تاریخ : 1396,شنبه 26 اسفند19:23
کد خبر : 58464 - سرویس خبری : اخبار

مسایل و مشکلات موسسه ایثار و مراکزجامع توانبخشی جانبازان بررسی شد


مسایل و مشکلات موسسه ایثار و مراکزجامع توانبخشی جانبازان بررسی شد

مسایل و مشکلات موسسه ایثار و مراکز جامع توانبخشی جانبازان در نشست مشترک هیئت مدیره موسسه ایثار و انجمن جانبازان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

فاش نیوز - نشست هیئت مدیره انجمن جانبازان نخاعی با «مهدی ایزدی» معاون تعاون بنیاد، «پورحاج رضایی» مدیرعامل موسسه فرهنگی ورزشی ایثار و دیگر اعضای هیئت مدیره این موسسه، به منظور بررسی مسائل و مشکلات مراکز جامع توانبخشی جانبازان برگزار گردید.

در این جلسه پس ازتلاوت آیاتی از کلام الله مجید، مهدی اسدزاده مدیرعامل انجمن جانبازان نخاعی مسائل و مشکلات مراکز توانبخشی ایثار در سراسرکشور را که از طرف دبیران گروه پیگیری جانبازان نخاعی به انجمن مرکز ارسال شده را قرائت کرد.
و سپس ابوطالبی، مسئول کمیته تعاون و مراکز توانبخشی انجمن با بیان سوابق پیگیری احداث مراکز توانبخشی جانبازان، ازتغییر کاربری، تغییر نقشه ها، ادغام مراکز توانبخشی با توجه به ماهیت درمانی آن در موسسه ایثار ابراز گلایه کرد و آن را غیر موجه دانست. وی با اشاره به اینکه شیوه مدیریت مراکز به درستی انجام نمی گیرد، نگاه ویژه به مراکز در ابعاد تجهیزلوازم، بازنگری در تشکیلات مدیریت و منفک کردن آن از موسسه ایثار، شفاف سازی ارائه خدمات توانبخشی به جانبازان با توجه به آیین نامه پیشنهادی که تدوین شده است را خواستار شد.


در ادامه دکتر آطاهریان مسئول کمیته بهداشت و درمان انجمن گفت: مراکز توانبخشی باید در ادامه درمان جانبازان باشد بصورتی که اگر کسی مجروح و دچارضایعه می شود وظیفه طول درمان و بازگرداندن مجروح به جامعه را برعهده داشته باشد.
مهدی ایزدی معاون تعاون و امور جتماعی بنیادشهید که ریاست هیئت مدیره موسسه ایثار را نیز برعهده دارد، با بیان اینکه بنابه دستور آقای شهید این جلسه تشکیل شده، تاریخچه ای از روند مراکز جامع خدمات توانبخشی و احداث آسایشگاه ها، قبل از ادغام بنیاد و بعد از آن را برشمرد و گفت: در برخی از استان ها فازبندی صورت گرفته و در بیشتر استان ها فاز ورزشی مراکز به بهره برداری رسیده است. ۱۱ استان مراکزشان بصورت کامل در سه فاز تکمیل و مورد استفاده قرار گرفته و لذا تفکیک فازها (درمانی، ورزشی و...) قابل انجام نیست و اساس واگذاری ها در این خصوص، در صورت لزوم باید بازنگری شود.
در این نشست، پورحاج رضایی، مدیرعامل موسسه ایثار نیز توضیحاتی در باره خدمات توانبخشی و ورزشی و فرهنگی با استفاده از الگوهای جهانی به حاضرین ارائه داد و گفت: هدف گذاری بنیاد در این زمینه ایجاد ۵۰۰ تخت برای مراکز توانبخشی با توجه به وجود فقط ۵۰ تخت در سطح وزارت بهداشت و درمان، مورد نظر است و مراکز "توانبخشی روزانه" درشُرف راه اندازی است که براساس تصمیم مشترک رییس بنیاد و وزیر بهداشت قرار است در سراسر کشور ایجاد شود و اولین آن در اردبیل و همدان خواهد بود ولی موضوع "بستری" در آن دیده نشده است.


