تاریخ : 1396,چهارشنبه 13 دي12:14
کد خبر : 57149 - سرویس خبری : گزارش و گفت و گو

گفت و گو با جانباز نخاعی اصفهانی:

جانبازان نخاعی ورزشکار و مربی


جانبازان نخاعی ورزشکار و مربی

یک زمانی رزمندگان در دوران جنگ با هم بودند الان هم به عنوان ورزشکار درعرصه اجتماع در کنار هم هستند و این دور هم جمع شدن ها بسیار مهم است و می تواند نوعی تجدید خاطره و روحیه تازه ای برای جانبازان ویلچری باشد.

فاش نیوز - یک زمانی رزمندگان در دوران جنگ با هم بودند الان هم به عنوان ورزشکار درعرصه اجتماع در کنار هم هستند و این دور هم جمع شدن ها بسیار مهم است و می تواند نوعی تجدید خاطره و روحیه تازه ای برای جانبازان ویلچری باشد.

در حاشیه برگزاری اولین جشنواره ورزشی فرهنگی جانبازان نخاعی کشور که در رامسر برگزار گردید، افراد بسیاری در بحث فنی مسابقات، در هتل کوثرِ رامسر حضور داشتند تا این رویداد بزرگ به نحو شایسته ای به سرانجام برسد. در این میان فرصتی دست داد تا با یکی از جانبازان قطع نخاع که خود نیز ورزشکار است و در کسوت مربی نیز در کنار تیمش بود، هم کلام شویم.

 

فاش نیوز: لطفا خودتان را معرفی کنید؟

- "قاسم رهنما" جانباز قطع نخاع از استان اصفهان هستم که در نخستین جشنواره ورزشی جانبازان قطع نخاعی در رامسر، در رشته دارت شرکت کرده ام.

چیزی که برای ما اهمیت دارد این است که در بخشنامه اولیه که در استان به ما ارائه کردند گفته شده بود که  فقط جانبازان نخاعی حق شرکت در این دوره از مسابقات را دارند، اما وقتی به محل مسابقات رفتیم با یک سری از مشکلات مواجه شدیم که به غیر از جانبازان نخاعی افراد دیگری در آن دخالت داشتند.

 

فاش نیوز: معضلات اسکان جانبازان ویلچری در محل جشنواره چه بود؟

موضوع دیگر در جشنواره، این بود که یک سری از بچه ها برای اسکان در هتل رامسر با کمبود جا مواجه شده به طوری که مجبور به رفتن به یک هتل دیگر شدند. همچنین هتل رامسر به عنوان محل اسکان جانبازان نخاعی و ویلچری یک آسانسور بیشتر ندارد و اکثرجانبازان ویلچری برای رفتن به طبقات بالا یا پایین باید منتظر می ماندند، یا بطور مثال باید یک ساعت در صف غذا خوری انتظار دریافت غذا را می کشیدند.

این چیزی است که ما از مسئولان بنیاد شهید می خواهیم که وقتی برای جانبازان نخاعی برنامه ریزی می کنند فقط مختص جانبازان نخاعی باشد. البته ما نمی گوییم آنها نباشند، نه... برای آنها هم باید برنامه  ریزی شود. ولی باید سعی کنند آن چیزی که خودشان ارائه می دهند و بخشنامه ای که صادر می کنند مبنی بر اینکه فقط جانباز نخاعی در جشنواره حضور یابند، چرا جانبازان غیر نخاعی را به جشنواره می آورند که هم باعث مشکلاتی برای دیگران شود و هم اینکه وقتی می خواهند امکاناتی بدهند سایر جانبازان نخاعی هم از نظر حمل و نقل و هم از نظر ایمنی و سایر امکاناتی که باید در اختیارشان قرار بگیرد دچار مشکل شوند؟! شما از هر کسی که سوال کنید در طول مسابقات از نظر جا و مکان و خورد و خوراک با مشکلات زیادی مواجه بوده است.

از اینکه مسئولان برای ما برنامه ریزی می کنند دست شان درد نکند، بنظر من اصل این نیست که برد و باخت در مسابقات باشد، این موضوع زیاد اهمیتی ندارد بلکه مهم این است که روحیه بچه ها تازه شده و دور همدیگر جمع  می شوند. رزمندگان دیروز یک زمانی در جنگ با هم بودند الان هم در عرصه ورزش در کنار هم هستند و این دور هم جمع شدن ها برای آنها بسیار مهم است و می تواند نوعی تجدید خاطره و روحیه تازه ای برای بچه های ویلچری باشد. مسئولان در برنا مه  ریزی های خود باید سعی کنند با توجه به شریط خاص جسمانی جانبازان نخاعی، آنها را از جانبازان غیر نخاعی جدا کنند. یعنی وقتی می گویند جانباز نخاعی واقعا فقط جانباز نخاعی باشد. اما متاسفانه می بینیم که جانباز غیر نخاعی در مسابقات حضور دارد و من که ویلچری هستم باید یک ساعت بایستم تا نوبتم فرابرسد.

