و حقیر نیز به مناسبت وظیفه محوله در انجمن در آن جلسه حضور داشتم که گزارش جلسه توسط روابط عمومی انجمن منتشر شده است.

در خلال مباحث جلسه به صورت جمله معترضه خدمت جناب آقای کاویانی عرض شد: "انتقادی که به بنیاد شهید و به طور خاص به معاونت فرهنگی بنیاد وارد است اینکه چرا در قبال سخنان دکتر قاضی‌زاده وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره سهمیه ایثارگران در دانشگاهها موضع نگرفته و لااقل بیانیه‌ای در ردّ آن صادر نکرده‌اید؟".

حجة الاسلام کاویانی بعد از پایان جلسه و به هنگام عزیمت با اظهار فراموشی از پاسخ به این انتقاد در جلسه اعلام داشت: ما در پاسخ به سخنان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جوابیه ای تهیه و تقدیم حجة الاسلام شهیدی کردیم تا همراه خود به جلسه هیات دولت ببرند (برای طرح در دولت یا تسلیم به وزیر بهداشت - که البته دومی محتمل تر است -).

از جناب کاویانی سؤال شد: آیا درست است که شما پاسخ سخنانی که در تریبون عمومی گفته شده و در رسانه‌ها منتشر گشته را با مصلحت‌اندیشی و به صورت خصوصی و بی‌سروصدا بدهید؟!! راست است که گفته‌اند: "چاقو دسته خود را نمی بُرد" و البته ایشان پاسخی نداشت.

(در این باره گفتنی است: گرچه جناب دکتر قاضی‌زاده وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بعد از اعتراض به سهمیه ها در اواسط سخنان خود - بنابر آنچه در سایت رسمی وزارت بهداشت منتشر شده - اظهار داشته اند: "منظور من جانبازان و خانواده‌های شهداء و ایثارگران نیستند و آن‌ها روی سرما جای دارند و رتبه های بسیار خوبی هم کسب می‌کنند"، لکن در ذیل فرمایشات خود صراحتاً به اعمال برخی سهمیه‌های مصوب مجلس اشاره نموده‌اند.

سال گذشته مجلس شورای اسلامی سهمیه ورودی ایثارگران به دانشگاه‌ها را با پنج درصد افزایش از 25 درصد به 30 درصد تغییر داد. بنابراین ملاحظه می‌شود که صدر و ذیل سخنان دکتر قاضی زاده همخوانی نداشته و با توجه به صراحت ذکر مصوبه مجلس مشخص می‌شود مقصود ایشان همان سهمیه ایثارگران بوده است).

در همان جلسه انجمن خدمت حجة الاسلام کاویانی عرض شد که سخنان وزیر بهداشت یک پاسخ حلّی و یک پاسخ نقضی دارد.

پاسخ حلّی اینکه حفظ و تقویت توان علمی ایثارگران و تسهیل ورود آنان به دانشگاهها در راستای فرامین رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه و مقام معظم رهبری مدظله‌العالی بوده و شما مجاز به موضع گیری علیه آن در تریبون عمومی نبوده‌اید موظفید مصوبه ای را که تمام مراحل قانونی خود را گذرانده و بعد از تأیید شورای نگهبان، توسط دولت ابلاغ شده را بتمامه اجرا نمائید و اگر به قانون معترضید، راه اعتراض تهیه لایحه و ارسال آن از طریق دولت به مجلس شورای اسلامی برای اصلاح مصوبه می‌باشد. ضمن آنکه به گفته رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از 30 درصد سهمیه ایثارگران در سال جاری تنها حدود نیمی از آن (16 درصد) جذب شده و الباقی به سهمیه آزاد شرکت کنندگان در کنکور اختصاص یافته است.

پاسخ نقضی به سخنان وزیر بهداشت هم این است که برادر عزیز!! شما که خود مطلعید یکی از مهمترین سهمیه های جذاب در بین قبولی های کنکور سراسری به اعضاء هیات علمی و اساتید دانشگاهها اختصاص دارد که بعد از قبولی فرزند خود حتی در دانشگاههای اقصی نقاط محروم کشور با رتبه ای به مراتب پائین تر از رتبه قبول شدگان در دانشگاههای تهران، با استفاده از همین سهمیه می توانند او را به بهترین دانشگاههای مرکز منتقل نموده و در کنار رتبه اولی ها بنشانند!. شما چرا به این سهمیه اعتراض نمیکنید؟ چون خود از آن منتفع هستید؟ یا ژن ایثارگران دیگر ارزش گذشته خود را از دست داده و سهمیه ها بایستی به ژنهای خوب اختصاص یابد؟!!

در اینجا توجه خوانندگان را به این نکته جلب می کنم که در بنیاد شهید در سال های اخیر همواره حفظ منافع دولت بر حفظ آبروی ایثارگران ترجیح داده شده و بجای اینکه پاسخ سخنان علنی و سخیف وزیر بهداشت در تریبون عمومی و با صدای رسا پاسخ داده شود (به قول آن نماینده محترم مجلس شورای اسلامی: "بنیاد باید داد بزند")، در قبال این گزافه گوئی ها به تهیه جوابیه ای که محتوای ضعیف یا قوی آن حتی برای ذی نفعان (ایثارگران) مسکوت است، اقدام کرده و با تحویل زیرمیزی آن به دولت یا شخص وزیر معترض و عدم اعلام عمومی جوابیه، آبروی خانواده شهداء و ایثارگران را با مصلحت اندیشی بی مورد فدای منافع دولت و وزراء نموده است.

البته این مشکل مشخصاً از زمانی آغاز شد که با اصرار دولت، نمایندگی ولی فقیه در بنیاد شهید حذف و وظایف آن بطور صوری به رئیس منصوب دولت در بنیاد سپرده شد اما در عمل کاملاً مشخص است که فردی همچون حجة الاسلام شهیدی منافع دولت را مقدم شمرده و برای اینکه به قبای دولتیان برنخورد هیچگاه به دفاع جانانه و علنی از ارزش های انقلابی و منافع ایثارگران برنخواهد خواست، در حالی که چنانچه نمایندگی ولی فقیه جدای از رئیس بنیاد می بود لااقل بنابر وظیفه ذاتی خود در اینگونه مواقع زبان گویای خانواده رزمندگان و خانواده های شهداء و جانبازان گردیده و در مجامع عمومی از آنان دفاع می نمود.

در این باره سخن بسیار است .... این نیز بگذرد!

والسلام


کد خبرنگار : 23