تاریخ : 1396,چهارشنبه 09 اسفند13:01
کد خبر : 58232 - سرویس خبری : مقاومت اسلامی

اشتغال‌ روستائیان سنندج به همت بسیج سازندگی



به همت بسیج سازندگی با واگذاری زمین‌های نهال‌کاری شده به روستائیان اطراف سنندج، برای 200 هزار نفر شغل ایجاد خواهد شد.

از سال های گذشته سازمان بسیج سازندگی کشور در نقاط مختلف کشور در زمینه درختکاری فعالیت می‌کند. در این میان این سازمان با همکاری اهالی و اداره منابع طبیعی سنندج کمر همت را بسته‌اند تا در برخی از روستاهای این شهر با کاشت انواع درختان؛ در حوزه‌‌ جنگل‌کاری ورود کرده و از طرفی با انجام این کار برای اهالی این روستاها اشتغال‌زایی داشته باشند.
حمید غیاث‌الدین که سالها در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌های سمنان و کردستان مشغول به کار است، این روزها مجری و کارشناس طرح جنگل‌کاری در روستاهای تودار ملا، و تودار روته بخش کلاترزان شهرستان سنندج در استان کردستان می باشد.
وقتی از وی درباره‌‌ طرح جنگل‌کاری در این روستاها واقداماتی که تا به امروز انجام داده‌اند می‌پرسیم  می‌گوید: یکی از اصلی‌ترین هدف‌های ما در طرح جنگل‌کاری بحث اشتغال‌زایی برای مردم محروم روستاهاست. به طورمثال در روستای تودارملا سنندج تا به امروز 400 هزار چاله‌ برای کاشت بادام شیرین که نیاز کمی به آب دارد حفرشده است. این درختان پس از سه سال نگهداری و آبیاری به بار می‌نشینند و باعث کسب درآمد برای اهالی روستا می‌شود.
این مجری طرح جنگل‌کاری در سنندج افزود: چاله‌ها یکی پس از دیگری در روستای تودار ملا حفر شد و نهال‌های کاشته شد. وقتی ماجرا به گوش اهالی روستای تودار روته هم رسید و آن‌ها نیز که از مزایای اجرای طرح جنگل‌کاری با خبر شده بودند به سازمان بسیج کشاورزی و منابع طبیعی و آبخیزداری مراجعه و درخواست کردند این طرح را در روستای آنها نیز اجرا کنند.
غیاث‌الدین می‌گوید: قصد داریم هر پنچ هکتار از زمین‌هایی که نهال در آنها کاشته شده است را به یک نفر از اهالی واگذار کنیم. به این ترتیب با یک حساب سرانگشتی برای بیش از ۲۰۰ نفر اشتغال‌زایی خواهیم داشت.
وی در ادامه افزود: بسیج سازندگی با همکاری منابع طبیعی با اعتبارات خود کار را آغاز نمودند و در ادامه نگهداری و ثمردهی نیز به عهده‌‌ اهالی روستا واگذار شد. به طور مثال درختان بادام با مراقبت ونگهداری و البته نظارتی که ما خواهیم داشت همانطور که قبلا هم به آن اشاره کردم پس از سه سال به باردهی می‌رسد و به این ترتیب از آنجایی که مزایا و سود این طرح به خود اهالی روستا برمی‌گردد برای هر خانوار درآمدی ۲۱ میلیونی خواهد داشت.
این مجری طرح جنگل‌کاری در سنندج ادامه داد: وقتی کار جنگل‌کاری در این دو روستا با قدرت وسرعت بیشتری ادامه پیدا کرد و خبر این کار بزرگ منتشر شد از دفترنماینده‌‌ ولی‌فقیه پیشنهاد شد تا با توجه به خاصیت گیاهان دارویی به سراغ تولید این محصولات هم برویم.
غیاث‌الدین می‌گوید: به همین خاطر وقتی با این پیشنهاد خیلی خوب مواجه شدیم به سراغ کشت درختان دارویی مثل درخت سنجد هم رفتیم. حتی در ادامه‌‌ کار به سراغ کاشت درخت پسته نیز رفتیم و بعد از چند سال همه‌ این درختان به بهره‌برداری می‌رسند و درآمد نسبتا خوبی را برای اهالی این دو روستا به همراه خواهد داشت. به غیر از این و در کنار این طرح، پنج هکتار گیاه دارویی آویشن نیز کشت شده که امید است سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای تجارت این گیاهان توسط‌ استانداری و فرمانداری جذب شوند.
این کارشناس منابع طبیعی با اشاره به اینکه طرح شش هزار هکتاری جنگل کاری با همکاری دولت درحال آغاز به کار است، از همکاری سازمان بسیج سازندگی با اداره‌ منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان می‌گوید: بالاخره برای انجام کار جنگل‌کاری در این دو روستا احتیاج به یکی سری ادوات مکانیکی داشتیم. خوشبختانه بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی جلسه‌ای در سازمان بسیج سازندگی کردستان داشتیم که درنهایت بازدیدی که دوستان بسیج سازندگی از منطقه و روند کار داشتند از این طرح استقبال کردند و مقرر شد چنددستگاه بیل مکانیکی و کمک‌های دیگری به ما بکنند.