تاریخ : 1396,چهارشنبه 18 بهمن17:07
کد خبر : 57952 - سرویس خبری : مجلس شورای اسلامی

تبعیض نسبت به ایثارگران روا نیست


تبعیض نسبت به ایثارگران روا نیست

رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس از ارائه پیشنهاد تخفیف ۵۰ درصدی برای خرید خدمت فرزندان ایثارگران در لایحه بودجه سال ۹۷ خبر داد.

فاش نیوز - رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس از ارائه پیشنهاد تخفیف 50 درصدی برای خرید خدمت فرزندان ایثارگران در لایحه بودجه سال 97 خبر داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی فاش نیوز، حجت الاسلام نوروزی نماینده ایثارگر مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی مجلس با اشاره به ارجاع جزء 4 بند ب تبصره 11 لایحه بودجه در خصوص معافیت برای خرید خدمت فرزندان ایثارگران خاطرنشان کرد: در بند ب تبصره 11 لایحه بودجه سال 97 آمده است که افراد عادی به شرط غیبت می توانند سربازی خود را خریداری کنند که مبالغ آن در جداولی مشخص شده است.

وی ادامه داد: در بند 5 تبصره 11 در رابطه با معافیت فرزندان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی اشاره شده است که در بند 4 آمده است: فرزندان مشمول ماده 45 قانون نظام وظیفه (جانبازان، آزادگان و ایثارگران) می توانند از بند یک و بند ب استفاده کنند.

سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هدف از این بند این است که تعدادی از ایثارگران که از تمکن مالی برخوردار هستند نسبت به خرید خدمت فرزندان خود در سال آینده اقدام کنند تا مقداری از بار کسر خدمت برای ایثارگران در سال 97

کاسته شود.

رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس دهم یادآور شد: متاسفانه این بند(4) قبلا در کمیسیون تلفیق حذف شده بود ولی در صحن به خلاف حذف آن رای دادیم، اما با اینکه خلاف حذف آن رای آورد، آقای لاریجانی به اشتباه برداشت کردند که رای نیاورده است در حالی که تقریبا 105 نفر در مخالفت با حذف رای داده بودند.

حجت الاسلام نوروزی با اشاره به اینکه به دستور رئیس مجلس این بند برای اصلاحات بعدی به کمیسیون تلفیق ارجاع شد افزود: فراکسیون ایثارگران مجلس در این ارتباط پیشنهادی را به کمیسیون تلفیق ارائه کرده است که بر مبنای آن فرزندان رزمندگان با 6 ماه خدمت  و مشمولان ماده 45 می توانند از خرید خدمت سربازی در سال 97 بهره ببرند.

 

نماینده آزاده مجلس شورای اسلامی متذکر شد: خواهش من از مسئولان نظام وظیفه و ستاد کل این است که در کمیسیون تلفیق حضور یافته و نقطه نظرات خود را در این مورد بطور واضح و شفاف ارائه دهند.

نوروزی تصریح کرد: وقتی مجلس برای افراد عادی برای غیبت سربازی تخفیف قائل می شود، باید برای رزمندگان و ایثارگران هم این تخفیف را برای سال آینده لحاظ کند.

نماینده دوره نهم و دهم مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود متذکر شد: موضوع دیگری که در جلسه علنی روز سه شنبه 17 بهمن مجلس مطرح شد و یکی از همکاران نیز تذکر داد؛ این است که من در ضمن صحبت های خودم ، حرفم این بود که برای دفاع از ایثارگران، ستاد کل (که همه آنها از فرماندهان جبهه و جنگ بوده اند)، باید از ما رزمندگان برای تصویب قوانین ایثارگری حمایت کنند.

وی ادامه داد: درست است که من در زمان سخنرانی خودم گفتم که چرا شما(ستاد کل) خفه خون گرفته اید و سکوت کرده اید و از ما دفاع نمی کنید، اما برخی از دوستان با تصور توهین به مقامات متذکر شدند که این سخن توهین به ستاد کل است که من آن را توهین نمی دانم.

نوروزی با رد این ادعای مخالفان و با بیان اینکه نیت ما ابراز گله مندی ایثارگران از ستاد کل است ادامه داد: منظور من این بود که چرا سکوت کرده اید و قصد این نیست که به فرماندهان خود در جبهه و جنگ توهین کنم، اما می خواهم این را بگویم جایی که باید پیشگام این کار باشد، ستاد کل است، اگر چه مقام عظمای ولایت در مجالس قبل این تخفیف(کسر خدمت) را برای فرزندان ایثارگر برای اولین بار مطرح کرده بودند.

وی یادآور شد: به اعتقاد بنده، عزیزان ستاد کل باید در موضوع کسر خدمت فرزندان ایثارگران پیشقراول باشند؛ در حالی که در مصوبه خرید خدمت تخفیف هایی برای افراد عادی کمیته امداد و بهزیستی لحاظ شده است اما در مورد ایثارگران موضوع به کمیسیون تلفیق ارجاع شده است. استدلال این است که اگر سرباز کم داریم، اجرای این تسهیلات برای همه باید ممنوع باشد، اما وقتی برای همه با لحاظ برخی شرایط آزاد مطرح می شود، باید برای رزمندگان هم در نظر گرفته شود.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نهیبی که ما در صحن مجلس زدیم در واقع معنا و مفهوم آن این است که "ای ستاد کل وای بر تو". مواردی از این دست را در سخنان ائمه اطهار نسبت به مسئولان نیز می توان مشاهده کرد که نه تنها توهین نیست بلکه نوعی تذکر و هشدار به افراد است.

حجت الاسلام نوروزی یادآور شد: این استنباط بدی که برخی از همکاران از سخنان من داشتند، در واقع سخن من توهین نیست چرا که انسان در برخی مواقع خشم می کند. عزیزان باید قانع شوند که چطور امسال برای همه موضوع خرید خدمت در قانون لایحه بودجه وجود دارد الا برای فرزندان ایثارگران و من از این موضوع ناراحتم و این ناراحتی، به طور طبیعی باعث خشم می شود. چرا کسانی که در دوران جنگ فرماندهان ما بودند، امروز در احقاق حق ایثارگران سکوت اختیار کرده اند؟

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس در پایان تاکید کرد: متاسفانه امروز برخی در خانه های خود نشسته اند و نمی دانند که چه فشاری به ما به عنوان فراکسیون ایثارگران از طرف جامعه ایثار وارد می شود، چرا که ایثارگران پناهی جز ما ندارند و بنابراین من به عنوان رئیس فراکسیون ایثارگران مجبورم در جایی مثل مجلس سخنان و گلایه آنها را به گوش مسئولان و نمایندگان ملت برسانم و این توهین به فرماندهان ستادکل نیست، بلکه واکنشی به سکوت منفعلانه آنها است.

لازم به ذکر است موضوع خرید خدمت فرزندان ایثارگران در بند ب تبصره 11 لایحه بودجه سال 97 قبلا" از سوی کمیسیون تلفیق حذف شده بود اما با اعتراض نمایندگان ایثارگر مجلس در هنگام بررسی این تبصره مقرر شد موضوع به کمیسیون رسیدگی کننده به لایحه بودجه (تلفیق)  ارجاع شود.


کد خبرنگار : 23