تاریخ : 1396,شنبه 07 بهمن19:48
کد خبر : 57749 - سرویس خبری : گزارش و گفت و گو

همراهی معلولان از ژاپن تا ایران


همراهی معلولان از ژاپن تا ایران

روزگذشته برای انجام عملیات بانکی به عابربانک کناردرورودی شهرداری مرکز استان البرز رفتم؛ درمدت زمانی که درانتظارنوبت بودم؛ به ناگاه بالابر مدرنی راکنارپله ها دیدم؛ قدری که توجه کردم این متن چاپ شده برروی آن بسیارخرسندم کرد

فاش نیوز -  روزگذشته برای انجام عملیات بانکی به عابربانک کناردرورودی شهرداری مرکز استان البرز رفتم؛ درمدت زمانی که درانتظارنوبت بودم؛ به ناگاه بالابر مدرنی راکنارپله ها دیدم؛ قدری که توجه کردم این متن چاپ شده برروی آن بسیارخرسندم کرد:

«اهدایی انجمن نعناع حمایت کننده معلولین ایران( ژاپن) به شهرداری کرج».

دراین لحظه بودکه تصویرآقای «محمدپاشایی» موسس این انجمن که سال ها پیش با تعدادی ویلچرو وسایل مربوط به معلولین نخاعی به ایران آمده بود درخاطرم نقش بست.

محمد پاشایی نزدیک به 10 سال است بر اثر سانحه ای دلخراش دچار معلولیت نخاعی شده است. اومقیم ژاپن است اما همچنان در سفرهای خود به ایران می کوشد به توانمندسازی معلولانی بپردازد که به عقیده او می توانند موفق ترین انسان ها باشند. انگیزه و اراده ستودنی او باعث شد وی به فکر تامین امکانات معلولان، آن هم به صورت رایگان از طریق انجمن نعناع بیفتد. درهمین راستا خبرگزاری مهر چندی پیش به انعکاس فعالیت های انجمن نعناع وآقای پاشایی پرداخته که به شرح ذیل است.  

محمد پاشایی از معدود انسان های وارسته ای است که در هر لحظه  و هر زمان قدم های بی صدایش را در جهت استواری و پایندگی هموطنانش، با نگاهی از امید به بودن بر می دارد. وی  مقیم ژاپن است و نزدیک به 10 سال است بر اثر سانحه ای دلخراش دچار ضایعه نخاعی شده است. این بزرگمرد ویلچر نشین با همت والای خود به همگان ثابت کرده که معلولیت محدودیت نیست و باید در هر لحظه ماند و ماندگار شد. او معتقد است اگر معلولی نتواند برنده دوی ماراتن شود مقصر خودش است.

 پاشایی  پس از 11 ماه دوره درمانی ویژه که در ژاپن سپری کرد، توانست مانند گذشته به کارهای روزمره خود اما به شکلی دیگر ادامه دهد. او در این مدت کاملا" نوع و شیوه رفتار با معلولین را از متخصصان ژاپنی آموخت و برآن شد تا برای مدتی به ایران برگردد و در ایران دوران نقاهت خود را طی کرده و از نزدیک اوضاع معلولان در ایران را نیز بررسی کند. این معلول ضایعه نخاعی در طول این زمان متوجه اوضاع نابسامان معلولان ضایعه نخاعی در ایران شد و  پی برد که اکثرا" خانه نشین هستند.

پاشایی سپس با تلاش های فراوان  به کند و کاو پرداخت و به این مسئله واقف شد که مشکل اساسی، نداشتن اندک امکانات رفاه شهری برای تردد و استفاده معلولان، و از همه مهمتر گران بودن وسایل خاص استفاده معلولان و غیر استاندارد بودن زیر ساخت های شهری است که معلول را بیشتر دچار آسیب می کرد.

با تمام این احوال مجدد به ژاپن برگشت و مصصم به تاسیس انجمنی به نام انجمن نعناع شد که اساس کارش حمایت از معلولان و آموزش آنان برای انجام کارهای خود می باشد.

تعداد اعضای این انجمن متشکل از 30 نفر است که 15 نفر ایرانی و 15 نفر ژاپنی اند و از این تعداد 7 نفر عضو فعال اصلی هستند که سه نفرشان ژاپنی و 4 نفرشان  ایرانی اند و  افتخار ایرانیان این است که ریاست انجمن  نعناع را محمد پاشایی عهده دار است.

نام انجمن نعناع را ژاپنی ها انتخاب کردند؛ به این دلیل که پس از بازدیدی که از ایران داشتند متوجه کاربرد گیاه نعناع شدند که گیاهی است خودرو و همیشه در دسترس، و اهمیت منحصر به فرد آن هم در درمان بیماری ها و هم استفاده روزمره آن در نوع مواد غذایی.

عمده فعالیت این انجمن علاوه بر ارسال لوازم مورد نیاز برای استفاده معلولان در ایران به صورت رایگان است(البته تمام لوازم دست دوم هستند که شاید دو یا سه سال از آنها استفاده شده است. در کشورهای پیشرفته این لوازم پس از گذشت 3 یا 4 سال تعویض و جایگزین می شود. پاشایی با کمک دوستان ژاپنی و ایرانی خود به تعمیر مختصر آنها پرداخته و آنها را رایگان در اختیار ایرانی ها قرار می دهد). البته اعضای این انجمن همه با کمک یکدیگر به یاری زلزله زدگان در کشور های مختلف نیز می شتابند و کارهای انسان دوستانه زیادی را به انجام می رسانند.

جای بسی افتخار است که محمدپاشایی با درایت خود توانسته کشور پیشرفته ای چون ژاپن را با خود همسو کرده و گام های مثبتی را در جهت آسودگی خیال انسان های نیازمند بردارد.

