تاریخ : 1396,شنبه 11 آذر18:45
کد خبر : 56916 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

دویدم و دویدم به جانبازی رسیدم (قسمت آخر)

نگویید 5 درصد چیزی نیست!


نگویید 5 درصد چیزی نیست!

بنده تاحدودی به بنیاد شهید حق می دهم که سخت گیری هایی کند چون علی الظاهر در گذشته افراد یا به ناحق جانبازی گرفته اند یا با کلک و دروغ بیش از استحقاق شان درصد دریافت کرده اند. مواردی را سراغ دارم که به بنیاد خیلی دروغ گفته و درصد گرفته اند.

علی جیم

علی جیم - در سال 1362 درحین دوره آموزش نظامی سپاه در پادگان و در منطقه جنگی پایم شکست. در خرداد ماه سال جاری برای گرفتن درصد جانبازی اقدام کردم. سوابقم را از بیمارستان گرفتم لیکن سابقه جراحت در پادگان آموزشی (اردوگاه) سپاه پیدا نشد. نیروی انسانی پادگان آموزشی در جواب استعلام بنیاد شهید نوشت: هیچ سابقه ای از ایشان مبنی بر مجروحیت وجود ندارد لیکن با عنایت به شهادت هم دوره ای های وی، مورد را با اکراه تایید کرد!

 به قول مسئول اردوگاه طوری جواب نامه بنیاد شهید را دادیم که نه سیخ بسوزد نه کباب. بعد از آن در کمیسیون احراز مورد تایید قرار گرفتم و در آبان ماه کمیسیون پزشکی تشکیل شد و امروز درسایت ایثار درصد جانبازی خود را مشاهده کردم. کلا" حدود 5ماه طول کشید تا درصد جانبازی (پنج درصد) را اخذ کردم، همان مقدار درصدی را که حدس می زدم تعلق گرفت.
نکات قابل توجه:

1- داشتن سند معتبر می تواند جلوی کارشکنی ها و سنگ اندازی های افراد خیرندیده وعقده ای را بگیرد. بطور مثال فرمانده و مسئول نیروی انسانی اردوگاه سپاه بدلیل درگیری با بنده خیلی سعی داشتند که تاییدیه ای به من  ندهند، بطوری که در متن نامه اش به بنیاد این مسئله مشاهده می شود. اما بدلیل شکایت بنده به حفاظت اطلاعات اردوگاه، و اثبات بی نظمی در اموراداری آنان و تهدید به شکایت درسازمان قضایی نیروهای مسلح، نتوانستند چندان کاری کنند.

 از یک طرف درنامه شان نوشتند سابقه مجروحیت ندارد و از طرفی فرم های شاهدین مبنی بر مجروحیت بنده را با مهر و امضاء تایید  و به پیوست نامه برای بنیاد بصورت سربسته بدست من دادند، بطوری که مسئول مربوطه در بنیاد پس از مطالعه نامه و پیوستی ها تعجب کرد و گفت این دیگر چگونه پاسخ دادنی است؟ برایش توضیح دادم (توضیحات را در قسمت قبل بخوانید)

 یادمان باشد سند و شهادت جزء ادله اثبات دعوا در مراجع قضایی هستند. بدون سند و مدرکِ قابل قبول (و البته با گرفتن مشاوره حقوقی) چنانچه محق هم باشید نمی توانید موفق شوید، با داشتن مدارک معتبر هرچند که ممکن است مدتی معطل و اذیت شوید ولی به حق تان خواهید رسید. پس به جای ناامیدی ونالیدن و متهم کردن این وآن تلاش کنید اسناد را بدست بیاورید.

2- آگاهی داشتن از قوانین و بخشنامه ها و انگشت گذاشتن روی مطالب به نا حقِ پاسخ دهندگان به استعلامات: مسئولین اردوگاه مرتبا می گفتند ما گزارش حادثه مجروحیت (صورت سانحه ) را می خواهیم، آن هم از بیمارستان و در نامه شان به بنیاد نیز چنین مطلبی را اشاره کرده بودند. طی تحقیقاتی که از روءسای سابق دو بیمارستان به عمل آوردم، متوجه شدم بیمارستان فقط شرح حال بیمار را می دهد نه شرح حادثه مجروحیت را.
چون مامورین بیمارستان که در صحنه نبوده اند. این مطلب در کمیسیون احراز به نفع من تمام شد و بنیاد حرف مستند مرا تایید کرد.


3- در سیر مراحل احراز جانبازی تا رسیدن به کمیسیون پزشکی، بی نظمی هایی در بنیاد شهید دیدم، بطوری که پرونده ام در مقطعی مفقود شد یا متصدیان کار دائما امروز و فردا می کردند که من هم موی دماغشان می شدم و حتی به حراست شکایت کردم تا مشکل حل شود. متاسفانه تقریبا در همه ادارات و نهادها بی نظمی شدید مشهود است لذا باید مراقبت کنید.


4- درصد جانبازی که به من تعلق گرفت (5درصد) همان بود که در مقطع فعلی انتظارش را داشتم، شاید اگر در گذشته اقدام می کردم پانزده درصد می گرفتم. اگر چه با بازنشسته شدنم خیلی از امتیازات مانند یک گروه یا درجه و ارتقاء تحصیلی نصیبم نمی شود، اما همین مقدار برای فرزندم که در اداره دولتی بصورت قراردادی مشغول کار است (و از ابتدا هم هدفم رفع مشکل فرزندم بود) کافی است. چون با توجه به تبصره الحاقی به ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران قانونا باید فرزندم تبدیل وضعیت یابد و رسمی شود. هرچند که فعلا" آن را اجرایی نکرده اند.

