تاریخ : 1396,سه شنبه 03 بهمن19:42
کد خبر : 57659 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

پیشنهاد اصلاح بخش ایثارگریِ قانون مدیریت خدمات کشوری


پیشنهاد اصلاح بخش ایثارگریِ قانون مدیریت خدمات کشوری

فراکسیون ایثارگران مجلس با استفاده از توان و ظرفیت کارشناسان دلسوز، باید نقایص قوانین اداری و استخدامی لایحه اصلاح و دائمی نمودن قانون مدیریت خدمات کشوری را برطرف کند.

رضا علامه زاده (ایثارگر دفاع مقدس)

رضا علامه زاده - فراکسیون ایثارگران مجلس با استفاده از توان و ظرفیت کارشناسان دلسوز، باید نقایص قوانین اداری و استخدامی لایحه اصلاح و دائمی نمودن قانون مدیریت خدمات کشوری را برطرف کند.

***

بسمه تعالی

من دست یکایک شما پیشگامان رهایی را می بوسم و می دانم اگر مسئولین نظام اسلامی از شما غافل شوند به آتش دوزخ الهی خواهند سوخت.(امام خمینی(ره))

 

مدیریت محترم پایگاه خبری - تحلیلی فاش نیوز

سلام علیکم

احتراماً ضمن تقدیر و تشکر از حمایت جنابعالی و همکاران محترمتان در آن رسانه انقلابی و زمان شناس از حقوق ایثارگران و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به ویژه در دوران حساس کنونی کشور و استفاده از ظرفیت های اسناد بالادستی نظام بویژه سیاست های کلی ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران مصوب 26/11/89 مقام معظم رهبری در امر قانون گذاری بویژه مواد 7 و 8 سیاست های مذکور مبنی بر اولویت دادن به ایثارگران در سیاست گذاری ها، برنامه ها، قوانین و آیین نامه های کشور و همچنین ارائه خدمات موثر آموزشی، اجتماعی، معیشتی و اشتغال، حقوق اداری و استخدامی با حفظ اصول عزت مندی، به استحضار می رساند طرح ها و لوایح مربوط به ایثارگران در طول حدود چهار دهه گذشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی گاهاً به دلیل عدم دقت کافی و یا تصریح نشدن برخی از کلمات توسط قانون گذار و یا هیات محترم دولت در هنگام تقدیم لوایح، مستمسکی برای بی مهری و تنگ نظری و احیاناً نگاه های جناحی و باندی برخی از مدیران و تفاسیر و برداشت های شخصی آنان از این قوانین و مقررات شده و در نهایت در پاره ای اوقات موجب تضییع حقوق ایثارگران و انباشت مکاتبات متعدد در نهادهای حقوقی و اداری ذیصلاح و تحمیل هزینه های فراوان به بیت المال و ایجاد نارضایتی گسترده ایثارگران و خانواده آنان گردیده است.

فلذا با عنایت به فداکاری بی نظیر نسل اول نظام که در به ثمر رساندن انقلاب اسلامی، مدیریت هشت سال دفاع مقدس و عرصه سازندگی کشور نقشی بی بدیل ایفاء نموده و خروج قریب الوقوع اکثر این نسل از چرخه فعالیت های اجتماعی و اداری کشور حداکثر طی پنج سال آینده و به منظور جبران بخش کوچکی از فداکاری این قشر و بهره مندی آنان از ظرفیت های قانونی و استفاده از پتانسیل های پیشکسوتان ایثار و شهادت در چرخه اداری و سازندگی کشور و بهبود وضع معیشت آنان در ایام میان سالی و پیری و انتقال بین نسلیِ تجارب موفق مدیریت جهادی دوران دفاع مقدس به نسل جوان به عنوان تنها راه برون رفت از وضعیت موجود و تحقق اقتصاد مقاومتی، طلب می نماید فراکسیون محترم ایثارگران مجلس به ویژه نماینده بسیجی و انقلابی جناب آقای نوروزی با استفاده از توان و ظرفیت کارشناسان دلسوز، نقایص قوانین اداری و استخدامی را در لایحه اصلاح و دائمی نمودن قانون مدیریت خدمات کشوری که در مورخه 27/10/96 تقدیم مجلس محترم شورای اسلامی گردیده در کمیسیون ها و صحن علنی مورد عنایت کامل قرار دهند.

