تاریخ : 1397,دوشنبه 10 ارديبهشت19:24
کد خبر : 58906 - سرویس خبری : بدون ویرایش از شما

قابل توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی:

جانبازان زیر ۲۵ درصد، همچنان مظلوم و محروم!


جانبازان زیر ۲۵ درصد، همچنان مظلوم و محروم!

جداسازی جانبازان و خط کشی بین دارندگان بالای ۲۵ درصد از کار افتادگی و پائین تر از آن، قوانین وآئین نامه های مذکور را با چالش های فراوانی مواجه نمود؛ چالش هایی که از همان ابتدا آغاز گردیده و کماکان نیز ادامه دارند.

جانباز زیر 25 درصد

جانباز زیر 25 درصد - متعاقب وقوع جنگ تحمیلی، قوانین و دستورالعمل هایی برای خدمت رسانی به ایثارگران دفاع مقدس در دست بررسی و تدوین قرار گرفت.

فارغ از تمامی نقاط ضعف و قوت، اما جداسازی جانبازان و خط کشی بین دارندگان بالای 25 درصد از کارافتادگی و پائین تر از آن، قوانین و آئین نامه های مذکور را با چالش های فراوانی مواجه نمود؛ چالش هایی که از همان ابتدا آغاز گردیده و کماکان نیز ادامه دارند.

 همواره این سوالات مطرح بوده و هست که این معیار از کجا آمد و اساسا" تفاوت میان جانباز 25 درصد -و مثلا" -  20 درصد چقدر است؟ فاصله بین امتیازات احصا شده برای جانبازان زیر 25 درصد با سایر جانبازان به حدی بوده که شاید بتوان سهم آنان را تقریبا" برابر عدد صفر به حساب آورد!

 علی رغم پیگیری ها و البته توفیقاتی مختصر، اما عبارت "بیست و پنج درصد و بالاتر" هنوز هم ترجیع بند اکثر قریب به اتفاق مواد قانونی حمایت از ایثارگران است. مواد قانونی مربوط به معیشت، مسکن، تسهیلات، فرصت های شغلی، سهمیه های استخدامی، سهمیه های ورود به دانشگاه ها و... همه و همه در ابتدا و یا انتهای خود عبارت "بالای 25 درصد" را به همراه داشته اند و اگر تغییری هم در متن قانون رخ داده، معمولا" در اجرا به بن بست هایی خورده است. این تبعیض های ناروا علاوه بر شخص جانباز گریبان گیر خانواده و فرزندان آنها هم شده و در غالب امتیازات اعطائی، همسر و فرزندان جانباز زیر 25 درصد کنار گذاشته شده اند!

 نمونه بارز این تبعیض ها، موضوع بحث برانگیز سهمیه ورودی دانشگاه هاست!
جانباز زیر 25 درصد که خود طعم تلخ محرومیت از این سهمیه را در سال های جوانی چشیده بود، اینک سایه سنگین تبعیض را بالای سر فرزندانش هم مشاهده می کند. نارضایتی ها در این باره رفته رفته به نهادهای اجرایی و قانون گذاری کشور کشیده شد و باعث گردید تا شماری از نمایندگان ایثارگر مجلس، اصلاح قوانین مربوطه را وجهه همت خود قرار دهند.

 اولین گام موفق در این زمینه تصویب ماده 70 قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران بود که بعد از دو دهه بالاخره شخص جانباز زیر 25 درصد مشمول سهمیه ورود به دانشگاه شد. متعاقبا" و در لایحه احکام دائمی 95، قید"بالای 25 درصد" برای همسر و فرزندان جانبازان نیز توسط نمایندگان محترم مجلس حذف گردید و روزنه امیدی برای جامعه ایثارگران ذی ربط گشوده شد؛ اما علی رغم اینکه هیچگونه بار مالی نیز بر آن مترتب نبود متاسفانه مورد تایید شورای محترم نگهبان قرار نگرفت!

در واکنش به عقیم ماندن این مصوبه، رئیس محترم مجلس وعده داد که در قانون برنامه ششم  نسبت به احیای این حق مسلم اقدام گردد.
 پس از ماه ها انتطار بالاخره روز موعود فرا رسید و حذف عبارت "بالای 25 درصد " این بار در کمیسیون تلفیق مصوب شد اما در کمال حیرت، روز رای گیری و هنگام قرائت مصوبات این کمیسیون، این جمله عمدا قرائت نشد تا ایثارگران جامعه هدف کماکان در مسیر ناکامی و محرومیت از سهمیه باقی بمانند و در عوض خانواده و فرزندان جانبازان زیر 25 درصد در سهمیه 5 درصدی و درکنار خانواده های رزمندگان قرار داده شدند.

 حیرت انگیز تر اینکه با تردستی انجام شده شخص جانبازان زیر 25 درصد نیز که به تازگی مشمول سهمیه شده بودند بار دیگر از سایر ایثارگران منفک و به سهمیه 5 درصدی احاله داده شدند! و به این ترتیب روز 26 دی سال 95 برای این خانواده های رنج دیده ومحرومیت کشیده به خاطره ای تلخ مبدل گردید.

 نتایج آزمون سال گذشته نشان داد که سهمیه 5 درصدی با توجه به جمعیت کثیری که درآن قرار گرفته اند تفاوت محسوسی با سهمیه آزاد ندشته و دردی از مشمولانش دوا نمی کند. بنابر این در اسفند 96 فراکسیون ایثارگران مجلس در راستای بهبود این وضعیت، طرحی دو فوریتی را پیشنهاد کرد که طی آن خانواده جانبازان زیر 25 درصد به سهمیه 25 درصدی منتقل شده و سهمیه 5 درصدی منحصرا به فرزندان و همسران رزمندگان اختصاص می یافت. نمایندگان با قید یک فوریت این طرح موافقت نموده و آن را برای بررسی به کمیسیون آموزش وتحقیقات ارجاع دادند.

 پس از چند جلسه بحث و بررسی در فروردین ماه سال جاری، علی رغم ارائه چندین پیشهاد توسط حامیان ادغام، متاسفانه کمیسیون آموزش با اصلاح ماده 70 مخالفت و بر اجرای همان سهمیه ناعادلانه و بحث برانگیز  پیشین تاکید نمود تا جانبازان زیر 25 درصد و خانواده هایشان کماکان مورد بی مهری و اجحاف قرار داشته باشند.

 اینک از نمایندگان محترم مجلس انتظار می رود تا دیر نشده  چاره ای اندیشیده و بدون توجه به اعمال نفوذها و کارشکنی ها، حقوق پایمال شده جانبازان همیشه محروم و همیشه مظلوم زیر 25 درصد را استیفا کنند تا برنقش بی بدیل و جایگاه رفیع  مرکز قانون گزاری کشور در احقاق حقوق حقه این قشر ایثارگر تاکیدی دوباره کرده باشند.


کد خبرنگار : 20