تاریخ : 1396,شنبه 02 دي17:00
کد خبر : 57181 - سرویس خبری : متن ادبی

شب یلدایی به طول غربت!


شب یلدایی به طول غربت!

قنبر ایرانپور

قنبر ایرانپور- گویند نیست از شب یلدا درازتر
پیداست اینکه شام غریبان ندیده اند !؟

 باز هم یک شب یلدایی دیگر فرا رسید. همه برای یک دقیقه بیشتر شدن یلدا لحظه شماری می کنیم. اما چه خوب است در این شب که مصادف شده با شب پنج شنبه، به بچه های شهدای مدافع حرم، شهدای دفاع مقدس، جانبازان شهید شیمیایی و نخاعی و اعصاب هم فکر کنیم که پدرانشان برای خوشی یلدای ما جان خود را فدا کردند و حالا بچه هایشان در شب یلدا باید یک دقیقه بیشتر غم فقدان پدر را تحمل کنند!
دوباره یک شب یلدا ، دوباره قرعه ی فال
و وقتی که نیستی که بگویی : الهی از امسال .....

 چه خوب است ؛ وقتی همه در کنار خانواده جمع شده ایم به همسران صبور شهدا هم فکر کنیم که امشب با دلی پردرد و به یاد همه آن شب های یلدایی که همسر رزمنده شان در جبهه های جنگ برای دفاع از ارزش های اسلامی و انقلابی و برای حفط امنیت من وشما دور از خانه بودند، با چشمانی اشک آلود دست بر عکس قاب گرفته عشق شهیدشان می کشند.
همین دو چشم تر من بس است روزی که
تو را دوباره ببینم ، تو را اولی الاحوال

 چه خوب است؛ وقتی که بی خیال و بی درد در حال برپایی آیین جشن و سرور شب یلدا هستیم، به یاد جانبازان شیمیایی، نخاعی و اعصاب هم باشیم که باید در این شب یک دقیقه بیشتر عوارض دردشان را تحمل کنند و بعضی ها دور از خانواده بر روی تخت بیمارستان ها و آسایشگاه ها بسر می برند!
شب تا صبح به زلف تو توکل کردن
شب در دامن تنهایی شب، گل کردن
شب درد است ، شب خاطره بارانی‌هاست
شب تا نیمه شب شعر و غزلخوانی‌هاست

الهی ! بارالها ! وقتی که ما سرگرم یلدا شدیم و یادمان رفت در زیر این طاق نیلگون آسمانت چه اسطوره های بزرگ ایثار و جانفشانی در عین گمنامی و مظلومیت درد را با نجابت تحمل می کنند ، خودت مرهم دلهایشان باش و یک دقیقه کم کن دردشان را در شب یلدا !


کد خبرنگار : 20