تاریخ : 1396,شنبه 26 اسفند14:55
کد خبر : 58466 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

چرا سهمیه، سهم بعضی هاست؟!


چرا سهمیه، سهم بعضی هاست؟!

سخت تر کردن شرایط برای کسانی که شرایطشان و مشکلات بسیار زیاد هست و در عوض هموار کردن راه برای بچه هایی که بسیار قوی هستند چون شرایط بسیار بهتری دارند، کار اصلا" درستی نیست

امیر

امیر- راستش بچه هایی که در کنکور 96 از سهمیه 5 درصدی استفاده کردند، سطحشان از بچه های بیست و پنج درصدی بسیار بالاتر است و اگر این قانون اعمال شود بچه های بیست و پنج درصدی خیلی کمتر از قبل قبول می شوند! و با توجه به اطلاعات من از 2500 تا ظرفیتی که در رشته های دندان و دارو و پزشکی به سهمیه 25 درصدی داده می شود، آنها 1500 تا را بیشتر نمیتوانند کسب کنند و هزار تای دیگر انتقال پیدا می کند به سهمیه 5 درصدی و سهمیه 5 درصدی با 500 تایی که از قبل داشت دارای 1500 تا ظرفیت می شود و چون بچه های بسیار قوی تری هستند آن را کامل پر می کنند.

 در خصوص اینکه بچه های سهمیه 5 درصدی می گویند چرا سهمیه فرزند جانباز 25 درصد با سهمیه فرزند جانباز 50 درصد باید یکی باشد اما سهمیه ی ما نباید یکی باشد؟ باید بگویم در گذشته همین طور بود و سهمیه جانبازان بالای 50 درصد و فرزندان شهید جدا بود و برابر با 40 درصد بود و سهمیه فرزندان 25 -50 هم جدا بود و برابر با 5 درصد مازاد بود اما ظرفیت استفاده نشده 40 درصد به سهمیه 5 درصد انتقال پیدا میکرد که خیلی هم زیاد بود و یکی کردن این دو تا سهمیه هیچ سختی ایی برا فرزندان جانباز بالای 50 درصد ایجاد نمیکرد چون بعد از انتقال ظرفیت خالی مانده 40 درصد به 5 درصد بازهم ظرفیت بسیاری در رشته های تاپ خالی میماند که آن را به داوطلبان ازاد انتقال می دادند.

اما زمانی که سهمیه فرزندان جانبازان بالای 50 درصد با 25-50 درصد یکی شد و به ان ها 25 درصد ظرفیت اختصاص دادند همان طور که گفتم هیچ شرایط را برای فرزندان جانبازان بالای 50 درصد از لحاظ قبولی در رشته های تاپ سخت تر نکرد چون بنا بر اطلاعات من از 2500 تا موفق به پر کردن 1500 تا می شدند و 1000تای ان به  داوطلبان آزاد برگشت داده میشد اطلاعات من تا حد زیادی اطلاعات مشاور بنیاد شهید مشهد برای بچه های کنکور است که با استناد از کانامه هایشان میگم که بچه ها خدمت ایشان قرار دادند آنها که از ایشان مشاوره می گرفتند.

 بچه ها باید 70 درصد نمره گزینش آزاد در هر کد رشته محل را کسب کنند و مثلا دانشگاه تهران 160 تا ظرفیت در رشته پزشکی دارد 40 تا برای سهمیه ایثارگران 25 درصدی در نظر می گیرد اما همه آن پر نمی شود. مثلا 30 تای آن پر می شود و ده تا خالی میماند می خواهم این را بگویم که فرزندان جانبازان بالای 50 درصد با اذغام شدن با 25-50 درصدی های هیچ برایشان سخت نشد که در دانشگاه به خصوصی قبول شوند چون همیشه از هر دانشگاهی تعدادی از ظرفیت پر نمی شود و فقط تنها کاری که باید بکنند کسب همان 70 درصد نمره گزینش آزاد است و فرزندان جانبازان 25- 50 رقابت را سخت تر نمی کنند، در واقع حتی در دانشگاه های آزاد که نمره قبولی کمتری نیاز دارند.

 اما اگر سهمیه 5 درصدی و 25 درصدی ادغام شود، کار برای بالای 25 درصدی ها بسیار سخت می شود طوری که خیلی کمتر از قبل می توانند قبول شوند. علت ضعف این بچه ها هم کم بودن استعداد آنها نیست بلکه شرایط سخت ان ها هست! من خودم پیش مشاور بنیاد رفته بودم، فرزند جانبازی زنگ زدند حاج آقا و گفتند من دانشگاه دوری در رشته ای که می خواستم قبول شدم اما نمی خواهم بروم چون کسی نیست پدرم و مادرم را کمک کند. حاج آقا گفتند برو ما از بنیاد می خواهیم تو را انتقال دهد مشهد. گفتند باشه اما اگر من بروم دانشگاه و درس بخوانم کی کارهای پدر را بکند؟ و در درسم بسیار ضعیف می شوم!

