تاریخ : 1397,شنبه 01 ارديبهشت13:43
کد خبر : 58784 - سرویس خبری : مجلس شورای اسلامی

مجلس به دنبال اختصاص سهمیه به جانبازان زیر ۲۵ درصد و فرزندان آن‌ها در کنکور



حسن نوروزی با اشاره به طرح پیشنهادی فراکسیون ایثارگران مجلس برای اصلاح ماده 70 قانون خدمات ایثارگران، عنوان کرد: این طرح پیشنهادی در حال حاضر در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در حال بررسی است و پس از پایان بررسی‌ها در نوبت ورود به صحن قرار می‌گیرد.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در ماده 70 قانون خدمات ایثارگران آمده است که 20 درصد از سهمیه کنکور به جانبازان، فرزندان شاهد، آزادگان و فرزندان و همسران جانباز و آزاده بالای 25 درصد جانبازی تعلق می‌گیرد که این بند در قانون تنظیم 2 خدمات ایثارگران که در برنامه ششم نیز لحاظ شده تغییر کرده است.

وی ادامه داد: بر این اساس در قانون جدید مقرر شد 25 درصد از سهمیه کنکور به آزادگان، فرزندان شاهد، جانبازان و همسر و خانواده جانبازان 25 درصد به بالا تعلق گیرد و 5 درصد نیز به رزمندگان و جانبازان و خانواده و فرزندان آن‌ها که دارای جانبازی زیر 25 درصد هستند، اختصاص یابد.

نوروزی افزود: در واقع هدف از قانون جدید این بود که علاوه بر فرزندان و خانواده های جانبازان بالای 25 درصد که سهمی 25 درصدی در کنکور داشتند، رزمندگان بالای 6 ماه خدمت در جبهه‌های جنگ نیز از سهمیه 5 درصدی در کنکور سراسری بهره ببرند که متاسفانه این بخش از مصوبه مورد تائید کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس قرائت نشد.

وی با اشاره به اعتراضات ایثارگران و تضییع حق آنان در قانون جدید لحاظ شده در برنامه ششم گفت: براین اساس با انتقال موضوع به نایب رئیس مجلس، این اعتراضات به کمیسیون اصل 90 منتقل شد و پس از بررسی‌ها مشخص شد که مصوبه کمیسیون تلفیق در این باره به صورت ناقص در صحن علنی مجلس قرائت شده است.

رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس با بیان اینکه نهایتا نتیجه این شد که طرح دو فوریتی برای اصلاح قانون خدمات ایثارگران تدوین و به کمیسیون آموزش مجلس ارجاع شود، افزود: با برگزاری جلسات در کمیسیون آموزش اصلاح قانون مذکور به این شکل شد که فرزندان شاهد، جانبازان و خانواده های آن ها که بالای 50 درصد جانبازی دارند با اولویت سهمیه کسب کنند و سهمیه باقیمانده به سایر جانبازان و ایثارگران اختصاص پیدا کند که این پیشنهاد در کمیسیون آموزش مورد قبول واقع شد و امیدواریم با رأی مثبت نمایندگان در صحن علنی همراه شود.

به گزارش خانه ملت؛ متن طرح اصلاح ماده 70 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به شرح ذیل است:

ماده واحده-

الف- ماده (70) قانون جامع خدمات رسانی ایثارگران مصوب 2/10/139 و اصلاحات بعدی آن و ماده (47) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) مصوب 4/12/93 به شرح زیر اصلاح می گردد:

ماده 70- وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کلیه دانشگاه های دولتی و غیردولتی و دستگاه های اجرایی مشمول ماده (2) این قانون موظفند در اعطای سهمیه های ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، بورسیه های تحصیلی داخل و خارج کشور و دوره های دکترای تخصصی سی درصد (30%) از سهمیه مشمولین این قانون را با رعایت اولویت به ترتیب ذیل اختصاص دهند:

1- جانبازان، آزادگان و رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه، همسر و فرزندان و والدین شاهد و همسر و فرزندان آزادگان و جانبازان بالای 50%.

2- همسر و فرزندان جانبازان زیر 50% و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه.

تبصره- کسب حداقل هشتاد درصد (80%) حد نصاب شرایط علمی و امتیاز پذیرفته شدگان (آخرین فرد پذیرفته شده در کد رشته محل موردنظر) برای رشته محل ها و مقاطع تحصیلی الزامی می باشد. این میزان در خصوص برخی رشته های زیر گروه تجربی (مشتمل بر پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی) و برخی رشته های زیرگروه ریاضی

(مشتمل بر فنی و مهندسی) و کلیه مقاطع تحصیلی هشتاد و پنج درصد (85%) حد نصاب شرایط علمی می باشد.

ب: از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، بند الف ماده 90 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 14/12/1395 و ماده 47 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت 2 مصوب 4/12/1393 و کلیه قوانین مغایر نسخ می گردد./


منبع : خانه ملت