به عنوان نمونه عدم تصریح استفاده رزمندگان از مزایای اداری و استخدامی مقطع تحصیلی بالاتر در بند ششم قسمت (ث) ماده 88 قانون برنامه ششم توسط قانون گذار، منجر به ده ها مکاتبه و استعلام و در نهایت منجر به اعلام نظریه سازمان اداری و استخدامی مبنی بر اینکه، این مقطع تحصیلی رزمندگان را از مزایای اجتماعی بهره ­مند می سازد و نه مزایای اداری و استخدامی شده است، مع الوصف با امعان نظر به این موضوع و آزمون و خطاهای گذشته در تصویب قوانین اداری و استخدامی و شرایط سنی جامعه هدف و از طرفی نگاه تیزبین نسل های سوم و چهارم به قوای مقننه، مجریه و قضائیه در مواجهه با مسائل ایثارگران و تهدیدات منطقه ای و فرامنطقه ای پیش رو، اقتضاء می نماید این عزیزان در چرخه اداری و عرصه سازندگی کشور مورد عنایت ویژه قرار گیرند. لذا موارد ذیل را پیشنهاد می نماید.

امید است با مشارکت نخبگان و کارشناسان به خصوص نمایندگان ایثارگر حاضر در مجلس شورای اسلامی و تمامی عزیزان ایثارگر شاهد بهبود خدمات رسانی به این عزیزان باشیم.

  1. ایثارگران و خانواده آنان از نظر اداری و استخدامی از قوانین و مقررات خاص خود نیز بهره مند می باشند.
  2. پیش بینی افزایش فوق العاده ایثارگری موضوع بند 2 ماده 68 برای ایثارگران به میزان پنجاه درصد و قابل افزایش بودن این فوق العاده تا میزان صددرصد با تصویب هیات محترم وزیران.
  3. حذف کلمه "داوطلبانه" در بند 2 ماده 68 قبل از کلمه جبهه به منظور لحاظ جبهه موظف رزمندگان و گسترش دایره شمول و بهره مندی سایر رزمندگان با جبهه غیر داوطلبانه از مزایای فوق العاده ایثارگری.
  4. بهره مندی بازنشستگان ایثارگری که در سنوات قبل بازنشسته شده و قانونگذار فوق العاده ایثارگری را برای آنان در این ماده منظور ننموده از فوق العاده ایثارگری به تناسب مدت حضور در جبهه، درصد جانبازی، مدت اسارت و همچنین والدین، همسران و فرزندان شهدا.
  5. موضوع ذخیره مرخصی "جانبازان شاغل" مشمول کسر ساعات کار، اگر نیازمند تصریح در ماده 84 قانون می باشد مورد عنایت قرار گیرد، لازم به ذکر است علیرغم اینکه جانبازان تابع قوانین و مقررات خاص خود می باشند، اخیراً دیوان عدالت اداری میزان ذخیره مرخصی جانبازان شاغل را همانند سایر کارکنان عادی به میزان 15 روز در سال مورد حکم قرار داده و کسر ساعات کار جانبازان را قابل ذخیره ندانسته است!
  6. معاف نمودن برخی از افراد از شرکت در آزمون عمومی برای استخدام در دستگاه ها در تبصره الحاقی به ماده 44 قانون و الزام نمودن ایثارگران و خانواده آنان برای شرکت در آزمون عمومی استخدامی دستگاه ها براساس مصوبه دولت در سنوات گذشته به نظر موجب ایجاد تبعیض می گردد.
  7. ایثارگرانی که دارای مدرک تحصیلی لیسانس بوده و از مزایای یک مقطع تحصیلی بالاتر بهره مند هستند با درخواست خود می توانند تا 35 سال در دستگاه مربوطه به خدمت ادامه دهند، که این موضوع بصورت مبهم در لایحه پیشنهادی پیش بینی شده است!
  8. دستگاه ها مکلفند در هنگام پیشنهاد اصلاح ساختار سازمانی، جایگاه "مشاور امور ایثارگران" را در ساختار جدید از بالاترین سطوح تا سطح ادارات کل لحاظ نمایند.
  9. حقوق بازنشستگی ایثارگران در هنگام نیل به بازنشستگی با آخرین حقوق و مزایای مشمول کسور محاسبه می گردد.
  1. - فوق العاده ماده 51 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، جزء فوق العاده های مستمر محسوب می گردد.

 

       *   ایثارگر دفاع مقدس

 

 

 

 


کد خبرنگار : 23