از جمله مشکلات دیگر این موضوع بود که افراد غیر ویلچری را در طبقه همکف سکونت دادند، بنابر این ناهماهنگی هایی وجود داشت که ما از مسئولان بنیاد شهید درخواست می کنیم اگر در آینده برنامه ای دارند ابتدا هماهنگی های لازم را انجام دهند و بعد از آن از جانبازان نخاعی دعوت بعمل آورند تا ان قدر دچار مشکلات نشوند!

 

فاش نیوز: گویا در استان اصفهان هم با مشکلات و محدودیت هایی مواجه هستید لطفا توضیح دهید؟

- ما واقعا با مشکلاتی برای استفاده از امکانات ورزشی در استان اصفهان مواجه هستیم، از نظر اعزام به مسابقات نیز در مضیقه قرار داریم و هر وقت در رابطه با بیان مشکلات مان به مسولان مراجعه می کنیم از کمبود اعتبارات و بودجه داد و فریاد راه می اندازند. یعنی وقتی ما از آنها درخواست امکانات ورزشی می کنیم کمبود بودجه را به عنوان بهانه قرار می دهند.

بطور مثال ما برای شرکت در جشنواره از اصفهان با اتوبوس به رامسر اعزام شدیم و راننده اتوبوس باید پس از پیاده کردن ما، برای آوردن سری دوم جانبازان به اصفهان بازمی گشت و همه این مسئولیت ها بر دوش فقط یک راننده اتوبوس نهاده شده است. اگر دو یا سه اتوبوس برای این کار در نظر گرفته شود این موضوع باعث خواهد شد که بچه های ویلچری کمتر اذیت شوند و این نمونه ای از مشکلات جانبازان دراستان اصفهان است.

موضوع دیگر اینکه امکانات ورزشی برای جانبازان ویلچری در اصفهان بسیار محدود است و وقتی هم که اعتراض می کنیم می گویند کمبود بودجه داریم و عنوان می کنند که بودجه ای به ما داده نشده است. ما از مسئولان رده بالای بنیاد و کسانی که مسوول ورزش کشورهستند می خواهیم که به جانبازان قطع نخاعی اصفهان که از همه استانهای کشور بیشتر هستند توجه ویژه ای داشته باشند. آمارها هم این موضوع  را نشان می دهد که جانبازان نخاعی اصفهان نسبت به سایر استان ها بیشتر است ولی از نظر امکانات ورزشی متاسفانه در حد صفر است.

 

فاش نیوز: ورزشکار چه رشته ای هستید؟

- من خودم با اینکه ورزشکار هستم مربی رشته دارت هم هستم. اما در رشته وزنه برداری هم فعالیت می کنم و بطور مثال در اصفهان دستگاهی داریم که متعلق به چندین سال قبل است و قابل استفاده برای جانبازان نیست، ما از مسئولان می خواهیم که دستگاهایی که برای جانبازان فراهم می کنند مخصوص خود جانباز و بروز باشد تا از آن استفاده بهتری کنند.

فاش نیوز: خواسته شما از مسئولان بنیاد شهید چیست؟

- خواسته ما از متولیان ورزش جانبازان این است که اول جانباز بودن را درک کنند و من جانباز قطع نخاعی را در توزیع امکانات با یک جانباز دیگری که قادر به راه رفتن است به یک چشم نگاه نکنند. چرا که جانباز قطع نخاعی با مشکلاتی از قبیل زخم بستر و... مواجه است ولی جانبازی که قادر به راه رفتن است این مشکلات را ندارد، با توجه به اینکه اکثر ما جانبازها مدت زیادی باید بر روی ویلچر بنشینیم متاسفانه دچار زخم بستر هم می شویم. درخواست ما این است که مسئولان بنیاد شهید نگاه ویژه ای به جانبازان نخاعی داشته باشند. البته ما نمی گوییم به دیگر جانبازان توجه ای نداشته باشند. اما جانبازان نخاعی یک نگاه ویژه و گسترده ای می خواهند چرا که مشکلاتی که نخاعی ها دارند فکر نمی کنم سایر جانبازان داشته باشند.


کد خبرنگار : 24