حاج آقا گفتند 8 ساعت برو دانشگاه 7 ساعت بخواب 4 ساعت به پدر برس و 5 ساعت درس بخوان و روزهای تعطیلم پدر را دکتر ببر و ... همونطور که می بینیم این بچه ها شرایط خیلی سخت تری نسبت به فرزندان جانبازن زیر 25 درصد دارند و یا پدر خودم که سی درصد هستند و 20 درصد اعصاب و روان دارند بسیار حالشان بد است طوری که پدرم مدتی در بیمارستان روانپزشکی ابن سینا بستری بودند، پرستار آنجا می گفت یه هفته رفتم مرخصی تونستم از دست پدرت نفس راحت بکشم و ... که تائیدی بر مشکلات زندگی و خانه های ما هست. لذا ادغام این سهمیه ها یعنی وارد آوردن فشارهای خیلی بیشتر بر روی فرزندان جانبازان بالای 25 درصد و قبولی بسیار کمتر قطعی آنها مثلا ممکنه آن 1500 تایی که گفتم قبول میشن بشود 500 تا در صورت ادغام و اما بچه های 5 درصدی بسیار سود می کنند.

نمایندگان مجلس در خصوص مسئله ادغام سهمیه ها درست فکر نمی کنند مثلا مخالف های آنها می گویند اگر این را تصویب کنیم به عرف جامعه خدشه وارد می شود در حالیکه بحث ضعف شرایط و در نتیجه کیفیت مطالعاتی این بچه ها نسبت به 5 درصدی ها بسیار مهم تر است.

 حرف من این است سخت تر کردن شرایط برای کسانی که شرایطشان و مشکلات بسیار زیاد هست و در عوض هموار کردن راه برای بچه هایی که بسیار قوی هستند چون شرایط بسیار بهتری دارند، کار اصلا" درستی نیست و باید منطقی به این موضوع نگاه کنند.

 آنهایی که می گویند بچه های 25 به بالا درس نمی خونند چون سهمیه دارند، سخت در اشتباه هستند. من خودم فرزند جانباز سی درصد از کلاس اول راهنمایی از مدرسه میومدم خونه هم به پدر و مادرم کمک می کردم و بقیه ی وقتم را فقط درس میخوندم اما مشکلات پیچیده این جامعه افت های تحصیلی شدید را در این جامعه ایجاد کرده است خانه هایشان پر از استرس و مشکل است حال بخواهند در استرس کنکور هم کولاک کنند؟! آیا این انتظار درست است در حالیکه خانواده های 5 درصد که من هم خیلی از آنها دیدم خیلی شرایط بهتری دارند نسبت به ما!

 حرف آخر من این است که اگر این دو سهمیه یکی شود، بچه های 25 درصدی بسیار مظلوم واقع میشن و قبولی آنها بسیار بسیار کمتر از قبل می شود. اگر دولت بیاید و با کمک اطلاعات سازمان سنجش حرف من را بررسی کند، می بیند که درست می گویم ولی اگر باقی مانده ی سهمیه 25 درصد به 5 درصدها داده شود، در واقعیت آنها توانسته اند 15 درصد از 30 درصد را استفاده کنند که بسیار خوب است برای همه و اما اگر این کار نشود و ادغام صورت گیرد بچه های 25 درصدی نمی توانند حتی 5 درصد از آن 30 درصد را استفاده کنند و این یعنی درد و رنج و استرس ان ها را بیشتر کردیم و کسی از ان مطلع نمی شود.

 بنابر اطلاعات سایت کانون که کاملا درست هستند تا رتبه 10/000 کشوری بچه های سهمیه 25 درصدی (که 17000 نفر هستند) 140 نفر دارد و تا رتبه 10/000 کشوری سهمیه 5 درصدی 1500 نفر دارد و تا رتبه 20/000 کشوری سهمیه 25 درصد 250 نفر دارد اما سهمیه 5 درصدی 3000 نفر دارد (38000 نفر هستند در کل) و اگر اینها ادغام شوند، سهمیه کل سی درصد باشد در رشته های تاپ دندون و دارو پزشکی در کل دانشگاه های کشور 3000 تا ظرفیت برایشان اختصاص داده می شود که از این 3000 تا را قسمت عمده را (2750) 5 درصدی ها می توانند کسب کنند و کمتر از 250 تا را 25 درصدی ها می توانند کسب کنند.


کد خبرنگار : 20