تاریخ : 1396,چهارشنبه 16 اسفند13:31
کد خبر : 58340 - سرویس خبری : اخبار

روایت هنری از شهدای هفتم تیر



مدیرکل فرهنگی و تبلیغات بنیاد شهید می‌گوید: مقام معظم رهبری فرموده بودند که در بخش هنری موضوع هفتم تیر کاری برای شهدای هفتم تیر انجام نشده است. امیدوارم بتوانیم با چنین نمایشگاهی، پدیده‌ای برای حادثه هفتم تیر خلق کنیم.

روایت هنری از شهدای هفتم تیر به همت بیش از 600 هنرمند

اسکندر یارنسب، مدیرکل فرهنگی و تبلیغات بنیاد شهید و امور ایثارگران، با اشاره به اثار به نمایش در آمده در جشنواره سرچشمه سرخ گفت: جشنواره ملی هنرهای تجسمی سرچشه سرخ با موضوع بزرگداشت شهدای هفتم تیر در چهار رشته عکس، نقاشی هنر جدید و پوستر در سال 96 طراحی و برنامه ریزی و فراخوان آن در سراسر کشور منتشر شد. محصول آن جمع آوری حدود 3 هزار اثر هنری در این 4 بخش بود که به دبیرخانه جشنواره واصل شد و نهایتا هیات داوران از بین این آثار 627 اثر را به عنوان آثار راه یافته به نمایشگاه انتخاب کردند که 72 اثر در حوزه هنرهای جدید، 72 اثر در حوزه پوستر، 154 اثر در حوزه نقاشی و 395 اثر در حوزه عکس مجموعا محصول این فراخوان بود. این آثار در نمایشگاه سرچشمه سرخ در معرض دید عموم قرار گرفته است.

وی افزود: از ویژگی‌های این جشنواره این بود که چهار نسل از هنرمندان در خلق این آثار حضور داشتند؛ از اساتید پیشکسوت گرفته تا هنرمندان جوان در آن مشارکت داشتند. ویژگی دیگر این بود که ما توانستیم در حوزه تصویر و عکس، هم یک روایت تصویری مستند از واقعه هفتم تیر را را به تصویر بکشیم و هم از خود شهدای هفتم تیر و زندگی شهید دکتر بهشتی یک منبع غنی عکس ایجاد کنیم. واقعاً مجموعه عکس‌هایی که در این نمایشگاه به نمایش درآمده را نمی‌توانید در هیچ سازمانی پیدا کنید.

یارنسب با اشاره به کیفیت کارهای هنری نمایشگاه گفت:  10 روز طول کشیده تا دوستان توانستند کارها را به کیفیت مطلوب برای نمایشگاه تبدیل کنند. آثار نفیس در این زمینه در معرض نابودی بود و مجموعه این چنینی در آرشیو برخی از سازمان‌ها و خبرگزاری‌ها به خوبی نگهداری نشده است. هرچند امکانات نگهداری خوبی برای اسناد هم نبوده ولی واقعا جای تعجب است که ما تصاویر ناب شهید بهشتی را تاکنون درست نگهداری نکردیم. استانداردی هم برای نگهداری این کارها نداریم. خوشبختانه به همت بخش عکس توانستیم این مجموعه عکس را بازسازی کنیم و در دید همه بگذاریم. این آثار بعدا به صورت کتاب چاپ خواهد شد تا  برای همه قابل استفاده باشد.

مدیرکل فرهنگی و تبلیغات بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به بخش هنر جدید نمایشگاه گفت: در حوزه هنر جدید نگاهی که هنرمندان به موضوع هفتم تیر داشته‌اند، نگاه ویژه‌ای بود. هنر جدید و بیان جدیدی که تلفیق و ترکیبی از همه هنرهای تصویری است. ویژگی خاص آن اینست که به نوعی مخاطب را با خود شریک و او را در کارش درگیر می‌کند. ضمنا مشاوره دهنده است و صرف  این نیست که با نقش پیام رسان فقط جایگاه متکلم را داشته باشد. ما در زاویه دیدی که در هنر جدید آثار داشته فکر می‌کنم جذابیت خوبی برای همه مخاطبین به خصوص نسل جوان ایجاد کرده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به سومین حوزه آثار هنری نمایشگاه سرچشمه سرخ گفت: در حوزه نقاشی و پوستر هم ما 4 نسل هنرمند را در کنار هم داریم. آثار حوزه نقاشی قطعا در سال‌های آینده به عنوان ذخیره‌های بزرگ نقاشی باقی می‌مانند. آثار هنرمندان پیشکسوت و نقاشان صاحب نام نیز در بین آثار وجود دارد که گاهی تا سه ما مشغول خلق این اثر خود بوده‌اند و آثار نفیس و تاثیرگذاری را خلق کردند. مقام معظم رهبری فرموده بودند که در بخش هنری در موضوع هفتم تیر کاری برای شهدای هفتم تیر انجام نشده است. انشاالله ما بتوانیم با چنین نمایشگاهی، پدیده‌ای برای حادثه هفتم تیر و شخصیت و اندیشه‌های شهید بهشتی خلق کنیم و آن را  به مردم و به خصوص نسل اینده معرفی کنیم.

این نمایشگاه تا 27 اسفند هر روز از ساعت 10 تا 18 در موسسه فرهنگی هنری صبا برای بازدید علاقمندان دایر است.

انتهای پیام/

 


منبع : تسنیم