تاریخ : 1397,پنجشنبه 30 فروردين13:26
کد خبر : 58776 - سرویس خبری : سلامت

گوجه سبز، نوبر بهار!


گوجه سبز، نوبر بهار!

توصیه می شود که درصورت امکان برای خانواده جهت بهره مندی از خواص گوجه سبز، حتی در مقدار کم هم استفاده شود به ویژه برای جانبازانی که دچار کم خونی هستند یا افرادی که سیستم ایمنی پایینی دارند، با خوردن گوجه سبز مقدار قابل ملاحظه ای ویتامین C را وارد بدن کرده و به بهبود بیماری های خود کمک می کنند. همچنین این ویتامین C بالا میتواند در بهبود سریع تر زخم ها، از جمله زخم های دیابتی یا زخم بستر هم موثر باشد.

کارشناس تغذیه

سعیده نام آور (کارشناس علوم تغذیه و رژیم درمانی و ارشد مشاوره)-  باز هم با فرا رسیدن بهار، روی سینی های دستفروش های داخل خیابان ها میوه های سبز و جذابی به رهگذران چشمک می زنند و دهان همه را آب می اندازند. گوجه سبز نام میوه درختی است از تیره‌ی گل سرخیان که میوه‌ی آن کوچک و آبدار، دارای پوست نازک به رنگ سبز یا سرخ و یک هسته‌ی سخت است.

 

درختان گوجه سبز در نواحی معتدل بهترین رشد را دارند و در آب و هوای ملایم به رنگ‌های ارغوانی، قرمز، نارنجی، زرد و سبز روشن در می‌آیند. درخت این میوه در بیشتر نواحی ایران بخصوص شمال غربی ایران تکثیر و برداشت می‌شود.

 با آمدن فصل بهار، میوه های نوبرانه همچون گوجه سبز و چاغاله بادام به بازار می آید و دل همه را آب می کند. گوجه سبز دارای خواص و مواد مغذی بسیاری ست که به خوشمزگی خوردن این میوه می افزاید. از جمله ویتامین "ث"، اسید سیتریک و اسید مالیک. این میوه در گروه میوه ها دسته بندی شده و دارای کربوهیدرات یا قند، مقدار کمی پروتئین و همچنین فیبر غذایی ست. ویتامین های " آ " ، "ب" و مواد معدنی آهن، فسفر، پتاسیم و کلسیم نیز در آن یافت می شود.

خواص زیادی در گوجه سبز، این میوه ریز و سبز و دوست داشتنی فصل بهار وجود دارد که باعث می شود خواص و کاربردهای زیادی در سلامت بدن داشته باشد.

@ گوجه سبز به دلیل داشتن فیبر غذایی، ملین و مسهل است. بنابراین خوردن آن برای درمان یبوست میتواند مفید باشد. درست به همین دلیل و هضم ناقص فیبرها  و تولید نفخ، خوردن زیاد گوجه سبز میتواند باعث اسهال و نفخ شدید و دل درد شود.

@ همچنین گوجه سبز به دلیل طبع سرد نیز در صورت خوردن زیاد، باعث سردی کردن و دل درد می گردد.

@ ویتامین ث گوجه سبز مانند تمامی منابع ویتامین "ث" سیستم ایمنی را بالا برده و در پیشگیری از عفونت و باکتری ها و ویروس ها و سرماخوردگی موثر است.

@ خاصیت ضدقارچی گوجه سبز نیز ثابت شده است. گوجه سبز به طور طبیعی دارای ماده ای ست بنام اسیدبنزوئیک که خواص ضدمیکروبی دارد.

@ گوجه سبز به دلیل داشتن فیبر غذایی باعث کاهش فشار و چربی خون نیز می شود.

@ ویتامین های موجود در گوجه سبز باعث جلوگیری از پیری سلول ها و جوانی پوست گردد.

@ مواد و ویتامین های ضد سرطان گوجه سبز، میتواند احتمال سرطان در فرد مصرف کننده این میوه را کاهش دهد. همچنین مصرف آن در کاهش رشد تومورها موثر دیده شده است.

@ مواد دارادی گوجه سبز، اسید اوریک را کاهش داده و در درمان نقرس موثر است.

@ " کالپپس " گیاه شناس معروف قرن ۱۷ می گوید که مصرف گوجه سبز برای بهبود طعم دهان مفید است.

@ گوجه سبز حالت قلیایی داشته و در درمان حالت اسیدی معده و خون میتواند مثبت عمل کند.

@ ویتامین A گوجه سبز به درمان شب کوری و افزایش رشد در کودکان نیز کمک می کند.

@ ویتامین C این میوه به بهبود سلامت لثه ها هم بسیار کمک می کند.

@ به دلیل داشتن ویتامین B بالا، در آرامش و کاهش استرس موثر است.

@ گوجه سبز مواد ضدالتهاب هم دارد و میتواند بدین وسیله در بهبود روماتیسم و دردهای التهابی و مفصلی موثر باشد.

@ گوجه سبز مدر بوده و در بهبود و سلامت عملکرد کلیه تاثیر مثبت دارد. همچنین در تجزیه سنگ های کلیه نیز موثر است و همچنین در کاهش تشکیل سنگ کیسه صفرا.

 

@ گوجه سبز را میتوان به صورت میوه تازه، لواشک گوجه سبز( میوه له شده)، ترشی و گوجه سبز پخته شده در خورشت و رب گوجه سبز استفاده کرد.

@ از جوشانده برگ آن برای از بین بردن کرم روده نیز استفاده می کنند.

@ میتوان برای خنثی شدن طبع سرد گوجه سبز، آن را با گلپر مصرف کرد. البته عموما" با نمک استفاده می شود که خوب است به آن عادت نکنیم.

@ افراد دچار زخم و التهاب شدید معده از خوردن آن تا حد امکان پرهیز کنند.

 هرچند این میوه جزء میوه های گران قیمت تقریبا محسوب می گردد اما توصیه می شود که درصورت امکان برای خانواده جهت بهره مندی از خواص آن، حتی در مقدار کم هم استفاده شود به ویژه برای افراد یا جانبازانی که دچار کم خونی هستند یا افرادی که سیستم ایمنی پایینی دارند و تعداد دفعات مریض شدن شان مثل سرماخوردگی ها بالاست، با خوردن گوجه سبز مقدار قابل ملاحظه ای ویتامین C را وارد بدن کرده و به بهبود بیماری های خود کمک می کنند. همچنین این ویتامین C بالا میتواند در بهبود سریع تر زخم ها، از جمله زخم های دیابتی یا زخم بستر هم موثر باشد.

به امید سلامتی تمامی جانبازان و آسیب دیدگان دفاع مقدس و دفاع از حرم


کد خبرنگار : 20