وی همچنین با بیان این نکته که استفاده جانبازان70% و اعضای خانواده آنها از فضای ورزشی رایگان است گفت: آیین نامه استفاده از این مراکز تا چند روز آینده در اختیار انجمن جانبازان نخاعی قرارخواهد گرفت تا با اطلاع رسانی لازم، در صورت بروز هرگونه مغایرتی باانعکاس آن به موسسه کوثر، نسبت به رفع آنها اقدام گردد، ضمن اینکه تعرفه خدمات ارائه شده در وب سایت موسسه درج گردیده که جامعه ایثارگر می توانند با مراجعه به آن، از شرایط پیش بینی شده برای ایثارگران اطلاعات لازم را کسب نمایند.


اسرافیلی و  قنبری رییس و عضو هیئت مدیره انجمن نیز در ادامه این جلسه پیشنهاداتی در باره معرفی دبیر استانی انجمن به عنوان عضو شورای مراکز توانبخشی استان ها، مناسب سازی فضاهای مراکز برای تردد ویلچر، رایگان بودن استفاده از مراکز برای جانبازان و ایثارگران بنابه دستور رییس بنیادشهید، نظارت دقیق بر مراکز توانبخشی کشور، استفاده از خدمات بستری چندروزه در مراکز(باتوجه به نیاز فعلی و شرایط جسمی و سِنی جانبازان نخاعی)، ایجاد سوئیت های مناسب در محیط مراکز جامع توانبخشی برای استفاده جانبازانی که به استان ها سفرمی کنند، ارسال دستورالعمل استفاده از مراکز برای همه استان ها، مشارکت موسسه ایثار در اجرای برنامه و مسابقات ورزشی جانبازان، ارائه خدمات ویژه به جانبازان نخاعی باتوجه به شرایط خاص جسمانی آنها، اجرای دستور آقای شهیدی مبنی بر استفاده سه روز در هفته از استخر مراکز برای جانبازان نخاعی، خدمات یکسان به همه باشکاه های ورزشی و نه فقط باشگاه هایی که دسترسی به مدیران موسسه ایثار دارند، مد نظر بودن بستری و ادامه درمان، ظرفیت خالی برای جانبازان نخاعی در مراکز همیشه وجود داشته باشد تا جانبازان اورژانسی بتوانند بافراغ بال بیشتری مراجعه و درمان شوند، انتصاب یک نفر از اعضای هیئت مدیره انجمن در هیئت مدیره موسسه فرهنگی ورزشی ایثار(مرکز) را ارائه دادند که در مورد بند بند پبیشنهادات ارائه شده بحث و بررسی لازم صورت گرفت.


مهندس پاکدل مشاور مالی ریاست بنیاد شهید که در این نشست حضور داشت گفت: با توجه به نیاز جامعه ایثارگران به استفاده از خدمات مراکز توانبخشی و نگاه جامع بنیاد، ظرفیت و احداث مراکز از متراژ کم به بالاتر افزایش یافته تا همه ایثارگران را شامل بشود.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه اسکان جانبازان مسافر از هتل های شهرها تاحدودی میسر نیست،این که امکانی فراهم بشود تا از مراکز استفاده نمایند در دستور کار باید باشد تا نیازهای واقعی همه گروه های ایثارگر، از جمله نخاعی ها بهتر دیده شود.

مشاور عالی رییس بنیادشهید در پایان با بیان اینکه نگاه موسسه به هیچ وجه نگاه اقتصادی و سوددهی نیست، بلکه ارائه بهترین خدمات به ایثارگران جزء برنامه های موسسه می باشد، هزینه های نگهداری از مراکز را سنگین عنوان کرد و گفت: به همین منظور بقیه اوقات و سانس (باصطلاح مرده) مراکز بعد از استفاده جانبازان، برون سپاری می شود تا هزینه های جاری و نگهداری مراکز تامین گردد؛ ضمن اینکه دستورالعمل ها باید با استانداردها رعایت شود.

پاکدل در پایان اظهار امیدواری کرد در مورد موضوع آسایشگاه ها، با توجه به دستور آقای شهیدی، بزودی جلسه ای با انجمن جانبازان نخاعی تشکیل شود.


کد خبرنگار : 21