تاریخ : 1396,یکشنبه 05 آذر16:10
کد خبر : 56426 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

جانباز فاقد شغل و درآمد کمک معیشت دریافت می کند



س -  اینجانب آزاده وجانباز هستم و فرزندم دانشجوی پزشکی واحد بین الملل دانشگاه جندی شاپور است. ورودی سال ۹۰  که طبق برنامه بودجه پنج ساله چهارم تحصیل برای دانشجوی ایثارگر در واحدهای بین الملل  رایگان بود،  ولی بنیاد معادل دانشگاه آزاد آنرا پرداخت می کند. شما اطلاع دارید که هزینه بین الملل چند برابر آزاد است و تا به حال هزینه های زیادی را متحمل شده ام و دیگر توان پرداخت مخارج تحصیلش راندارم. این درحالیست که بنیاد می بایست طبق بخشنامه تمام هزینه هارا پرداخت می کرد. خواهشمنداست راهنمایی کنید ازچه طریقی پیگیری نمایم؟ اسناد و بخشنامه ها موجود است. 
ج -  تا پایان سال 92 بنیاد مکلف به پرداخت هزینه های شما به صورت کامل خواهد بود و رای دیوان هم مبنی بر ابطال ماده 6 آیین نامه اجرای بند 95 قانون بودجه 92 ناظر بر همین مطلب است، ولی  برابر بند الف تبصره 16 قانون بودجه سال 93 این موضوع توسط مجلس تبدیل به قانون شده است و برای سال 93 به بعد شما نمی توانید ادعایی بکنید. برای این منظور به دیوان عدالت اداری مراجعه و حسب رای وحدت رویه دیوان پیگیری کنید.

 

س - سلام من جانباز5درصدهستم آیا راست است که می خواهند به ماهم حقوق بدهند؟
ج- سلام مبنای پرداخت حقوق به جانبازان رای از کارافتادگی کلی و یا جزیی است که بر اساس آن حقوق حالت اشتغال و یا حقوق وظیفه پرداخت می شود. آنچه به سایر جانبازان غیر حالت اشتغال و غیر حقوق وظیفه بگیر پرداخت می شود کمک معیشت است که جانباز باید فاقد شغل و فاقد درآمد باشد. اگر این شرایط را دارید پیگیری کنید .

 

س - سلام خسته نباشید بزرگوار آیا این مطلب صحیح است که کسی که براش بیمه تأمین اجتماعی رد می شود نمی تواند از سهمیه ایثارگری استفاده نماید. بنده داخل یه شرکت خصوصی کار می کنم که خودم این کار را پیدا کردم نه بنیاد، ولی سهمیه من را به دلیل بیمه لحاظ نکردند آیا راه حلی هست که بتوان از سهمیه استفاده کرد، حتی الإمکان در آزمون های بعدی؟ممنون
ج- سلام اگر منظور شما شرکت در آزمون استخدامی و استفاده از سهمیه ایثارگران است . فرض را بر این  گذاشته اند که شما شاغل هستید، ولی در قانون محدودیتی برای استفاده شما از شرایط بهتر شغلی وجود ندارد و منعی برای شرکت شما جهت استخدامهای دولتی وجود نیست  . این اولویت بندی است که بنیاد آن را مدیریت می کند.

 

س - سلام باتشکر از زحمات جنابعالی جانباز 25درصد هستم وظیفه سپاه، چرا حکم همطرازی وماده 38 برای ما سربازان جانباز اجرا نمی شود؟ در صورتی که در این برج برای جانبازان بسیجی که حقوق و مزایای آنها کم بود اجرا شد. ایا چون ما وظیفه سپاه بودیم اجرا نشده است. در صورتی که بنده چهار سال پیش حکم ماده 38 خود را امضاء کردم ودیروز رفتم بنیاد، اصلا هیچ جوابی قانع کنده ای ندارند که به من و جانبازان امثال من بدهند و می گویند دست ما نیست مگر جانباز با جانباز فرق دارد مگر من جانباز حالت اشتغال با 52 سال سن که تمام امورات زندگیم از همین حقوق است و هیچ درامدی ندارم تاکی باید خجالت زده زن و بچهایمان باشیم. مشکل اصلی تمامی جانباز عزیز که به هر عنوان به این مملکت عزیز خدمت کرده اند و از جان خود مایع گذاشته اند. به مال و حقوقی ربط دارد و این عزیزان می خواهند شرمنده خانوادهایشان نباشند ،ممنون و سپاس از شما.
ج- سلام در اجرای ماده 38 تفاوتی بین شما و بسیجی ها نیست و برای بسیاری از بسیجی ها هم هنوز اجرا نشده است . این چیزی هم که اجرا شده کامل نیست . این حق قانونی شماست که به صورت جدی این موضوع را فردی و جمعی پیگیری کنید . در این زمینه ستاد کل و رده های نیروهای مسلح و بنیاد کوتاهی می کنند و دولت هم در تامین بار مالی آن جدی نیست . پیگیر جدی تری از جانب جانبازان ضروری است .