امیدواریم که مسئولان نیز ضمن توجه به این حرکت ارزنده همکاری لازم را با انجمن مذکور داشته باشند تا جایی که هیچ معلول نخاعی در بستر تنهایی و در کنج خانه به انتظار فرارسیدن لحظه مرگ نباشند. بلکه آنان نیز با فراهم شدن بستر رفاه شهری، بتوانند سهمی از شهروندی داشته باشند.

گفتنی است، انجمن نعناع حمایت کننده معلولان ایران در استان کاناگاوای ژاپن در تاریخ 27/1/2010 به ثبت رسیده و فعالیت می کند.

این انجمن اهدافی چون کمک به معلولان قطع نخاعی را دنبال می کند و در ابتدا با ارسال لوازم توانبخشی اعم از ویلچربرقی، معمولی، تخت طبی برقی، تشک مواج، تشک روهو و غیره آغاز و تمامی این کالاها را به صورت رایگان در اختیار معلولان قرار می دهد.

همچنین این گروه سمینارهایی را نیز تاکنون در زمینه پیشگیری از بیماری ها، زخم بستر، عفونتها  و...تاثیر فیزیوتراپی و مناسب سازی بر زندگی معلولان را در مکان های مختلف(آسایشگاه خیریه کهریزک البرز، انجمن ضایعات نخاعی استان تهران) برگزار کرده است.

همچنین سمینار آشنایی با لوازم کمک توانبخشی برای معلولان معلولیت گردن از جمله دیگر اقدامات اخیر انجام شده توسط این انجمن در ایران است که به گفته پاشایی با وسایل توانبخشی که از ژاپن آورده شد طرز صحیح استفاده از آنها به معلولان آموزش داده شد و در پایان یک جفت دستکش مخصوص بیماران گردنی و وسیله ای که به کمک آن می توانند خود غذا خورده و حتی در نوشتن نیز مورد استفاده قرار می گیرد، به عنوان هدیه در اختیارشان گذاشته شده است.

 پاشایی همچنین ادامه داد: از متخصصین ژاپنی(پرستار در منزل، متخصص دانشگاه) دعوت بعمل آوردیم و کلاس هایی را برای پرستاران برگزار می کنیم. در این کلاسها پرستاران با نوع معلولیت و جدیدترین متد  خدمت رسانی به این عزیزان آشنا می شوند.

وی گفت: همچنین امسال با کمک مسئولان بهزیستی استان و آسایشگاه به دیدار چند معلول ضایعه نخاعی که با مشکل زخم بستر مواجه بودند رفتیم و چگونگی مراقبت و پیشگیری را با کمک پرستار ژاپنی به خانواده ایشان آموزش دادیم و متقابلا" از تجارب پرستار آسایشگاه و مددکار اجتماعی سازمان بهزیستی بهره مند شدیم که برآیند  تبادل اطلاعات دو طرف (ایران - ژاپن) بسیار سودمند و با ارزش بود.

آموزش مناسب سازی مبلمان شهری واماکن عمومی

پاشایی در ادامه این گفت و گو اظهار داشت: از آنجا که بنده در این زمینه فعالیت داشته و دورانی را گذرانده و پایان نامه لیدری مناسب سازی را نیز دریافت کرده ام طی سفرهای متعددی که به ایران داشته و دارم به این موضوع پی بردم که در ایران هزینه زیادی برای ساختار شهری مصرف می شود ولی متاسفانه به دلیل نداشتن آگاهی به گونه ای اجرا می شود که در آینده هزینه فروانی برای برطرف کردن اشتباهات امروز را در برخواهد داشت؛ اما با آموزش به همگان می توان جلوی این خسارت را گرفت.

وی ادامه داد: سال گذشته برای اولین بار در ایران توانستیم از اساتید بزرگ ژاپن دعوت به عمل آوردیم و در این زمینه سازمان بهزیستی استان البرز نیز استقبال و همکاری کرد. از مسئولان شهرداری، استانداری، فضای سبز و پارک، اتوبوسرانی و...دعوت کردیم تا به مدت 3 روز در این کارگاه شرکت کنند.
پاشایی گفت: در برنامه فوق، دست اندرکاران با ساختار کشور ژاپن در این زمینه آشنا شدند.

وی در تشریح بیشتر چگونگی اجرا در استان البرز نیز اضافه کرد: در این کارگاه موزاییک های بریل مخصوص نابینایان را از ژاپن آورده و با زدن چشم بند از شرکت کنندگان خواستیم خود را در جایگاه نابینایان قرار دهند تا دقیقا به مشکل این عزیزان پی برده و اهمیت مناسب سازی را درک نمایند.

وی افزود: قدم زدن در سطح شهر نیز از مهم ترین کار این کارگاه بود که تعدادی ویلچر آماده و از یکایک شرکت کنندگان خواستیم تا با سوار شدن بر روی ویلچر به عمق مشکلات معلولان پی ببرند. در این کارگاه سه روزه مسئولان شرکت کننده تجربه خوبی کسب کردند و در نظر خواهی که از این عزیزان به عمل آمد نکات بسیاری را اشاره کردند که قبلا هیچ گونه اطلاعی از آن نداشتند.

وی در پایان گفت: اقدامات فوق در البرز آغازی بود تا با همکاری نهادها و سازمان های مربوط بتوانیم قدمی در جهت فراهم آوردن اندک آسایش برای معلولان عزیز برداریم.

پاشایی ابراز امیدواری کرد: برگزاری این کارگاه ها برای همگان اجرایی شود تا شاهد تحول بزرگی در جامعه و کشور خویش باشیم. من در اینجا صادقانه از همه در هر پست و مقامی، تقاضای همکاری لازم را دارم.


منبع : ایثار