تاریخ : 1397,یکشنبه 16 ارديبهشت12:39
کد خبر : 58986 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

ایثارگران بدانند:

حمایتهای مالی از فرزندان شهدا در قوانین


حمایتهای مالی از فرزندان شهدا در قوانین

به فرزندان شهدا که دارای بیماری خاص یا صعب‌العلاج و یا محدودیت جسمی- حرکتی باشند پس از تأیید کمیسیون پزشکی بنیاد، برابر تبصره یک الحاقی به ماده ۲۶ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، حق پرستاری پرداخت می‌شود.

یوسف مجتهد

یوسف مجتهد -  برابر قوانین حاکم بر نیروهای مسلح، حقوق مستمری‌بگیران به‌طور مساوی بین آنان تقسیم می‌شود و در صورت فوت هریک از مستمری‌بگیران یا از دست‌دادن شرایط دریافت مستمری، سهم او به سهم سایر مستمری‌بگیران افزوده خواهد شد. اولاد ذکور غیرشاغل تا سن 20سال تمام و در صورتی که مشغول تحصیل باشند تا خاتمه تحصیل و حداکثر تا 25سال تمام مشمول دریافت مستمری خواهند بود.

فرزندان اناث در صورتی که ازدواج کرده یا شاغل شوند از تحت کفالت خارج شده، درغیر این‌صورت همچنان تحت کفالت بوده و مستمری دریافت خواهند کرد. این احکام در قوانین نیروهای مسلح به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و مشمولین حالت اشتغال نیز در حوزه شمول آن قرار می‌گیرند و اختلافی که آیین‌نامه اجرایی قانون حالت اشتغال مصوب هیات وزیران با این مصوبات دارد قابلیت اعمال در احکام حقوقی ندارد و بنیاد شهید در پرداخت حقوق همسران و فرزندان شهدا ‌باید به مصوبات مجلس و اصلاحات بعدی آن عمل کند. بنابراین فرزندان ذکور شهدا در بنیاد به‌شرط ادامه تحصیل و نداشتن شغل می‌توانند تا پایان 25سالگی از حقوق برخوردار باشند و فرزندان اناث شهدا تا زمانی که ازدواج نکرده و شاغل نشوند از حقوق شهید برخوردار خواهند بود.

معیار در پرداخت آخرین حقوق و مزایای دریافتی همراه با افزایش‌های سنواتی است که بین بازماندگان به‌صورت مساوی تقسیم می‌شود و با خارج شدن هرکدام در مستمری‌بگیران به‌دلیل شغل یا فوت، مستمری او بین سایر بازماندگان تقسیم خواهد شد؛ لذا اقدامی که بنیاد درخصوص کاهش پرداختی به فرزندان شهدا، به‌ویژه فرزندان مونث انجام می‌دهد، اقدامی مغایر با قانون است و باید از آن جلوگیری شود. چنانچه فرزندان، اعم از پسر و دختر، از کارافتاده بوده و قادر به‌کار نباشند، مادام‌العمر از مستمری برخوردار خواهند بود. پاداش پایان خدمت نیز منطبق با ضوابط فوق بین بازماندگان به‌صورت مساوی پرداخت می‌شود.

به فرزندان شهدا که دارای بیماری خاص یا صعب‌العلاج و یا محدودیت جسمی- حرکتی باشند پس از تأیید کمیسیون پزشکی بنیاد، برابر تبصره یک الحاقی به ماده 26 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، حق پرستاری پرداخت می‌شود. حق پرستاری پرداختی علاوه بر مستمری استحقاقی برابر مقررات است. معیار پرداخت حق پرستاری، برابر ماده 26 قانون جامع و همانند جانبازان است و مبنای پرداخت آن حداقل دستمزد ماهانه کارگران که هرساله توسط شورای‌عالی کار تعیین می‌شود، خواهد بود. برابر بند(پ) ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه، فرزندان شهدا به ماده51 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران ملحق شدند.

برابر این ماده، تمامی دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران موظفند هرماه معادل 25درصد حداقل حقوق کارکنان دولت را که هرساله توسط دولت تعیین می‌شود، به‌عنوان فوق‌العاده ایثارگری در احکام حقوقی فرزندان شهدا اعمال کنند. به فرزندان شهدایی که در استخدام دولت نیستند، مبلغ یادشده توسط بنیاد تأمین و پرداخت خواهد شد. برابر ماده33 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، در راستای دستیابی فرزندان شاهد به مشاغل مناسب، چنانچه آنان نیاز به فراگیری دوره‌های آموزشی و مهارتی باشند، به‌منظور تأمین حداقل معاش آنان در طول دوره آموزش (حداکثر تا 18ماه) کمک هزینه زندگی معادل 75درصد حداقل حقوق کارکنان دولت و برای یک‌بار توسط بنیاد پرداخت خواهد شد. پرداختی‌های فوق در قالب پرداختی ماهانه با دارا بودن شرایط اقدام می‌شود و قانونگذار با هدف تأمین شرایط مناسب به‌منظور استقلال مالی فرزندان شهدا آن را به‌تصویب رسانده است


کد خبرنگار : 17