تاریخ : 1397,دوشنبه 06 فروردين14:40
کد خبر : 58467 - سرویس خبری : مجلس شورای اسلامی

توضیحات نماینده مجلس درباره سهمیه ۵ درصدی جانبازان و رزمندگان


توضیحات نماینده مجلس درباره سهمیه ۵ درصدی جانبازان و رزمندگان

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: جانبازان زیر ۲۵ درصد و رزمندگان با سابقه حضور ۶ ماه می توانند از سهمیه ۵درصدی برای کنکور سال آینده استفاده کنند.

فاش نیوز - عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: جانبازان زیر 25 درصد و رزمندگان با سابقه حضور 6 ماه می توانند از سهمیه  5درصدی برای کنکور سال آینده استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی فاش نیوز، رسول خضری نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت اجرای مصوبات برنامه ششم توسعه از سوی دولت و لزوم نظارت مجلس بر حسن اجرای قوانین ایثارگری خاطرنشان کرد: در مصوبه ای که مجلس یک فوریت آن را چندی پیش تصویب کرد و بر اساس پیشنهادی که عزیزان ایثارگر به عنوان طرح  آن آوردند گفته شده است که عبارت بالای 25 درصد حذف شود. در واقع آنها با ارائه این طرح خواسته اند تا 5 درصد سهمیه مختص همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه به این قشر تاثیر گدار تعلق بگیرد.

 

خضری با اشاره به تصویب یک فوریت طرح در صحن علنی مجلس یادآور شد: بر اساس قانون قبلی سهمیه ورود به دانشگاه  قبلا شامل افرادی می شد که 25 درصد به بالا بودند در حالی که با موافقت مجلس شامل افرادی خواهد شد که زیر 5 درصد هم هستند. در واقع چون این طرح در مجلس شورای اسلامی رای آورده است باید منتظر بمانیم تا شورای نگهبان نظرش را اعلام کند

نماینده مجلس دهم با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه که به عنوان سند بالا دستی مطرح است در ماده 90 گفته شده است این طرح افرادی را شامل می شود که 25 درصد و بالاتر باشند، متذکر شد: اما ما در صحن علنی پیشنهاد حذف عبارت 25 درصد را دادیم و حتی همسران و فرزندان جانبازان و رزمندگان را در بر می گیرد.

نماینده مردم استان آدربایجان غربی تصریح کرد: در واقع این طرح دارای دو قسمت است: الف: در قانون خدمات رسانی به ایثارگران عبارت بالای 25 درصد بعد از عبارت 25 درصد و فرزندان جانباز قرار گرفته است. همچنین در بند دو این طور آمده است که 5 درصد سهمیه مختص همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه سابقه حضور داوطلبانه  در جبهه  تعلق می گیرد.

عضو کمیته اجتماعی کمیسیون اجتماعی متذکر شد: در واقع این 5 درصد سهمیه مال رزمندگانی است که در جبهه ها بودند و مختص به همسران و فرزندان آنها است و در واقع شامل یک قسمت ایثارگری و یک قسمت جانبازی می شود.

خضری با تبین روند تقنین طرح اختصاص 5 درصد سهمیه کنکور اظهار داشت: در واقع عبارت 25 درصد در طرح پیشنهادی حذف شده  و کسی که جانباز است سهمیه اش چه با 5 درصد یا 25 درصد باشد همچنان محفوظ است و شامل این سهمیه می شود.

نماینده دوره دهم مجلس در پایان خاطرنشان کرد: چندی قبل فقط فوریت این طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی رای آورد ولی بر اساس روال آئین نامه داخلی به کمیسیون پیشنهاد کننده ارجاع خواهد شد تا بر روی آن کار کارشناسی شود و سپس به صورت یک شوری مطرح شود.

لزوم کارشناسی طرح سهمیه 5 درصدی جانبازان و رزمندگان

غلامرضا شرفی نماینده جانباز مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم کار کارشناسی برای اختصاص سهمیه 5 درصدی در کنکور 97 اظهار داشت: بر اساس حجم و تعداد جانبازانی که ما در کشور به دلیل گستردگی جنگ داریم و تهدیداتی که نیروهای مومن  و خط مقدم را درگیر کرده است تعداد زیادی از رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس زیر 25 درصد هستند.

وی ادامه داد: البته در بحث 5 درصد امتیاز اختصاص  داده شده در کنکور 97 باید گفت درحقیقت این مطلب حداقل در برخی از حوزه ها و بخصوص تحصیلات لازم است کارشناسی شود. به طورمثال حوزه امرار معاش، فوق العاده هایی برای آنها در نظر گرفته شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس دهم با بیان اینکه امیدوارم درخیزهای بعدی فرصت هایی بدست بیاوریم و این موضوع را با استدلالی بهتر مطرح کنیم یاد آور شد: متاسفانه نظام آماری کشور هنوز به طورسنتی اجرا می شود و در این خصوص تاکنون یک نظام متناسب و رو به رشدی را نداشته ایم، در حالی که جمعیت نسبت به گذشته 3 برابر شده است و در کنار آن توسعه سه برابر تعریف و آهنگ رشد خیلی تند و سریع شده است. متاسفانه بخشی از این ساختار که از رژیم گذشته باقیمانده است دستگاه ها و نهادهای دولتی ما را مبتلا کرده است.


کد خبرنگار : 18