تاریخ : 1396,دوشنبه 16 بهمن15:24
کد خبر : 57906 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

علل ناکارآمدی بنیاد گیلان و ریشه های آن


علل ناکارآمدی بنیاد گیلان و ریشه های آن

سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران ماهیتا" از بعد ساختاری دچار تناقض فلسفی است. دامنه ی وظایف و مسئولیت ها متنوع و نامرتبط اند. از گسترش فرهنگ ایثار و شهادت تا اشتغال آفرینی!

فاش نیوز - سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران ماهیتا" از بعد ساختاری دچار تناقض فلسفی است. دامنه ی وظایف و مسئولیت ها متنوع و نامرتبط اند. از گسترش فرهنگ ایثار و شهادت تا اشتغال آفرینی!

این نقیصه ی محتوایی دامنگیر سایر نهادها نیز هست اما در بنیاد بلاواسطه به دلیل جامعه هدف خاص؛ سبب ساز تضاد کارکردی و تناقض محتوایی فاحش گردیده. لیکن بنابر سطح هشیاری مدیریت، این تناقض شدت و ضعف دارد. طبق مطالعات انجام شده سازمان بنیاد شهید گیلان ناکارآمدترین مدیریت را در این وادی داراست و بنیاد شهید شهرستان های استان تهران بهترین فیدبک مدیریتی را دارا هستند.

آنچه که سابقاً در خراسان رضوی و قزوین شاهد بودیم و اینک در بنیاد شهرستان های تهران شاهدیم بهره گیری خلاقانه مدیر سازمان از روش مدیریتی کارکردگرا بجای مدیریت هدفگذار است. در متد Functional Management بجای ارائه انبوه برنامه هایی در خلاء؛ برنامه ای حداقلی عملیاتی و به یک دستاورد حداکثری بدل می گردد. در مطالعه ی انجام شده علل کژکارکردی بنیادهایی مانند بنیاد گیلان را باید در استحاله ی مدیریتی در بروکراسی ناکارآمد جست.

تغییر نگاه مدیر سازمان ضرورتی است که تاکنون در ۳ دوره ی اخیر مدیریت شاهدش نبودیم.
نگاه غالب نگاهی سیستمی است. سیستم به معنای قفس انگاشتن محیط سازمان و بسته بودن چارت که اجازه ی بروز نیروی خلاقه را به مدیران نمی دهد. سطح اعتماد میان مدیران با مدیر عالی بنیاد استان به سطح نازلی رسیده و قوه ی قاهره ی اندیشه جایش را به قوه ی قهریه ی مدیرکل داده است و مدیر عالی با احساس بی ثباتی با چالش ها به صورت موردی برخورد می کند و معنای کار گروهی و عقل جمعی و مشارکت جویی به حد حضیض خود رسیده است.
در سازمان های کارکردگرا وقتی علائم فوق ظاهر می شود اولین اقدام، آخرین اقدام ممکن در شرایط دیگر است و آن تغییر مدیر است.

شرایط مدیریتی (باتوجه به منابع و اهداف) به چند دسته سفید، نارنجی، زرد، قرمز و سیاه تقسیم میشود. طبق مطالعه به عمل آمده شرایط بنیاد گیلان بین قرمز و سیاه تلرانس دارد و پیشنهاد نگارندگان این سیاهه تحقیقی تغییر آنی مدیریت استان و دمیدن هوای نو به کالبد بنیاد گیلان است.

استخراج و مطالعه ی داده ها ما را به اطلاعات ذیقیمتی در باب آنچه در سازمان بنیاد گیلان رخ داده می رساند؛ اما اگر با ابزارهای استخراج دانش Data Mining درصدد بازشناسی علل بنیادین این سقوط برآییم به دانش Knowledge  ذی ارزشی دست می یازیم.
ابزار علمی بکار رفته در این تحقیق نرم افزار Rapid Miner و کتابخانه Weka است.

مواردی که در این تحقیق بدان ها تدقیق شده شامل بودجه نویسی عملیاتی، نظارت عملکردی، تحول اداری، کارکرد بازخوردی، بازخورد جامعه هدف و کارکردگرایی است.

حوزه های مورد کاوش شامل بخش پژوهش، بخش ورزش، بخش روابط عمومی، بخش اشتغال، بخش اردویی، بخش درمان و پیشگیری، بخش مشاوره ای را شامل می شود.

ادامه دارد...


کد خبرنگار : 23