تاریخ : 1396,جمعه 26 آبان17:17
کد خبر : 56711 - سرویس خبری : اخبار

اخلال در پرداخت هزینه‌های درمانی برخی جانبازان



با حذف کلمه بازنشسته خانواده شهدا و جانبازان در متن ماده ۸۷ برنامه ششم توسعه، در پرداخت هزینه های درمانی بازنشستگان جانباز اخلال ایجاد شده است.

به گزارش بلاغ، موضوع تامین هزینه‌های درمانی خانواده شهدا و جانبازان و همچنین بازنشستگان این حوزه در قانون برنامه ششم توسعه با جا افتادن یک کلمه  به یک چالش مهم در تامین هزینه درمانی بازنشستگان جانباز تبدیل شده است. این در حالی است که در قوانین برنامه‌های چهارم و پنجم چنین چالشی وجود نداشت و تاپایان سال ۹۵ نیز بازنشستگان جانباز از کلیه خدمات درمانی بهره مند می‌شدند.

  بر این اساس در قانون برنامه‌های چهارم و بند ب ماده ۴۴ پنجم توسعه و اصلاحات بعدی آن تامین صددرصد هزینه‌های درمان خانواده‌  های جانبازان، آزادگان و افراد تحت تکفل آنان برعهده دولت گذاشته شده و اعتبار آن هر ساله در قوانین بودجه سنواتی پیش‌بینی و منظور می‌شد.

  بر اساس بند ب ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم، صددرصد هزینه‌های درمانی ایثارگران شاغل و بازنشسته و افراد تحت تکفل آنان به عهده دستگاه اجرایی و صددرصد هزینه‌های درمانی ایثارگران غیر شاغل و افراد تحت تکفل آنان به عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران بود. بر این اساس تا پایان سال ۱۳۹۵ صددرصد هزینه درمان بازنشستگان غیر شاغل از ردیف اعتباری ذیل بنیاد شهید و امور ایثارگران (مربوط به خدمات درمان ایثارگران غیر شاغل) و ایثارگران سایر دستگاهها از اعتبارات بیمه خدمات درمانی دستگاهها، پیش‌بینی و پرداخت می‌شد.

این موضوع در ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه به صورت کلی ارجاع به اجرای صحیح و به موقع قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران شده و دولت موظف به اقدام عملی در این خصوص گردیده است.

در ماده ۸۷ قانون مذکور آمده است، دولت موظف است اقدامات لازم برای اجرای صحیح و به موقع قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران را به عمل آورد و اعتبار کافی را در بودجه سنواتی پیش‌بینی نماید و کلیه آیین‌نامه‌های اجرائی آن را حداکثر تا شش ماهه سال اول اجرای قانون برنامه تصویب و ابلاغ نماید. با این تغییر عملا پرداخت هزینه های درمانی بازنشستگان جانباز با اخلال رو به رو شده است.

 ذیحسابان دستگاههای اجرایی هم که به دنبال این چنین اشارات کلی گویی بوده و درصدد طفره رفتن از پرداخت بعضی هزینه‌ها هستند، از ابتدای سال جاری، هزینه درمان ایثارگران شاغلین دستگاههای اجرایی را پرداخت کرده اما هزینه درمان جانبازان بازنشسته و افراد تحت تکفل آنان که حتی نیم درصد جانبازان شاغلین نمی‌باشند پرداخت نمی‌گردد.

به نظر میرسد که متن تبصره یک بند الف ماده ۱۳ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران به شرح ذیل اصلاح شده و یا به طور  شفاف  و صریح در قانون برنامه ششم توسعه به پرداخت هزینه‌های درمانی و بهداشتی جانبازان بازنشسته  اشاره شود.

بر این اساس پیشنهاد می‌شود قبل از تصویب بودجه سال ۹۷ متن زیر در قوانین مورد اشاره گنجانده شود، "تامین صددرصد هزینه‌های بهداشتی درمانی به صورت بیمه سلامت، بیمه همگانی، بیمه مکمل و بیمه خاص خانواده شاهد، جانبازان، آزادگان، و افراد تحت تکفل شاغل و بازنشسته دستگاههای اجرایی از محل اعتبارات ابلاغی سالانه تامین و توسط دستگاه اجرایی ذیربط پرداخت گردد.