تاریخ : 1396,پنجشنبه 25 آبان14:38
کد خبر : 56702 - سرویس خبری : اخبار

تکذیب ناشیانه یک خبر



رئیس‌اداره روابط عمومی راه و شهر سازی کرمانشاه که پیشتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری‌های دولتی «ایسنا» و «ایرنا» و ارائه آمار تلفات مسکن مهر ،حاشیه سازی‌های مقامات دولتی از جمله معاون اول رئیس‌جمهور درباره مسکن مهر را دچار تناقضات جدی کرده بود ، روز گذشته در اقدامی غیرمنتظره که به نظر می‌رسد تحت فشار دولتی‌ها بوده است، اظهارات خود را پس گرفت!

فرشاد صالحی روز سه شنبه و در جریان عملیات آواربرداری مناطق زلزله زده در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی ایلنا گفته بود که تاکنون در واحدهای مسکن مهر دو نفر از هموطنانمان فوت شده‌اند.
همچنین عبدالرضا غفوری، مدیر مسکن و ساختمان اداره راه و شهرسازی کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با همین خبرگزاری و خبرگزاری ایسنا با تایید آمار ارائه شده از سوی روابط عمومی راه و شهرسازی کرمانشاه درباره تعداد کشته‌ها و مصدومین در مسکن مهر این استان پس از زلزله بیش از 7 ریشتری اخیر گفته بود : «تاکنون تعداد فوتی‌ها در واحدهای مسکن مهر 2 نفر اعلام شده است و خوشبختانه در این واحدها و مجتمع‌های مسکن مهر شاهد ریزش به این معنا که سقف بر روی ساختمان آوار شود، نبودیم».
چنین اظهاراتی در حالی بود که جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در شرایطی که فقط چند ساعت از وقوع زلزله گذشته و بیشترین ساعات آن نیز در تاریکی شب سپری شده بود در اولین واکنش نسبت به فاجعه یاد شده گفته بود :«بیشتر خانه‌های تخریب شده در استان کرمانشاه متعلق به مسکن مهر بوده است»! و سایت‌ها و روزنامه‌های زنجیره‌ای حامی دولت نیز از اظهارات آقای جهانگیری خط ماموریت را دریافت کردند و به جای ترغیب مسئولان به کمک‌رسانی بی‌وقفه به زلزله‌زدگان و نجات زیر آوار ماندگان، آوار سنگینی از دروغ را بر سر ملت و مجروحان و جان‌باختگان سرازیر کردند.
این مسئول اداره راه و شهرسازی که مواضع معاون اول رئیس‌جمهور را دچار تناقض جدی کرده بود روز گذشته تحت فشار مقامات دولت اظهارات خود را پس گرفت و در گفت‌و‌گو با خبرگزاری برنا گفت که چنین حرفی نزده و ارائه آمار در مورد تعداد جانباختگان و میزان خسارات منوط به پایان عملیات آواربرداری است!
این در حالی است که اظهارات قبلی وی و همچنین عبدالرضا غفوری، مدیر مسکن و ساختمان اداره راه و شهرسازی کرمانشاه مبنی بر اینکه تعداد فوتی‌های مسکن مهر مناطق زلزله زده 2 نفر بوده ، همچنان در خروجی دو خبرگزاری دولتی «ایلنا» و «ایسنا» موجود است.  و شواهد و بررسی‌های میدانی نیز خبر فوت فقط 2 نفر از مسکن‌مهر را به وضوح تأیید می‌کند.
پیش از این نیز گزارش‌های مستندی از آمارسازی برخی از دولتی‌ها داشته‌ایم که نمونه اخیر را می‌توان از جمله آن موارد دانست.
نکته درخور توجه این که فرشاد صالحی در اظهارات اخیر خود، نوعی ظرافت به کار برده است که به نظر می‌رسد قصد داشته به گونه‌ای نشان بدهد عقب‌نشینی وی تحت فشار صورت پذیرفته است. ایشان نظر قبلی خود درباره 2 نفر فوت شده مسکن مهر را کاملا رد نمی‌کند بلکه می‌گوید هنوز آمار دراین‌باره ارائه نشده است! از سوی دیگر مدیر اداره راه و شهرسازی کرمانشاه نیز همان نظر روابط عمومی را تائید کرده است که معلوم نیست دولتمردان چگونه می‌خواهند این نظرات صریح را نفی کنند و بر فرض نفی آن با شواهد میدانی که برای همگان محسوس و ملموس است چه خواهند کرد؟!