تاریخ : 1396,چهارشنبه 13 دي17:05
کد خبر : 57236 - سرویس خبری : گزارش و گفت و گو

نگاهی به حواشی جشنواره ورزشی جانبازان نخاعی در رامسر


نگاهی به حواشی جشنواره ورزشی جانبازان نخاعی در رامسر

جشنواره فرهنگی ورزشی جانبازان نخاعی که با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی برای نخستین بار در هتل کوثر رامسر برگزار شد، در نوع خود بی نظیر بود.

محمد معرفی

 

فاش نیوز - نحستین جشنواره فرهنگی ورزشی جانبازان در رامسر علاوه بر اینکه یک جشنواره ورزشی و فرهنگی بود اما محلی برای مهر ورزیدن هم بود.

در این جشنواره که با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی برای نخستین بار در هتل کوثر رامسر برگزار شد، علاوه بر اینکه در نوع خود بی نظیر بود شاهد حضور پرشماری از جانبازان قطع نخاعی بود که در زیر یک سقف دور هم جمع شده بودند.

- جانبازانی با طیف های مختلف فکری، دیدگاه های سیاسی و سلیقه های مختلف در جشنواره ای فرهنگی گرد هم آمده بودند که می توانست تجدید خاطره ای از روزهای حماسه، ایثار و آتش و خون باشد.

- استقبال گرم از جانبازان در فرودگاه رامسر و ورودی هتل توسط مدیران انجمن جانبازان همراه با دود کردن اسپند و اهدای گل و شیرینی، گاه خودِ جانبازان میهمان را به تعجب وا می داشت!

- برگزاری نماز جماعت در لابی هتل کوثر و همین طور برگزاری دعای پرفیض توسّل، حضور چشم گیر و با صلابت جانبازان نخاعی در صفوفی بهم فشرده، به این جشنواره حال و هوایی خاص بخشیده بود.

- اخبار و اطلاع رسانی به موقع و گاه لحظه ای از روند برگزاری جشنواره، تشکیل جلسات و اتفاقات هر روزه جشنواره در کانال و گروه های شبکه های اجتماعی که به همین منظور تشکیل شده، و انعکاس اخبار جشنواره در سایت ها، روزنامه ها و خبرگزاری ها از موارد جالب توجهی بود که البته قابل تامل و تحسین بود.

- حضور استاندار مازندران بین جانبازان قطع نخاعی و نوعی ادای احترام به مقام شامخ ایثار و جانبازی و از طرف دیگر عدم حضور رییس بنیاد در بین جانبازان، از نقاط مثبت و به شدّت منفی این جشنواره بود که شدّت و حدّت آن را می شد به وضوح در اختتامیه جشنواره مشاهده کرد. آنجا که جانبازان حاضر در مراسم در واکنش به بیانات توهین آمیز معاونت فرهنگی بنیاد، از ادامه سخنرانی وی ممانعت بعمل آوردند و خواستار عذر خواهی رسمی وی شدند!

- برگزاری نشست هم اندیشی هیئت مدیره انجمن جانبازان با مدیران انجمن و گروه های پیگیری استان ها و ارائه گزارش فعالیت های انجام شده و یا دردست پیگیری، در حاشیه برگزاری جشنواره که البته فرصت را برای انجام مصاحبه جانبازان مسئول استانی با اصحاب رسانه و صداوسیما مهیا ساخته بود در نوع خود قابل توجه بود.

- حضور چند اکیپ رادیو تلویزیونی و مستند ساز برای ثبت و ضبط مسابقات و شکار لحظه ها توسط لنز دوربین ها... نمود خاصی داشت.

- امکان رفع نواقص ویلچر جانبازان و تعمیر آنها در هرساعت از شبانه روز در راهرو طبقه همکف هتل توسط "فلاح" از پرسنل شرکت مِتُد از اقدامات بجایی بود که با هماهنگی بنیاد، انجام گرفته بود.

- زحمات مسئول و پرسنل زحمتکش فنی مسابقات و بنیاد قبل از ورود جانبازان ورزشکار و حتی بعد از خروج جانبازان از هتل به سرپرستی "حسین هادیان" قابل تقدیر بود، همین طور پرسنل زحمتکش هتل کوثر رامسر به ویژه" مهندس مسعودی" رییس هتل که زمینه آرامش و آسایش جانبازان را فراهم می کردند.

- روزها و لحظات جالبی برای جانبازان ویلچری بود به خصوص شب های خاطره که در عین سادگی و بدون تشریفات معمول و بی تکلف، در ساحل دریا برگزار می شد و هر کدام از جانبازان به نقلِ خاطره ای کوتاه از ورق ورق خونبار تارخ جنگ تحمیلی می پرداختند.

- روحیه بسیار بالا و انجام برخی از کارها و حرکات ورزشی که حتی یک فرد سالم به آسانی از عهده آن بر نمی آمد از دیگر مواردی بود که واقعا قابل اغماض نبود و نمی توان از آن به راحتی چشم پوشی کرد.

