تاریخ : 1396,دوشنبه 28 اسفند13:00
کد خبر : 58457 - سرویس خبری : سلامت

توصیه های خوردنی برای سال نو !


توصیه های خوردنی برای سال نو !

برای آنهایی که عید را با خوردنی هایش یاد می کنند و سال نو را به خاطر شیرینی و آجیل خوردن دوست دارند.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

سعیده نام آور( کارشناس تغذیه و رژیم درمانی ) و ارشد مشاوره - برای آنهایی که عید را با خوردنی هایش یاد می کنند و سال نو را به خاطر شیرینی و آجیل خوردن دوست دارند. دوباره سال نو فرا می رسد و دید و بازدیدها به رسم سنت قشنگ ایرانی اسلامی مان، در راه است. همه آماده پذیرایی از میهمان می شوند و هم آماده مهمان شدن در چندین خانه از بستگان و دوستان!

آنچه به سنت سال نو در آغاز سال اتفاق می افتد، وجود انواع شیرنی و شکلات و آجیل در خانه هاست که انتظار چهره های شاد و خوشحال آدم هایی را می کشند که با شوق و ذوق به سراغشان می آیند!...

بسیاری از ما در ایام عید و تعطیلات نوروز به دلایل مختلف دچار اضافه وزن می شویم:

- سفرهای نوروزی 

- جمع ها و گردش رفتن ها

- دید و بازدیدها و مهمانی دادن ها و مهمان شدن ها

... و حتی شاید آب و هوای خوب فصل بهار که افراد را سر اشتها می آورد و کمی هم با وجود گرده ها و حالت آرامش و خواب آلودگی که ایجاد می کند، میزان خواب و استراحت افراد را بالا می برد.

در همین باره توصیه های عیدانه ای برای مخاطبان محترم داریم که به سلامتی در ایام زیبای سال نو کمک می کند. همچنین این توصیه ها برای جانبازان بخصوص نخاعی ها که دچار اضافه وزن هستند، بسیار مفید و موثر خواهد بود.

* افرادی که قصد کاهش وزن دارند یا درحین رعایت رژیم هستند، مراقب خوراکی های پرکالری عید باشند. در ایام عید، انرژی اضافی فراوانی به انرژی دریافتی معمول افزوده خواهد شد.

* شیرینی جات با وجود شکل و ظاهر کوچک خود، دارای شکر، تخم مرغ، شیر، آرد، روغن و اجزایی هستند که همه دارای کالری هستند. اندازه کوچک شیرینی های عید، شما را گول نزند!

* آجیل ها با وجود مفید بودن نوع چربی شان، دارای انرژی زیادی هستند که اگر فرد اندازه را در خوردن انها رعایت نکند، باعث اضافه وزن خواهد شد.

* خوردن خوراکی های عید را در میان روز و مهمانی ها تقسیم کنید. این راه حل خوبی ست برای اینکه فرد درعین بهره مندی از پذیرایی میزبان، رژیم خود را نیز نگه دارد.

* خوردن انواع خوراکی و شیرینی و غذا در طول سفرهای نوروزی ممکن است باعث سوء هاضمه گردد. مراقب باشید که این ایام خوش، با دچار شدن به بیماری های گوارشی دردآور نشود.

* تا حد امکان از خوردن غذا در مراکز بین راهی که از بهداشت بالایی برخوردار نیستند، خودداری کنید چرا که احتمال مسمومیت بسیاری دارد.

* اگر به محلی مراجعه کردید که از نظر بهداشت سطوح، لباس کارگران و ظاهر نامناسب بود بدانید که در نگهداری و نحوه طبخ نیز به همین اندازه فاکتورهای غیر بهداشتی وجود خواهد داشت.

* میوه ها هم میتوانند وزن شما را بالا ببرند پس از نوش جان کردن میوه بیش از 4 عدد در روز بپرهیزید!

* در هنگام سفر ممکن است که شما دچار یبوست یا اسهال شدید بی دلیل بشوید. علت این مورد ممکن است که IBS  باشد. یعنی تحریک روده در اثر تفاوت شرایط. و عامل آن تغییر محل، شهر، نوع زندگی و پایه اش استرس برای بدن است. اگر به آرامش و تطبیق خود با شرایط سفر کمک کنید و درمان علامتی برای یبوست یا اسهال را هم انجام دهید، میتواند بسیار موثر باشد.

* در سفرها حتما" عسل و آبلیمو را به همراه داشته باشید. این دو میتوانند جلوی کاهش سیستم ایمنی و بیماری را گرفته و ضدعفونی کننده های قوی ای هستند.

* سعی کنید خوردن خوراکی های کاذب درهم آمیخته مانند چیپس و پفک و کاکائو و ....را به حداقل برسانید.

ان شالله با رعایت همین موارد، ایام عید سلامت و شادی را خواهید داشت.


کد خبرنگار : 20