شاید الان برخی از دوستان بگویند پنج درصد چیزی نیست ولی اشتباه می کنند اگر شما در ادارات دولتی هنوز شاغل باشید برایتان حتما استفاده هایی دارد، ارتقائ تحصیلی و گروه و...

یک نمونه برایتان می گویم که عینا" برای خودم اتفاق افتاد.

« شش سال پیش می خواستم یک قطعه زمین کشاورزی بخرم. این زمین ها را جهاد در سال های گذشته صرفا" تحت عنوان تعاونی به جانبازان درگروه های 7 نفره می داد. برخی از جانبازان هم بطور غیر قانونی و بدون سند آن زمین ها را با قولنامه به افراد متفرقه فروخته بودند، بدین علت جهاد اعلام کرده بود این کار جانبازان غیر قانونی است و ما اجازه دادن سند به غیر از جانبازان نمی دهیم و باید زمین ها را برگردانند و این مسئله برای خریداران و جانبازان شده بود دردسر! که کماکان الان هم ادامه دارد.

  بنده به امور اراضی جهاد مراجعه کردم و گفتم من می خواهم یکی از این زمین های تعاونی را که شما به جانبازان داده اید بخرم، گفتند نمی شود. به آنان گفتم سابقه جبهه زیادی دارم، گفتند امکان ندارد. تنها راهش این است که شما سابقه جانبازی داشته باشید تا بتوانیم قانونا اجازه بدهیم با یکی از جانبازان جابجا کنید. متاسفانه با توجه به داشتن بیش از 80 ماه جبهه داوطلبانه (هفت سال و دو ماه و شانزده روز) اجازه ندادند آن زمین را بخرم، ولی اگر همین 5 درصد را داشتم مشکلم حل می شد ».

 بنابراین برادران ننویسند 5 درصد به درد نمی خورد. ضمنا" خیلی تفاوت امتیاز بین زیر 25 درصدی ها نیست. مورد دیگر اینکه چند سال پیش رفتم جواز کسب برای مشاوراملاک بگیرم، سابقه جبهه به دردم نخورد. مسئول اتحادیه گفت اگر درصد جانبازی بیاوری مجوز به شما می دهیم. 

  مورد دیگر اینکه مدتی پیش یکی از قضات سازمان قضایی نیروهای مسلح اصفهان به بنده پیغام داد که علاوه بر جانبازی، به شما دیه هم تعلق می گیرد و می توانی پیگیری کنی. الان که بنده این درصد را گرفتم بهترین سند برای دادگاه و اخذ دیه است. اخیرا رفتم برای خانه ام یک کنتور برق دیگر بگیرم گفته اند یک ونیم میلیون تومان حق اشتراک باید بدهید، اگر معرفی نامه ای مبنی بر جانبازی ام ببرم، بایدکنتور را رایگان بدهند.

 اینها مواردی است که با همین درصد کم می توانیم بدست بیاوریم. اگر چه با توجه به برنامه توسعه ششم یک سری از امتیازات جانبازان به رزمندگان هم تعلق گرفته است ولی متاسفانه دولت هنوز آن را اجرایی نکرده، اما بالاخره باید آن را انجام دهد.


5- بنده تاحدودی به بنیاد شهید حق می دهم که سخت گیری هایی کند چون علی الظاهر در گذشته افراد یا به ناحق جانبازی گرفته اند یا با کلک و دروغ بیش از استحقاق شان درصد دریافت کرده اند. مواردی را سراغ دارم که به بنیاد خیلی دروغ گفته و درصد گرفته اند. باید یک بازنگری تدریجی صورت گیرد.

 مثلا" برخی از متقاضیان جانبازی به بدنشان حشره کش می زنند تا بتوانند کمیسیون و پزشکان را گول بزنند! یکی از دوستان جانباز از روی دلسوزی به من می گفت تا کمیسیون تشکیل نشده، برو از فلان دکتر ارتوپد عکس و نامه تهیه کن و روز کمیسیون با عصا برو و این طور بگو و گرنه به حق خود نمیرسی.

 ضمنا" به یک دلال که پیشنهاد رفع مشکلِ پاسخ استعلام مبنی بر شیمیایی بودن یکی از دوستان را انجام داده بود (در قبال پول آن را برایش حل خواهد کرد) در اطراف بیمارستان برخوردیم که جواب رد به وی داده شد. برادران ایثارگر هوشیار باشند که فریب افراد شیطان صفت و شیاد و یا دوستان نادان را نخورند و به این شیوه های غیر اخلاقی و خلاف شرع و قانون اعتنایی نکنند.


6- در طی مراحل اخذ جانبازی، بیشترین اذیت از جانب سپاه بود. برخی از آنان اصلا" حرمت همکاران سابق و بسیجیان را نگه نمی دارند و با بدبینی زیاد و بدون منطق کارها را معطل می نمایند. شخصا مواردی را دیدم که جای تاسف داشت.


7- در آخر مجددا" به برادران ایثارگر توصیه می کنم با گفتن جواب منفیِ یک مسئول، زود توی دلشان خالی نشود وبا ناامیدی کنار نکشند.

هر مسئولی باید مطابق قانون عمل کند و شما هم باید با اسناد و مدارک جانبازی خود را اثبات کنید نه با ادعا.


کد خبرنگار : 20