- حضور مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران و انجمن جانبازان نخاعی به نوعی دلگرمی و مشوّقی برای شرکت کنندگان در جشنواره بود.

- جانبازان ویلچری از همه نقاط ایران آمده بودند. از جنوب، شمال، شرق و غرب، همه یک هدف و زبان واحد داشتند:"سربلندی و عظمت انقلاب اسلامی و دعا برای سلامتی و طول عمر با عزت برای همقطاران خود و..." و از طرفی مشاهده کم و کاستی ها و بی کیفیت بودن تغذیه و نبود برنامه غذایی مشخص و حتی صف طویل ورود به غذاخوری و ارائه سرویس نامناسب نیز بر این روحیه جانبازان تاثیری نداشت.

- رقابت ها در نوع خود هم بی نظیر بود.

- هم رزمانی که تا دیروز تفنگ و آر پی جی سلاح شان بود و جنگ میدان آزمایش مردانگی شان بود، ولی امروز در عرصه پهلوانی و قهرمانی عرض اندام می کردند و برای هم کُری می خواندند.

- رقابت های فردی و تیمی نمادی از این عرض اندام بود که وزن و اندازه حریف را نشان می داد. اما جالب ترین قسمت این رقابت ها پس از پایان آن بود که پس از رقابتی سخت و نفس گیر، یکدیگر را در آغوش گرفته و انگار نه انگار که تا چند لحظه قبل برای همدیگر کری می خواندند.

- یکی از جانبازان 70 درصد در این مورد می گوید: رقابت های ورزشی یک طرف قضیه است و هدف دورهمی و تجدید دیدار است و این فلسفه اصلی برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی ورزشی جانبازان نخاعی کشور است.

- حسین اسرافیلی، مدیرعامل سابق انجمن جانبازان نخاعی و رییس هیئت مدیره فعلی نیز بر موضوع دورهمی و ایجاد نشاط و بالا بردن روحیه جانبازان تاکید دارد و می گوید: در سال های گذشته جشنواره های مختلفی برای عزیزان جانباز برگزار شده است، اما به این گستردگی که در رشته های مختلف برگزار شود، نبوده است؛ خدا را شاکریم که این جشنواره با استقبال بسیار خوبی از سوی جانبازان نخاعی روبرو شد.

وی ادامه می دهد: این جشنواره ها موجب ایجاد روحیه شادی و نشاط دربین جانبازان می شود. این گونه رقابت ها، مسلما باعث ایجاد شور و هیجان در بین جانبازان خواهد شد و جنب و جوش خوبی را در بین آنها ایجاد می کند.

- مهدی اسد زاده، مدیرعامل کنونی انجمن جانبازان هم بر این عقیده است که جمع شدن جانبازان ویلچری در زیر یک سقف بعد از سال ها اتفاق مهمی است و باید تکرار شود و می گوید: عزیزان انجمن جانبازان نخاعی برای برگزاری این جشنواره زحمات زیادی را متحمل شدند تا به نحو شایسته ای در شهرستان رامسر برگزار شود .ما دوست داشتیم که این جشنواره با توجه به شرایط خاص جانبازان نخاعی در زمان مناسب تری برگزار شود اما متاسفانه همین روند دو سال به طول کشید.

- سیدسعیدرضا چاووشی، جانباز 70 درصد درحاشیه برگزاری اولین جشنواره فرهنگی ورزشی جانبازان قطع نخاعی در هتل کوثر رامسر می گوید: من فکر می کنم این دوره از جشنواره که به همت عزیزان ما در انجمن جانبازان نخاعی کشور برگزار شد، بزرگترین دستاوردش این بود که اولا جانبازانی که سالیان سال در کنار هم بودند اما در طول این دو سه دهه اخیر نتوانسته بودند یکدیگر را ببینند بار دیگر بعد از سال ها دوری، یک دیگر را ملاقات کردند تا آن انس و محبت و الفت ها دوباره زنده و تجدید خاطره بشود.

وی می افزاید:تاثیر بعدی جشنواره روی مسائل روحی و روانی و جسمانی جانبازان است. چرا که اکنون جانبازان ضایعات نخاعی (با میانگین سنی بالای 50 سال) طبعا با دوران جوانی و شور و نشاط  آن خیلی فاصله دارند، ضمن اینکه مشکلات زندگی، مزید بر علت شده است. فلذا هر چه این قبیل جشنواره ها و گردهمایی ها بیشتر باشد این تاثیرات بیشتر از گذشته تقویت خواهد شد و آثار و برکات آن، امید و نشاط و شادابی و انرژی به همسران و فرزندان جانبازان قطعا منتقل خواهد شد. در اینجا به حکم وظیفه و ادب از همه عزیزان در انجمن جانبازان نخاعی کشور و سایر مسئولین و دست اندرکاران بنیاد شهید و امور ایثارگران و همه کسانی که زحمت کشیدند تا ما را از سراسر کشور در شهر رامسر دور هم جمع کنند صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.

 


کد خبرنگار : 17