تاریخ : 1396,جمعه 26 آبان17:21
کد خبر : 56713 - سرویس خبری : اخبار

جمع آوری خاطرات والدین شهدا



معاون فرهنگی بنیادشهید: خاطرات والدین شهدا جمع آوری می شود

تهران - ایرنا - معاون فرهنگی و آموزشی بنیادشهید و امور ایثارگران گفت: خاطرات والدین شهدا برای نوشتن مجموعه خاطرات آنها از فرزندان شهیدشان جمع آوری می شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن کاویانی راد روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: در حال حاضر طرح جمع آوری اسناد مربوط به شهدا در حال انجام است تا از این طریق بتوانیم اسناد و مدارک بیشتری از شهدای انقلاب و دوران دفاع مقدس داشته باشیم.
وی تصریح کرد: اکنون طرح خاطره نگاری از والدین شاهد در دستور کار قرار دارد و بخشی از خاطره گویی های والدین شهدا در حال ضبط است و در نهایت به عنوان اسناد شهدای گرانقدر نگهداری می شود.
در سال گذشته برخی از اسناد شفاهی ایثارگران جمع آوری شد و امسال دومین مرحله گردآوری این اسناد در برنامه کاری قرار گرفته که در این زمینه خاطرات شهدا از سوی خانواده های آنها گردآوری می شود.
معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: پدران و مادران شهدا به عنوان منابع اصلی جمع آوری خاطرات شهدا هستند اما متاسفانه سالانه تعداد زیادی از آنها از دنیا می روند و خاطرات آنها به فراموشی سپرده می شود.
وی خاطرنشان کرد: در کنار گردآوری 9.5 میلیون سند مکتوب ایثارگران، جمع آوری 60 هزار وصیت نامه شهید از دیگر برنامه های این معاونت در حوزه فرهنگی است که این وصیت نامه ها با استانداردهای ملی مرمت و نگهداری می شود.
کاویانی راد ابراز امیدوای کرد با جمع آوری این اطلاعات و اسناد مربوط به شهدا بتوانیم اسناد مهمی از شهدای کشور را جمع آوری و نگهداری کنیم چرا که شهدای ما درس های بزرگی می توانند به ما بدهند و با انتقال این اطلاعات بتوانیم فرهنگ ایثار و شهادت را در کشور نهادینه کنیم.
براساس آمار بنیادشهید؛ آمار پدران شهدا 49 هزار و 572 نفر و مادران شهید نیز 106 هزار و 391 نفر هستند.
براساس جدیدترین آمار، مردم سربلند ایران اسلامی در جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس و دیگر حوادث تروریستی، 225 هزار و 570 شهید را تقدیم انقلاب کرده اند.
همچنین تعداد کل جانبازان در کشور 574 هزار و 101 نفر است که 336 هزار و 282 نفر معادل 59 درصد جانبازان زیر 25 درصد و 237 هزار و 819 نفر معادل 41 درصد نیز جانبازان 25 درصد و بالاتر هستند.
تعداد آزادگان کشور در دوران دفاع مقدس 43 هزار و 173 نفر هستند.